Warto przypomnieć, że oznaczenie S i V pojawiło się w 1996 r. i zastąpiło wcześniejsze oznaczenie 960. Flagowe Volvo było wyposażone m.in. w ABS, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, wycieraczki reflektorów, dostępna była też skrzynia automatyczna. Model V90 imponował gigantycznym bagażnikiem. Volvo V90 było autem pożądanym, ale bardzo drogim – nowy egzemplarz z 3-litrowym silnikiem kosztował w 1997/98 roku 194 700 zł, a gdy doliczyło się kilka opcji, cena grubo przekraczała 200 tys. zł.
Tekst o Volvo V90 3.0 ze stycznia 2006 r.
To jeden z ostatnich klasycznych modeli Volvo: wielkich i kanciastych. Nie brak mu zalet, ale koszty eksploatacji będą wysokie.
Modele Volvo produkowane do końca lat 90. łatwo rozpoznać już na pierwszy rzut oka: potężna, kanciasta sylwetka jest nie do pomylenia. Najlepszy z nich przez chwilę określany był liczbą 90 (występował jako sedan S i kombi V). Przetrwał jednak krótko – od 1996 r. (kiedy zastąpił „960”) do 1998 – wtedy na rynku zadebiutowała „80” (ale tylko jako sedan).
Długość prawie 4,9 m mogłaby sugerować obszerne wnętrze. Jednak przestrzeń pasażerska Volvo nie zadowoli wielu osób. Dla wysokich może zabraknąć miejsca na nogi. To wynik długiej maski przedniej oraz potężnego bagażnika.
3-litrowy motor zastosowany w V90 zapewnia dużemu i ciężkiemu kombi wzorowe osiągi – 100 km/h auto uzyskuje w niespełna 9 s! (to lepszy wynik, niż podaje producent). Zużycie paliwa nie szokuje, średnia niewiele odbiega od danych fabrycznych. V90 potrzebuje około 12 l na „setkę”.
Nieco inaczej zachowuje się zawieszenie. Długie nierówności pokonuje dostojnie i miękko, nieco nerwowości zaobserwujemy na krótkich, poprzecznych garbach. Miękko pracuje także układ kierowniczy, ale promień skrętu jest wprost fenomenalny – 9,7 m to wynik nieosiągalny nawet przez niektóre modele z klasy kompaktów!
Volvo V90 - drogie w zakupie i eksploatacji
Szwedzkie samochody nie należą do najtańszych. Cena opisywanej wersji to 30-35 tys. zł. Tę wartość można by zaakceptować (konkurencyjny Mercedes E kombi będzie jeszcze droższy), ale trzeba być przygotowanym na późniejsze wydatki. Wiele elementów nie występuje jako zamienniki, więc lepiej sprawdzić kilka cen w ASO. Przykładem może być tłumik tylny, który kosztuje tam 960 zł. W tym przypadku skorzystać można z zamiennika firmy Bosal (550 zł). Ale czym zastąpić kosztujący 1300 zł błotnik przedni? Poszukiwania używanego nie będą łatwe. Na pociechę pozostaje niska usterkowość i bardzo solidna budowa (również elementów podwozia). Przy wyborze tego wygodnego, funkcjonalnego i solidnego auta warto więc przeanalizować wszystkie czynniki.
Volvo V90 - co się psuje?
Drobne usterki oświetlenia (przedniej i tylnej części) są nie tyle drogie, co uciążliwe. Wyjątkowo nietrwały okazuje się układ wydechowy (a jego naprawa stosunkowo kosztowna). Chluby na parkingu nie przyniosą liczne wycieki oleju z silnika, skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Trafiają się też nieprawidłowo działające linki hamulca pomocniczego.
Volvo V90 3.0 – dane techniczne
Silnik | Benzynowy, R6/24 |
Pojemność | 2922 ccm |
Moc maks. | 180 KM |
Maks. moment obrotowy | 260 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s (man.)/9,4 s (aut.) |
Prędkość maks. | 210 km/h (man.)/205 km/h (aut.) |
Zużycie paliwa śr. | 11,0 l/100 km (man.)/11,7 l/100 km (aut.) |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4860/1750/1450 mm |
Opony | 195/65 R 15 |
Poj. bagażnika | 1050/2130 l |