Oprócz sedana sprzedawane było również kombi o nazwie Tourist oraz rzadko spotykany pikap Trans. Niezależnie od wersji nadwozie oparte było na ramie. Przez wiele lat samochód powstawał w niezmienionej postaci. Wprowadzony w 1975 r. model 353W otrzymał tarczowe hamulce z przodu. W 1984 roku chromowane elementy karoserii (ramki reflektorów, napisy) zostały zamienione na czarne, a dźwignię skrzyni biegów przeniesiono z kolumny kierowniczej na podłogę. Przez cały okres produkcji Wartburga stosowano 3-cylindrowy, dwusuwowy silnik. Jego moc wynosiła 45-50 KM. W 1988 r. wersję 353W zastąpiono modelem 1.3 z jednostką napędową Volkswagena. Dla fanów tego modelu najcenniejsze są wersje z chromowanymi elementami i z lewarkiem biegów przy kierownicy. Odnowienie samochodu nie kosztuje dużo, a poza tym Wartburg nie jest usterkowym pojazdem, dzięki czemu dobrze odrestaurowany może służyć wiele lat. Trzeba zwrócić przede wszystkim uwagęna miejsca mocowania elementów zawieszenia do ramy. W przeciwieństwie do karoserii rdzewieją i okazują się trudne w naprawie. Użytkownicy Wartburgów chwalą przestronne nadwozie, pojemny bagażnik (sedan - 525 l, kombi po złożeniu kanapy - ponad 2000 l) oraz miękkie zawieszenie, które zapewnia wysoki komfort jazdy.Na co zwrócić uwagę przy remoncie?Wartburg to auto dobre dla osób z niezbyt zasobnym portfelem. Można go kupić za niewielkie pieniądze, a i części potrzebne do renowacji nie kosztują dużo. Przy odnawianiu trzeba się liczyć z koniecznością wymiany niektórych elementów mechanicznych. Dotyczy to m.in. gaźnika, pompy paliwa, szczęk hamulcowych, rozrusznika czy termostatu. Często zdarzają się usterki pompy wody, które mogą doprowadzić do przegrzania uszczelki pod głowicą. Czasami kłopotem jest poprawne wyregulowanie skrzyni biegów. Korozja poszycia nie jest wielkim problemem. Jeżeli się zdarzy na błotnikach, to łatwo je wymienić, bo są odkręcane. Niestety, coraz trudniej znaleźć elementy blacharskie i chromowane. Dużo jest za to reflektorów, kierunkowskazów czy lusterek.