Samochody Saaba nigdy nie były pojazdami dla mas. Luksusowe wykończenie, bogate wyposażenie oraz nietypowa stylistyka sprawiały, że na szwedzkie auta z Trolhättan – także modelu 9000 – decydowali sięgłównie koneserzy.

W latach 80. auto szokowało stylistyką, choć dziś może ona wydać się elegancka i zachowawcza. Nawet bardziej zaskakiwał środek z kokpitem przypominającym wnętrze samolotu. Także zastosowane rozwiązania były wyjątkowe. Żaden inny model nie miał przecież funkcji night panel, dzięki której część wskaźników można było wygasić, by nie raziły prowadzącego nocą.

Model 9000 nie występował z silnikiem Diesla. Saab miał za to duże tradycje w produkowaniu aut z doładowanymi jednostkami benzynowymi. Solidne turbo z ciśnieniem doładowania powyżej jednego bara idealnie pasuje do sportowej odmiany samochodu – Aero. Auto osiąga „setkę” już po 6,9 s. Jednak trzeba pamiętać, że ten napęd ma duży apetyt zarówno na benzynę, jak i na… olej.

Zaletą silnika jest zastosowanie łańcucha. Trzeba jednak pamiętać, że wiele aut ma już przebiegi powyżej 200 tys. km i niezbędna będzie wymiana tego elementu. Należy także liczyć się z koniecznością wymiany turbiny (firmy Mitsubishi). Przy odrobinie szczęścia można znaleźć nowe turbiny za 3 tys. zł, choć nie brakuje też ofert dwa razy droższych. Taki element starczy nawet do 200 tys. km. Nie warto kupować używanych turbin ani ich regenerować ze względu na ryzyko nawracających problemów.

I jeszcze jedno: do niewielu aut jest tak dużo (i tak wydajnej) elektroniki tuningowej. Chcesz mieć 300 KM? Zamontuj chipa! Silnik to wytrzyma, choć reszta auta.. niekoniecznie.

Amatorów modelu 9000 mogą skusić niskie ceny. Jeżdżące auto można kupić już za kilka tys. zł, a dobrze utrzymane egzemplarze to koszt kilkunastu tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że części zamienne są drogie i nie wszystkie dostępne. Wymiany mogą wymagać przednie oraz tylne błotniki, ponieważ często są skorodowane.

Kierowcy, którzy dużo podróżują po zmroku, powinni również wziąć pod uwagę konieczność wymiany reflektorów (300 zł sztuka za najtańszy zamiennik niskiej jakości, nawet 2000 zł za oryginał). W autach z dużymi przebiegami konieczna będzie wymiana sprzęgła (ok. 1000 zł). Zdarzają się także usterki przekaźnika świateł. W tym przypadku nie zawsze konieczna jest wymiana – można znaleźć fachowca, który naprawi ten element. Może się okazać, że doprowadzenie auta do stanu używalności pochłonie znacznie większe pieniądze niż te wydane na kupno samochodu.

Znalezienie zadbanego egzemplarza nie będzie łatwe. Po pierwsze, niska popularność nowych aut sprawiła, że Saabów jest niewiele na rynku wtórnym. Kierowców odstraszały (i tak jest też dzisiaj) wysokie ceny części – z tego powodu użytkownicy wielokrotnie decydowali się na prowizoryczne naprawy, które powodowały, że stan auta sukcesywnie się obniżał, często aż do poziomu skrajnej dewastacji.

Wysokie koszty utrzymania (a także problemy z pozyskaniem niektórych typowych dla tego modelu elementów) zniechęcają nabywców, a to powoduje, że od dawna ceny nawet w miarę ładnych aut są niskie. To z kolei zniechęca do każdej większej inwestycji – po co wkładać w naprawę 3000 zł, skoro za całe auto można dostać najwyżej trzy razy tyle? Zresztą nawet najstarszy Saab 9000 jest na tyle nowoczesny, że nie kojarzy się z typowym weteranem szos. Wiele egzemplarzy nie dostanie szansy, aby się solidnie i ładnie zestarzeć. Chcesz ładnego Saaba? Teraz albo nigdy!

Trochę historii

  • Debiut Saab 9000 zadebiutował w 1984 roku. Samochód zbudowano na płycie podłogowej opracowanej wspólnie z Fiatem.Produkcja Auto było oferowane początkowo jako liftback CC. Od 1988 roku sprzedawano je także jako sedana CD, a w wersji 5-drzwiowej dodano oznaczenie CS. Najmocniejsze odmiany o sportowym charakterze to Aero, których silniki rozwijały moc od 200 do 224 KM. Dzisiaj Większość aut dostępnych z drugiej ręki nie jest niestety w idealnym stanie technicznym. Wysokie ceny nowych części zamiennych sprawiły, że pojazdy bardzo często były od lat niedoinwestowane.

Ile to kosztuje?

  • Drzwi przednie używane, cena za sztukę -200 złDrzwi tylne używane, cena za sztukę - 150 złMaska używana - 250 złKlapa tylna używana - 150 złKlocki hamulcowe - 190 złTarcze ham. przód - 200 złSzyba boczna przednia, używana, za sztukę - 50 złAmort. przedni - 460 złAmort. tylny - 340 złLusterko zewnętrzne używane, elektrycznie sterowane, cena za sztukę - 100 złSprzęgło Sachs - 1100 złChłodnica Nissens - 780 złKompresor klimy - 1500 złLampa przednia używana, cena za sztukę - 200 złLampa nowa Hella, cena za sztukę - 1800 złPrzekładnia kier. - 920 zł