Oceniając rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce pod kątem zatrudnienia można powiedzieć, że rok 2005 zapowiada się interesująco. Na koniec ubiegłego roku branża motoryzacyjna odnotowała 10 % przyrost zatrudnienia. Największy wzrost nastąpił w przedsiębiorstwach wytwarzających części i akcesoria samochodowe - około 6,2 tys osób. Firmy obecne na naszym rynku myślą nie tylko o rozbudowie obecnych zakładów ale też śmiało przedstawiają plany inwestycyjne na przyszłość.

Najlepszym przykładem jest francuska grupa Faurecia, projektująca, produkująca i dostarczająca komponenty niezbędne do produkcji samochodów, która rozpoczęła budowę nowego zakładu na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i inwestuje z rozmachem w rozwój fabryki w Gorzowie Wielkopolskim.

Warto przypomnieć, że zakłady Faurecii obecne są już w czterech polskich miejscowościach: w Grójcu, Wałbrzychu - produkcja metalowych konstrukcji siedzeń, prowadnic i mechanizmów, Legnicy - produkcja elementów wyciszenia pojazdu i Gorzowie Wielkopolskim - produkcja desek rozdzielczych i paneli drzwiowych. Na chwilę obecną francuski inwestor zatrudnia w naszym kraju ponad 3600 osób, z czego ponad 1300 osób w Wałbrzychu.

Rozpoczęta inwestycja w Wałbrzychu, dzięki której kompletne siedzenia będą wysyłane bezpośrednio z Polski do zakładu Forda w Belgii, będzie już ósmą z kolei fabryką światowego koncernu obecnego w Polsce od 1997 r. Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej fabryki miało miejsce na początku stycznia 2005 r.

Według zapowiedzi przedstawicieli Faurecii inwestycja przekroczy 7 mln euro a produkcja powinna ruszyć w maju bieżącego roku. Już dziś, dyrektor nowego zakładu Werner Hosung zapowiada, że "dziennie taśmy produkcyjne opuszczać będzie 1,7 tys. siedzeń". Wstępnie szacuje się, że zatrudnienie w nowym zakładzie znajdzie ponad 100 osób - potwierdza to dodatkowo pozycję największego pracodawcy w Wałbrzyskiej SSE.

Usytuowanie zakładu, o powierzchni 5 500 m2 na obszarze 29 000 m2, w kompleksie istniejących już trzech innych oddziałów produkcyjnych Faurecii ma na celu pełną synergię współdziałania. To właśnie trzy wałbrzyskie fabryki będą dostarczały nowemu zakładowi główne elementy do produkcji siedzeń dla Forda.

Zakłady produkcyjne Faurecii zlokalizowane są w północno-wschodniej części miasta na powierzchni około 10 ha i powierzchni zabudowy około 30 tys. m2. Faurecia Wałbrzych do czasu nowej inwestycji funkcjonowała jako trzy zakłady: Zakład Mechanizmów i Zakład Struktur, w których produkcja ruszyła w 2001 r. oraz Zakład Akcesoriów Foteli Samochodowych produkujący od stycznia 2003 r.

W Zakładzie Mechanizmów, zatrudniającym obecnie 438 osób, wytwarzane są mechanizmy pochylające do oparć samochodów w ilości 45 tys. sztuk dziennie. Proces wytwarzania mechanizmów pochylających odbywa się w trzech wydziałach. Pierwszy etap to obróbka plastyczna metali, która odbywa się za pomocą specjalnych linii pras (200, 250 i 800 ton). Następnie materiały poddawane są obróbce cieplno-chemicznej, obejmującej procesy węgloazotowania i hartowania detali oraz odtłuszczaniu i suszeniu. Końcowe prace mają miejsce w wydziale montażu, na którym odbywa się instalowanie gotowych już mechanizmów pochylających za pomocą półautomatycznych linii.

Spośród trzech wałbrzyskich fabryk Faurecii, największym zakładem, pod względem zatrudnienia (604 osoby) oraz powierzchni (8 tys. m2) jest Zakład Struktur. Zmechanizowany proces produkcyjny ram opierający się m.in. na spawaniu, zgrzewaniu oraz lakierowaniu i suszeniu wymaga jednak w ostatniej fazie ręcznego montażu części metalowych z pozostałymi komponentami z innych tworzyw. Wymaga to od pracowników precyzji, dokładności oraz nieustannej kontroli nad przebiegiem procesu.

Zakład struktur wypuszcza dziennie 9 700 metalowych konstrukcji foteli samochodowych, obejmujących około 84 pozycji wyjściowych do samochodów takich marek jak m.in.: Audi, Volkswagen, Peugeot.

Natomiast w powstałym dwa lata temu, Zakładzie Akcesoriów Foteli Samochodowych, produkowane są zagłówki i podłokietniki dla odbiorców takich marek jak: Audi, Renault, Opel i Citroen. Produkcja zaczyna się od wycięcia określonych form materiałowych zgodnie z dokumentacją technologiczną, które zszyte w jedną całość tworzą pokrowiec. Proces otrzymywania gotowego produktu kończy się na wypiankowaniu pokrowca substancją poliuretanową. W zakładzie zatrudnione jest 426 osób, a wielkość produkcji to 2 tys. zagłówków i ponad 1,5 tys. podłokietników dziennie.

Koncern Faurecia jest czołowym dostawcą siedzeń samochodowych na świecie, w rankingach za 2003 r. zajmuje trzecie miejsce na świecie, głównie wśród takich konkurentów jak: Lear, Johnson Controls, Araco i Magna. Natomiast na rynku europejskim jest niekwestionowanym liderem i plasuje się na pierwszym miejscu, z 25% udziałem w produkcji kompletnych siedzeń oraz 50% rynkiem komponentów do siedzeń. Jak wynika z analiz prowadzonych przez firmę, siedzenia oraz moduły do ich produkcji stanowią strategiczne 44,6 proc. - łącznej sprzedaży wszystkich produktów  będących w portffolio koncernu.

Grupa Faurecia obecna jest w 29 krajach na całym świecie, zatrudniając 62,5 tys. osób (rok wcześniej 59,5 tys.) w 160 zakładach produkcyjnych i centrach naukowo-badawczych. Warto dodać, że na świecie, w segmencie produkcji siedzeń, Faurecia konsoliduje swe działania przede wszystkim w Ameryce Północnej, Chinach i Japonii.

Mimo, że na rynku motoryzacyjnym panuje olbrzymia konkurencja, spółka notuje ciągły wzrost, osiągając na koniec 2004 r. obroty rzędu 10,7 md euro wobec 10,1 md euro z 2003 r. Dostarcza wyposażenie do większości marek samochodowych istniejących na świecie. Są to m.in.: PSA Peugeot Citroen - 28,8 % (łącznej sprzedaży), VW Group - 22,2 %, Renault Nissan - 14,4 %, Ford Group - 8,6 %, DaimlerChrysler - 7,8 %, GM Group 7,2 %, BMW - 5,6 %, Toyota - 1,5 %.

Silna pozycja na rynku światowym oraz dynamiczny rozwój sprawia, że firma inwestuje w badania, wdraża nowoczesne technologie oraz korzysta z najlepszych rozwiązań logistycznych. Uruchamiana nowa fabryka w Wałbrzychu, będzie produkować w oparciu o system just-in-time, co wpłynie na efektywność procesów produkcyjnych oraz dodatkowo wzmocni struktury obsługi.