Niemcy Wschodnie po II wojnie światowej zmotoryzowane zostały przez samochody radzieckie, czeskie i modele pochodzace z rodzimej produkcji. Moskwicz, Skoda, Trabant i Wartburg, te auta spotykaliśmy na enerdowskich drogach najczęściej. Jednak technicznie były one zdecydowanie gorsze od tych produkowanych w sąsiednim kraju, czyli RFN.
Co prawda powstało kilka niezłych projektów nowego Trabanta i Wartburga, niektóre w kooperacji z czeską Skodą, ale kierownictwo polityczne NRD było wówczas zwolennikiem eksportu. Ostatnim etapem ożywienia Wartburga i Trabanta była współpraca z koncernem Volkswagen.
Trabant otrzymał czterosuwowy silnik z VW Polo o pojemnosci skokowej 1.1 l, a Wartburg jednostkę 1.3 l. Samochody te jednak przegrały ze względu na otwarcie granicy niemiecko-niemieckiej i możliwość łatwego zakupu znacznie lepszych, chociaż używanych aut.
Trabant produkowany był od 1957 roku w VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau. Historycznym miejscu, w którym August Horch założył swoją pierwsza fabrykę. W samochodzie zastosowano karoserię z tworzywa sztucznego o nazwie duroplast i z tego względu nazywano go potocznie mydelniczką. Do napędu zastosowano dwusuwowy silnik o pojemności skokowej 0.5 l, a w późniejszym okresie 0.6 l.
NRD była najbardziej zmotoryzowanym krajem bloku wschodniego, gdzie na 4 mieszkańców przypadał jeden samochód. W Zwickau wyprodukowano 3 051 485 Trabantów, z czego w chwili zjednoczenia eksploatowanych było jeszcze ponad 2 mln Trabantów. Ostatania seria 444 Trabantów 1.1 wyposażonych w katalizator spalin wyprodukowana została w 1994 roku. Wówczas ten samochód kosztował 8990 DM, a za te pieniądze można było już kupić za miedzą znacznie nowocześniejszy i w dobrym stanie samochód używany.
Dzisiaj Trabanty kupowane są przez kolekcjonerów. Cena takiego egzemplarza to 1500-3000 euro.
Galeria zdjęć
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu
Ostatni Trabant został wyprodukowany 20 lat temu