Oferta nowej linii pojazdów firmy z Rüsselsheim została rozszerzona o zbudowane na tej samej płycie 3-drzwiowe coupé, które nazwano Monza. Monza to nieduże miasto pod Mediolanem, w którego parku znajduje się słynny tor wyścigowy. Nowy, sportowy Opel wyglądem ucieleśniał ówczesny styl projektowania takich samochodów. Jego kształt jakby wyszedł spod linijki.

Wszystko proste jak strzelił - szczególnie dolna linia okien przechodząca w niewielki spoiler. Za to na tablicy wskaźników działo sie sporo. Szybkościomierz pokazywał na cyfrowym wyświetlaczu osiąganą prędkość, a kolorowe paski informowały o obrotach, ciśnieniu oleju, ładowaniu akumulatora czy ilości benzyny w baku. Wszystko jak na pulpicie sterowniczym statku kosmicznego Enterprise z kultowego serialu "Star Trek".Sportowa nazwa nie jest gwarancją sukcesu

Po raz pierwszy Monza wraz z limuzyną Senator została zaprezentowana na IAA w 1977 roku. Oficjalnie nowy, duży model miał zastąpić Kapitäna i Admirała. Poprzednikiem coupé był Commodore GS/E. Monza jest pierwszym pojazdem Opla z niezależnym zawieszeniem kół na tylnej osi oraz z 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem. Na początku były dwie jednostki napędowe: 2.8 o mocy 140 KM i 3.0 o mocy 180 KM. W roku 1981 pojawił się jeszcze jeden silnik 136-konny, o pojemności 2,5 l. Pierwsza Monza z serii A1 charakteryzowała się chromowanymi zderzakami. W roku 1981 zmieniono wnętrze pojazdu. Rok później na rynku pokazała się seria A2 ze zmienionym przodem i tyłem auta. Coupé Opla otrzymało czarne nakładki na zderzakach. Stopniowo pracowano nad zmniejszeniem zużycia paliwa oraz zwiększeniem luksusu użytkowania samochodu.

Chociaż nazwa sportowego coupé Opla wywodzi się od zbudowanego w 1922 roku legendarnego, włoskiego toru wyścigowego Autodromo Nazionale di Monzy, ten pojazd nie odnosił sukcesów w zawodach. Jego udział w wyścigach i rajdach był bardzo sporadyczny. W końcu lat 70. i na początku 80. kierowcy na tym modelu kilkakrotnie uczestniczyli w mistrzostwach świata samochodów sportowych.

Z racji kraju produkcji przede wszystkim ścigano się w 1000 km Nürburgringu. Jednak najlepszy rezultat odniesiono w 24 godzinach Spa-Francorchamps w 1980 roku. Załoga Johann Weisheidinger oraz Dietmar Hachner doprowadziła Monzę do mety na 10 pozycji. Cztery lata później w pierwszym sezonie rozgrywania zawodów DTM Klaus-Emil Röckel zajął w klasyfikacji generalnej 25 miejsce. Rok później było nieco gorzej, tym razem wywalczył 33 lokatę. Na początku lat 90. Monza prowadzona przez Gavina Coxa wystartowała w rajdowych mistrzostwach świata.

Dwa starty w Rajdzie RAC (1991 i 1992) również nie przyniosły olśniewających wyników. W Polsce Opla Monzę używał niezapomniany Marian Bublewicz, ale tylko prywatnie nie jeździł nim w zawodach.Światowe zamieszanie pod nazwą Monza Produkcję Opla Monzy zakończono w roku 1986. Od 1978 do końca wytwarzania na drogi wyjechało łącznie 46 008 tych sportowych aut. Coupé wywodzące się z modelu Senator to niejedyny Opel, który pojawił się pod nazwą Monza. Nie należy go mylić z produkowanym w Południowej Afryce małym Kadettem w wersji sedan. Także w Brazylii pojawił się niedostępny na innych rynkach Chevrolet Monza.

Tym razem był to Opel Ascona rocznik 1981 w 3-drzwiowej wersji typu fastback.Od igły do samochodu Adam Opel swą działalność przemysłową rozpoczął w 1862 roku w miejscowości Rüsselsheim w Hesji. Początkowo jego firma wytwarzała maszyny do szycia, a następnie rowery.

Produkcję samochodów rozpoczęto w roku 1899. Początkowo były to licencyjne pojazdy np. francuskiego Darracqa, później zaczęto wytwarzać własne konstrukcje. W pewnych okresach Opel był największym producentem samochodów w Niemczech. W czasie II wojny światowej jego ciężarówki Blitz stanowiły podstawowe wyposażenie Wehrmachtu. Wcześniej, bo w roku 1929 rodzina Opla sprzedała większościowy pakiet akcji swego przedsiębiorstwa amerykańskiemu gigantowi motoryzacyjnemu General Motors.

Po wojniew 1947 wznowiono produkcję dobrze sprzedających się wcześniej modeli Olympia i Kapitän. Nieco później dołączył Kadett. Dzisiaj Opel jest drugim co do wielkości producentem samochodów w Niemczech.