Pojazdy dostawcze i mikrobusy są bardziej narażone na silne podmuchy bocznego wiatru niż samochody osobowe – wynika to z dużo większej powierzchni bocznej tych pierwszych.
Np. dostawczy Mercedes Sprinter z zabudową ma powierzchnię boczną ok. 20 metrów kwadratowych (auto osobowe ok. 5-7 metrów kwadratowych).
Boczne podmuchy wiatru są szczególnie odczuwalne i niebezpieczne na mostach, wiaduktach, przy wyjeżdżaniu z lasu na otwartą przestrzeń, na autostradach – w tych miejscach gdzie kończą się ekrany akustyczne, a także podczas wyprzedzania dużych ciężarówek.
Boczny podmuch wiatru może wytrącić samochód dostawczy lub mikrobus z toru jazdy, a bardzo silny – wręcz przestawić pojazd na sąsiedni pas lub rzucić na barierę ochronną, ewentualnie zepchnąć na pobocze.
Każdy taki przypadek jest niebezpieczny i grozi poważnym wypadkiem. Doświadczeni kierowcy wiedzą, że w przypadku silnego bocznego podmuchu wiatru należy zwolnić i boczną siłę wiatru próbować korygować ruchami kierownicy.
Jednak nie zawsze nawet doświadczony kierowca potrafi zrobić to wystarczająco szybko. Dlatego też w nowoczesnych dostawczakach montuje się układy współpracujące z ESP (układ stabilizacji toru jazdy), które wyręczają kierowcę w kontrowaniu podmuchów.
Takie układy – nazwane asystentem bocznego wiatru (crosswind assist) seryjnie montowane są w najnowszych Mercedesach klasy V, w Vito oraz w Sprinterze. Współdziałają one z najnowszą wersją układu ESP.
Jak działa asystent bocznego wiatru? Gdy czujniki asystenta wykryją siły boczne działające na pojazd, wysyłają sygnał do układu ESP a ten przyhamowuje koła po tej stronie pojazdu, na którą dmucha wiatr. Auto delikatnie ustawia się w stronę wiatru i nie daje zepchnąć się z toru jazdy.
Kierowca nie musi wykonywać dodatkowych ruchów, o działaniu asystenta informuje go kontrolka na desce rozdzielczej między zegarami. Asystent bocznego wiatru aktywuje się przy prędkościach powyżej 80 km/h.
Jak poinformował nas Mercedes asystenta bocznego wiatru można domontować do wszystkich Sprinterów mających najnowszą wersję układu ESP – są to pojazdy wyprodukowane od stycznia 2013 r. do połowy 2014 r. Późniejsze modele mają asystenta w serii.
Koszt montażu asystenta w serwisach Mercedesa wynosi ok. 500 zł netto (610 zł brutto).