Polska otrzymała pozytywną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie zawieszenia przepisów dotyczących podatku VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Oznacza to, że korzystne dla branży motoryzacyjnej regulacje umożliwiające odliczenie 100% wartości VAT zawartego w cenie tego typu aut oraz paliwa do nich, mogą zostać zniesione najwcześniej późną jesienią.

Biorąc pod uwagę, że decyzja Komisji Europejskiej jest spóźniona o ponad 2 miesiące w stosunku do pierwotnych założeń resortu finansów, dotrzymanie tego terminu będzie jednak niezwykle trudne. Bardziej realistycznym terminem wprowadzenia zmian jest 1 stycznia 2011 r. Przemawia za tym bardzo napięty kalendarz legislacyjny i wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Finansów.

MF przekaże teraz projekt zmian do uzgodnień międzyresortowych, a po zakończeniu tego etapu, trafi on pod obrady Rady Ministrów. Następnie, już jako oficjalny projekt rządowy, tekst nowelizacji ustawy o VAT zostanie skierowany do Sejmu. Ponieważ same uzgodnienia międzyresortowe mogą potrwać 3-4 tygodnie, nie uda się złożyć projektu w Sejmie przed wakacyjną przerwą. Czytanie projektu i głosowanie w Sejmie odbędzie się zatem dopiero jesienią. Aby zmiany te weszły w życie, potrzebny jest jeszcze podpis prezydenta. Oprócz harmonogramu prac nad przepisami, za wprowadzeniem zmian dopiero od 1 stycznia 2011 r. przemawia również kompleksowy charakter rozwiązań zaproponowanych przez MF.

- "Z dotychczasowych wypowiedzi Ministerstwa wynika, że termin wprowadzenia zmian ma zostać powiązany z wejściem w życie zbiorczej "ustawy samochodowej", regulującej kompleksowo kwestie opodatkowania samochodów nie tylko podatkiem VAT, ale i podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych" - mówi Piotr Trybała, Partner w KPT Doradcy podatkowi. - "W przypadku wdrożenia takiego pomysłu, Ministerstwo Finansów będzie musiało poczekać do stycznia 2011 r., ponieważ zmiany w zakresie podatków dochodowych nie mogą być wprowadzane w trakcie roku podatkowego" - podkreśla Trybała.

Po wejściu w życie zmian nie będzie też można odliczać VAT od paliwa do samochodów osobowych. Na wprowadzenie tej zmiany Polska uzyskała zgodę Unii jeszcze w 2009 r. - W tej sytuacji nie znajduje zastosowania zasada praw nabytych. Wszyscy posiadacze samochodów osobowych bez względu na to, czy mają kratkę czy nie, będą traktowani jednakowo, tj. będą nabywać paliwo bez prawa do odliczenia podatku VAT - zaznacza Piotr Trybała z KPT Doradcy podatkowi.

Decyzja Komisji Europejskiej dla polskiego rynku motoryzacyjnego może oznaczać skokowy wzrost popytu na auta z "kratką" w najbliższych miesiącach. Najmocniej odczują to marki premium, w przypadku których możliwa jest oszczędność nawet do kilkunastu tysięcy złotych przy zakupie tego typu auta. Infiniti, luksusowa marka Nissana, właśnie stara się o uzyskanie homologacji ciężarowych dla debiutujących na naszym rynku modeli FX i EX z silnikami Diesla.

- "Liczymy na utrzymanie dotychczasowych przepisów przynajmniej do jesieni tego roku. Ze względu na stosunkowo niewielki, wynoszący ok. 20% udział "kratek" w ogólnej sprzedaży, zmiana przepisów nie powinna negatywnie wpłynąć na sprzedaż" - mówi Grzegorz Szczypior, General Manager Centrum Infiniti Warszawa. Dużo większy problem może mieć chociażby BMW, bowiem w tym roku już co drugie sprzedawane w Polsce auto bawarskiego koncernu to wersja z homologacją ciężarową.