MINI Countryman to pierwszy crossover w historii marki (choć zalicza się go także do grupy SAV – Sports Activity Vehicle). Auto było też pierwszym pojazdem marki produkowanym poza Wielką Brytanią (a konkretniej w Austrii), oraz pierwszym, z 2 parami drzwi.
Countryman zadebiutował w 2010 roku i jest znacznie większy od swoich „braci”. Wiele osób, właśnie przez te rozmiary zarzucało MINI wyłamanie się ze zgrabnego i miejskiego stylu marki. Największym plusem tej kuracji było odpowiednie zwiększenie przestrzeni wewnątrz auta, szczególnie w II rzędzie siedzeń, a także w bagażniku, którego pojemność wzrosła do użytecznych 350 litrów. Choć dziwić może, iż Countryman jest autem 4-osobowym – tym lepiej dla osób siedzących z tyłu.
Mimo iż w podstawowej wersji, crossover MINI jest wyposażony w napęd na przednią oś, to dostępny jest za dopłatą napęd ALL4, choć Brytyjczyk raczej nie popisze się szczególnymi umiejętnościami terenowymi.
Do auta montowane były zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne. W przypadku tych pierwszych, mieliśmy do czynienia z 1,6-litrowymi jednostkami o mocy od 90 do 218 KM w wersji John Cooper Works. Diesle z kolei mogły mieć pojemność 1,6 lub 2 litrów i rozwijały 98, 112 lub 143 KM.
Gdy w 2014 roku przeprowadzono facelifting auta, Countryman otrzymało zmodernizowany pas przedni, a z palety jednostek napędowych zniknął najsłabszy silnik o zapłonie samoczynnym.