• Mini Countryman JCW dzięki doładowanemu benzyniakowi o mocy 306 KM uzyskuje 100 km/h po 5,1 s
  • W testowanej wersji znalazł się napęd na wszystkie koła oraz 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów
  • Mini Countryman w wersji JCW jest dostępny za 181 500 zł

Są kierowcy, którzy marzą o Mini, ale jednocześnie potrzebują przestronnego i praktycznego nadwozia. Czy to się nie kłóci? Okazuje się, że nie. Wystarczy tylko zdecydować się na Mini Countrymana. W dalszym ciągu auto przyciąga wzrok stylistyką charakterystyczną dla aut tej brytyjskiej marki – to zasługa dużych reflektorów, odpowiednio ukształtowanej kabiny pasażerskiej oraz kształtu tylnych świateł.

We wnętrzu także nie brakuje stylistycznych nawiązań do mniejszego brata. Mamy tu duży, okrągły szybkościomierz, wielka i okrągła jest również obudowa dotykowego ekranu na środkowej konsoli, a ponadto nie zabrakło przycisków o stylistyce, jakiej próżno szukać u konkurencji. Wszystko oczywiście zostało skomponowane tak, żeby jak najbardziej ułatwić obsługę urządzeń pokładowych i zapewnić maksimum ergonomii.

Ale, zaraz, zaraz. Nie zapominajmy, że w testowanej wersji Mini Countryman John Cooper Works jest nie tylko Mini w terenowym wydaniu, lecz także autem o sportowym charakterze. Dlatego nie dziwmy się, że na pokładzie znalazły się fotele, które skutecznie podpierają z boku czy wykończenie perforowaną skórą oraz aluminiowe pedały. Sportowy wizerunek podkreślają dodatkowo czerwone aplikacje na tunelu środkowym oraz na desce rozdzielczej.

Super jest przy tym to, że charakter Mini oraz sportowe akcenty nie kłócą się z praktycznością pojazdu. Wbrew nazwie auto wcale nie jest takie mini. W obu rzędach wygodnych siedzeń wygospodarowano wystarczając ilość miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami. Kłopotu nie powinno być również z zapakowaniem bagażu całej rodziny, bowiem kufer ma pojemność 450 l. To jeszcze nie wszystko, bo po złożeniu tylnej kanapy uzyskuje się część ładunkową o objętości 1390 l.

Mini Countryman JCW to wersja, którą wybiera się jeszcze z jednego powodu – mocnego silnika. Pod maską tej odmiany pracuje 4-cylindrowy, doładowany benzyniak generujący aż 306 KM i 450 Nm. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że przy takich parametrach nie będziemy się nudzili podczas jazdy. Włączamy silnik czerwonym klawiszem umieszczonym na konsoli środkowej i do uszu dociera delikatny pomruk jednostki napędowej. Zatem po wybraniu trybu jazdy w automatycznej skrzyni wciskamy gaz do dechy, a samochód bez ociągania rusza dynamicznie.

Mini Countryman JCW – jazda na sportowo

Jednak to jeszcze nic. Prawdziwa zabawa zaczyna się, gdy skorzystamy ze sportowych ustawień. Znowu pedał gazu ląduje w podłodze, jednocześnie plecy jadących wbijane są z potężną mocą w oparcia foteli, a samochód wręcz wystrzeliwuje. Po takim starcie setkę uzyskuje się już po 5,1 s, a maksymalnie daje się podróżować 250 km/h.

W trakcie dynamicznej jazdy doświadczamy jeszcze jednej zalety samochodu – pracy 8-stopniowej skrzyni biegów. Wszystkie przełożenia włącza delikatnie, bez szarpnięć, ale robi to bardzo zdecydowanie. Jej szybka reakcja na wciskanie gazu to dodatkowy czynnik, który sprzyja dynamicznej jedzie.

Mocny silnik czy szybka praca przekładni to jeszcze nie wszystko. Do kompletu niezbędne jest również odpowiednio zestrojone zawieszenie. Mini Countryman JCW to przykład samochodu, w którym projektanci nie poszli na żadne kompromisy. Układ jezdny został perfekcyjnie dostosowany do możliwości napędu. Sztywne nastawy sprawiają, że samochód zachowuje się przewidywalnie w każdych warunkach.

Mini Countryman JCW – zakręty to jego żywioł

Z niecierpliwością wyczekuje się krętych odcinków drogi, na których można docenić możliwości podwozia. Niezależnie czy mamy przed sobą szeroki łuk czy ciasny nawrót Mini w każdy z nich wpisuje się perfekcyjnie. Podczas pokonywania ich nie wyczuwa się nigdy najmniejszych oznak zbyt mocnych przechyłów karoserii, a poza tym samochód zawsze pozostaje na obranym kierunku. W dużej mierze to również zasługa precyzyjnego układu kierowniczego.

Pewnie pomyślicie, że przy takim zawieszeniu próżno mówić o choćby namiastce komfortu resorowania. I tutaj się mylicie. Owszem, Mini Countryman JCW nie jest samochodem, który polubią kierowcy stawiający komfort jazdy na pierwszym miejscu (jednak nie dla takich osób jest przeznaczony ten model), ale też nie trzeba obawiać się dróg słabej jakości.

Okazuje się bowiem, że z długimi poprzecznymi garbami auto radzi sobie całkiem skutecznie. W pewnej części to zasługa dużego rozstawu osi (2670 mm). Przyczepić można się tylko do sposobu w jaki auto pokonuje częste, poprzeczne wyboje – w takiej sytuacji pasażerami potrafi całkiem mocno potrząsnąć.

Mini Countryman JCW jest samochodem, w przypadku którego można doszukać się tak naprawdę jednej istotnej wady – to koszty zakupu. W prawdzie ceny Countrymana zaczynają się od 105 700 zł, ale dotyczy to wersji One z 3-cylindrową, benzynową jednostką o mocy 102 KM, z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś. Testowany samochód to szczytowa forma tego modelu, a zatem i cena jest szczytowa i wynosi 181 500 zł.

Mini Countryman JCW – to nam się podoba

Dynamiczny silnik, duży bagażnik, funkcjonalne wnętrze, sprawnie działająca, automatyczna skrzynia biegów, wygodne fotele z dobrym bocznym podparciem, atrakcyjna stylistyka.

Mini Countryman JCW – to nam się nie podoba

Ograniczony komfort resorowania na drobnych poprzecznych nierównościach, wysoka cena zakupu.

Mini Countryman JCW – nasza opinia

Mini Countryman to praktyczna forma Mini z terenowym sznytem. Jednak w wersji JCW auto zyskuje jeszcze jedną cechę – sportowy charakter. To zasługa mocnego, 306-konnego silnika oraz sztywno zestrojonego zawieszenia. W tej postaci samochód zapewnia kierowcy mnóstwo frajdy z prowadzenia.

Mini Countryman JCW – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1998, t.benz./R4/16
Moc 306 KM przy 5000 obr./min
Moment obrotowy 450 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd 4x4
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s
Średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km
Długość/szerokośc/wysokość 4299/1822/1557 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Pojemność bagażnika 450-1390 l
Cena testowanej wersji 181 500 zł