Około 1250 wystawców, ponad 200 klubów i 20 stoisk największych koncernów motoryzacyjnych – święto klasycznej motoryzacji skończyło się wczoraj wieczorem. Organizatorzy są zadowoleni: po zeszłorocznym niewielkim spadku liczby odwiedzających (2018: 188 tys. osób) w tym roku zanotowano minimalny wzrost – 190 tys. osób. Do sprzedaży wystawiono ogółem 2700 aut.
Na zorganizowanej po raz pierwszy w Essen aukcji RM Sotheby’s z wystawionych do sprzedaży 229 aut aż 86 proc. znalazło nabywców. Obrót aukcji wyniósł 18,7 mln euro. Najdroższym samochodem okazał się Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A z 1937 roku za 2,25 mln euro.
Ale targi w Essen to nie tylko samochody z najwyższej półki cenowej. Na dziedzińcach między halami prywatni właściciele i małe firmy wystawiają do sprzedaży tańsze oldtimery i – przede wszystkim – youngtimery. To właśnie tym autom postanowiliśmy się bliżej przyjrzeć.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Rzadka Alfa Sprint Quadrifoglio Verde z silnikiem 1.5 (rocznik 1986), do poprawek, miała kosztować 6900 euro.
Jedna z tańszych ofert w Essen: Renault 20 TX o mocy 110 KM. Auto z 1983 roku miało świeżo zrobione badania techniczne. Cena: 3900 euro.
Mercedes 190 2.0 z przebiegiem 80.000 km ze Szwecji, podgrzewane fotele. Rocznik 1990. Cena: 6900 euro.
VW Corrado G60 (rocznik 1988): auto miało klimatyzację, a pod maską drugi kompresor (G-Lader) i nowy pasek rozrządu. Cena: 11 900 euro.
VW Golf 1 GLI Cabrio z białymi felgami Avus i silnikiem 1.8. Drugi właściciel. Cena: 11 900 euro.
Trochę droższe było BMW 325i Touring E30 z 1992 roku, od 3. właściciela. Cena: 16 000 euro.
BMW 525 Eta (E28) w stylizacji M. Silnik 2,7 litra i tylko 63 000 km przebiegu. Cena: 15.900 euro.
Replika Fiat 500 F Abarth (rocznik 1970) o mocy ponad 40 KM. Cena: 13 500 euro.
Mercedes S 123, 155.000 km, 240 D. Cena: 16 500 euro.
Rzadki Opel Manta B CC GT 1,8S z przebiegiem 70 400 km, pierwszy właściciel, po przeglądzie, cena 13 400 euro. Rocznik 1986, moc 90 KM.
Toyota 1000 KP 30 (1975) za 7900 euro. Właściciel oceniał auto na stan 3. W środku fotele z Celiki.
Według niemieckiego rzeczoznawcy auto wyceniono na 6 tys. euro.
Mercedes 230 /8 (rocznik 1972), 12 400 euro. Pierwszy właściciel, pierwszy lakier, nie spawany.
Pomarańczowy Opel Kadett D (rocznik 1982) z silnikiem 1.3 i przebiegiem 94 000 km był wyceniany na 6500 euro.
Saab 9000i (1988) z bardzo małym przebiegiem 68.500 km – jedno z ładniejszych aut w Essen w tej kategorii cenowej. Cena: 6900 euro.
Wnętrze właściwie bez śladów eksploatacji.
Auto przyjechało do Essen ze Szwecji.
Nie za wcześnie? VW Golf IV V5 z pierwszej ręki (rocznik 1999) , silnik 2.3 o mocy 150 KM, 4-stopniowy automat. Cena: 7800 euro.
Mercedes 220 D /8 kombi (zrobiony przez portugalskiego Santosa). Rocznik 1971, samochód do remontu. Cena: 6900 euro.
Citroën Méhari (rocznik 1976) z wyglądającą jak nowa karoserią i przebiegiem 57 800 km na liczniku. Cena: 19 950 euro.
Ładny Mercedes-Benz 230 TE (W 124) z 1992 roku za 4900 euro. Skromnie wyposażone auto miało szyberdach.
Citroën CX Pallas 2.4 z przebiegiem tylko 67 000 km, z nowymi sferami zawieszenia i rejestracjami historycznymi. Cena: 16 800 euro.
Citroën CX GTI Turbo 2 (rocznik 1988) z przebiegiem 74.000 km, drugi właściciel. Cena: 19.500 euro
Mercedes SLK 32 AMG z 2001 roku. 80 000 km, cena 29 500 euro.
Volvo 262 Coupe Bertone po Davidzie Bowie? Identycznym autem jeździł Bowie, ale to nie ten samochód. Rocznik 1981, cena: 38 500 euro
Samochód Davida Bowie na aukcji w 2018 roku osiągnął cenę 183 tys. euro.
Toyota Land Cruiser FJ 40 z 1978 roku. Silnik 4.2, przebieg 25 500 km. Samochód nierestaurowany, 2. właściciel. Cena 25 900 euro.
VW T1 z wyposażeniem kempingowym Westaflia. Po pełnej renowacji. Rocznik 1966. Cena: 98 500 euro.
Mercedes A124 200 E. Przebieg 231 000 km. Cena: 19 500 euro.
VW Brasilia (1975): własna konstrukcja brazylijskiego Volkswagena na bazie Garbusa. Cena: 14 900 euro.
Auto zostało sprzedane.
Na dziedzińcach targów w Essen zdarzały się też samochody przedwojenne. Ten Adler Trumpf Junior (rocznik 1936) kosztował 18 500 euro.