Auto Świat Mercedes Sprinter LGT - auto którego nie ma

Mercedes Sprinter LGT - auto którego nie ma

Autor Złoty Piotr
Złoty Piotr

Wprowadzenie do oferty Mercedesa Sprintera LGT (napędzanego LPG) odbyło się bez wielkiej pompy. Pojazd jest dostępny do początku 2011 r., niestety jeszcze pod koniec stycznia część dealerów nie miała pojęcia o tym, że taki samochód jest w ofercie...

Mercedes Sprinter LGT
Onet
Mercedes Sprinter LGT

Obecnie polityka Mercedesa w stosunku do tego modelu wygląda podobnie, ale o tym później.

Samochód z dużym potencjałem

Ze sprzedażą Sprintera LGT duże nadzieje wiążą lokalni przedstawiciele niemieckiej marki. Wśród klienteli upatrują firmy, których pojazdy są eksploatowane w miastach, choć dobrze rozwinięta sieć stacji tankowania LPG pozwala z powodzeniem używać wersji LGT także w eksploatacji pozamiejskiej.

Duży zbiornik paliwa o pojemności użytkowej 72 l pozwala (w zależności od warunków) na przejechanie nawet ponad 300 km. Przy wykorzystaniu obu paliw (LPG + benzyna) zasięg pojazdu wynosi 1200 km (zbiornik benzyny ma pojemność 100 l). To jednak czysta teoria ponieważ nikt świadomie nie będzie użytkował tego samochodu z wykorzystaniem benzyny.

DMC tylko 3,5 t

Sprinter LGT o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t jest z jednej strony bardzo atrakcyjny ponieważ nie wymaga od kierowcy prawa jazdy kategorii C, kierujący nie podlega ustawie o czasie pracy kierowców (samochód nie ma tachografu), jednak jego ładowność (o. 1200 - 1400 kg - w wersji furgon) jest raczej symboliczna. Nie jest to problem wyłącznie samochodu w wersji LGT, gazowy układ zasilania (wraz z paliwem) zwiększa masę samochodu raptem o 100 kg, lecz bolączka wszystkich pojazdów o niskiej DMC, które są raczej dedykowane do przewożenia ładunków przestrzennych.

Porównując np. to samo podwozie z zabudową kontenerową (rozstaw osi 4325 mm) w wersji LGT i NGT, okazuje się, że model zasilany gazem ziemnym oferuje jeszcze mniejszą ładowność, ograniczoną o 300 kg przez gazowy układ zasilania (głównie grubościenne stalowe butle). Przy masie własnej podwozia 2025 kg i zastosowaniu takiej samej zabudowy, której masa wynosi 813 kg, ładowność porównywalnego auta z zabudową kontenerową w wersji NGT będzie wynosić 662 kg, czyli mniej niż w wersji LGT o blisko 200 kg.

Samochód którego nie ma

Obok wersji dieslowskich i benzynowych w cenniku zamieszczonym na stronie internetowej Mercedesa znalazła się tylko jedna z gazowych wersji Sprintera (NGT). Takie postępowanie importera trochę dziwi. W cenniku znajduje się samochód z silnikiem zasilanym gazem ziemnym, który można zatankować na 30 stacjach w kraju, a wersja LGT, którego zbiornik można napełnić gazem w blisko 6000 obiektów jest nieobecna w cenniku.

Dyskryminacja modelu zasilanego LPG jest tym bardziej dziwna gdy porówna się go z wersją NGT. Biorąc pod uwagę ceny obu gazowych Sprinterów (NGT i LGT) okazuje się, że wersja na gaz ziemny jest droższa od zasilanej LPG o 20172 zł (brutto). Koszty eksploatacji samochodów związane z paliwem są porównywalne. Przy zużyciu paliwa samochodu NGT 13,8 m3/100 km i porównaniu go ze zużyciem modelu LGT 15,2 l/100 km okazuje się, że przy cenach obu paliw (3 zł/m3 CNG i 2,76 zł/l LPG) eksploatacja Sprintera napędzanego gazem ziemnym jest tańsza o 55 gr na 100 km w stosunku do Sprintera napędzanego LPG. Zatem różnica w cenie porównywalnych samochodów (20172 zł) zwróci się po 3,7 mln km. Wyliczenia te nie wymagają chyba komentarza.

Podsumowanie

Brak wersji LGT w cenniku w świetle przedstawionych powyżej faktów świadczy o tym, że niestety centrala Mercedesa traktuje ten samochód niezbyt poważnie. Tylko handlowcy wiedzą, że cenę wersji LGT można uzyskać dodając 5300 zł do podanej w cenniku kwoty jaką trzeba zapłacić za wersję benzynową (316). Z czego wynika taka polityka firmy nie wiemy, może to brak polityki.

Oficjalnie Mercedes uznaje wersję LGT jako wyposażenie dodatkowe samochodu w odmianie benzynowej, a w cennikach nie podaje się przecież jego cen. W ten sam sposób można potraktować model NGT, który też bazuje na wersji benzynowej. Mamy nadzieję, że to zwykłe niedopatrzenie i wersja LGT pojawi się jako samodzielny model, tym bardziej, że duży potencjał tkwiący w tym samochodzie dostrzegają lokalni przedstawiciele Mercedesa.

Piotr Złoty/gazeo.pl

Motointegrator - warsztat
Motointegrator - warsztatOnet
Autor Złoty Piotr
Złoty Piotr
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków