Auto Świat Mercedes GL 500 4MATIC – SUV klasy GTI

Mercedes GL 500 4MATIC – SUV klasy GTI

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
| Aktualizacja

Może przewieźć wygodnie siedmiu pasażerów, waży prawie 2,5 tony, a pod jego maską pracuje widlasta „ósemka” o mocy 435 KM. Mercedes GL 500 to potężny SUV, który zostawia w tyle niejedno sportowe auto

Mercedes GL 500 4MATIC – SUV klasy GTIŻródło: Auto Świat

Poprzednia generacja GL-a, produkowana od 2006 r., słynęła z luksusu, komfortu i dużej mocy. Mercedes twierdzi, że nowy model, który trafił do salonów jesienią ubiegłego roku, w każdej z wymienionych kategorii jest znacznie lepszy. Sprawdzimy to, testując wersję 500 wyposażonąw liczne elektroniczne systemy.

Inżynierowie mieli za zadanie obniżyć emisję spalin. W przypadku silnika V8 – łatwo powiedzieć, trudno wykonać. Zmniejszyli zatem pojemność motoru z 5,5 do 4,7 l, dołożyli dwie turbosprężarki, które zapewniły wzrost mocy z 388 do 435 KM. Nowa jednostka ma więc lepsze osiągi (w 5,4 s do „setki”) i mniejsze spalanie (średnio o ponad 2 l/100 km). Z takimi osiągami GL w sprincie spod świateł zostawia z tyłu większość aut GTI, a takim rasowym sportowcom, jak Mitsubishi Lancer Evo czy Subaru Impreza STi, dzielnie dotrzymuje kroku. Spala jednak znacznie większe ilości paliwa niż oni, bo mimo obniżenia masy SUV Mercedesa nadal waży prawie 2,5 tony. Podróżując z kompletem pasażerów na pokładzie, uzyskaliśmy w teście średnie spalanie 14,5 l/100 km.

Jak przystało na luksusowego SUV-a, GL-a wyposażono seryjnie w pneumatyczne zawieszenie. Komfort jazdy jest więc na najwyższym poziomie. Dodatkowo auto może być wspomagane całym zastępem elektronicznych systemów. Jeden z ciekawszych to układ Active Curve, który przy szybkiej jeździe ogranicza przechyły nadwozia na zakrętach, a podczas poruszania się w trudnym terenie umożliwia maksymalne wykrzyżowanie osi.

Skoro mowa o jeździe po bezdrożach, to trzeba wspomnieć o innym systemie (On&Offroad), który – ingerując w pracę wielu podzespołów auta – zmienia m.in.: reakcję pedału gazu, moment włączania biegów, twardość i skok zawieszenia, progi działania ESP, charakterystykę układu kierowniczego i zakres blokady centralnego mechanizmu różnicowego. Trzeba przyznać, że jedynym poważnym ograniczeniem w trudnym terenie może być ogumienie (przewidziane do jazdy na utwardzonych drogach), gdyż GL-a wyposażono seryjnie w blokadę centralnego mechanizmu różnicowego i przekładnię redukcyjną.

W nowym GL-u klienci mają większą przestrzeń zarówno dla pasażerów, jak i na bagaż. Nawet w trzecim rzędzie foteli (seryjny) dorośli mogą wygodnie podróżować nawet na dłuższych trasach.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków