Auto Świat Testy Porównania samochodów Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - wysoce zadziorne

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - wysoce zadziorne

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Oryginalnie wyglądają, mają mocne silniki i napęd na 4 koła – Mini Countryman Cooper S i Nissan Juke Nismo RS to rzucające się w oczy GTI na szczudłach. Po raz pierwszy stają do pojedynku.

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS

Cztery metry i trzydzieści centymetrów długości, ponad 1,6 t masy, ośmiostopniowy „automat”, napęd na 4 koła, 450-litrowy bagażnik i iście rodzinna kabina – owszem, mówimy o MINI, choć nazwa jakoś coraz mniej do tego wszystkiego pasuje. Nowy Countryman stał się naprawdę dużym, zaskakująco wygodnym i funkcjonalnym autem. Wykorzystano w nim podzespoły BMW X1, czyli ma napęd na przednie koła i opcjonalne sprzęgło wielopłytkowe, przekazujące w razie uślizgu moment także na tylną oś. Silnik również jest konstrukcją Bawarczyków: to 192-konne 2.0 turbo.

Mini Countryman dzieli podzespoły z BMW X1

Niełatwo znaleźć konkurenta dla mocnego „maksiminiaka”, jest jednak na rynku pewien weteran: Nissan produkuje Juke’a już od 7 lat, a od 2014 r. oferuje go także w sportowej wersji Nismo. Jej topową ewolucję RS napędza 214-konny silnik 1.6 Turbo. Jeżeli jednak chcemy mieć napęd 4x4, musimy się zgodzić na skrzynię CVT. W takiej specyfikacji Juke jest o 13 cm krótszy i o 170 kg lżejszy od Countrymana – czy znajdzie to odzwierciedlenie w punktacji?

Juke wygląda jak egzotyczny okaz świata fauny i właśnie dlatego można go tylko kochać albo nienawidzić. Mini sprawia przy nim wrażenie bardziej konserwatywnego, bo ma pudełkowate nadwozie. A to przekłada się wprost na przestronniejszą niż w Nissanie kabinę. Dorośli czują swobodę w obu rzędach siedzeń, podczas gdy w Juke’u siedzą z tyłu za karę. W każdym z tych crossoverów zadbano o to, żeby kierowca nawet podczas szybkiej jazdy nie zsuwał się z fotela. Seryjne sportowe fotele Mini są świetne. Kubełki Recaro w Nissanie – jeszcze sztywniejsze, ale wymagają 6300 zł dopłaty.

Nissan Juke jest szybszy w slalomie

Gdy się siedzi tak mocno otulonym, aż chce się dać gaz do dechy. W Juke’u silnik robi dużo hałasu, ale bierze się też energicznie do roboty. Podobnie jak w Mini, pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 7,3 s. Nissan bardzo chętnie zmienia kierunek jazdy, daje się pewnie i szybko wprowadzać w zakręty. Dzięki wektorowaniu momentu napędowego na tylnej osi można też bardzo stabilnie z nich wychodzić. W slalomie Nissan okazuje się nawet szybszy od Mini. To także zasługa sztywnego zawieszenia, które drobiazgowo informuje kierowcę o stanie drogi, ale zachowuje też minimalny margines komfortu.

Mini nie daje jednak za wygraną. Zbiera cenne punkty za krótszą drogę hamowania, a także czule reagującą na polecenia wydawane gazem ośmiostopniową automatyczną skrzynię biegów firmy Aisin. Bezstopniowa konstrukcja Nissana jest przy niej nieco ospała, choć jak na CVT i tak całkiem dobrze ją zestrojono. Zupełnie bezsensowne są za to symulowane przełożenia i łopatki przy kierownicy.

Nissan ma całkiem niezłe CVT

W Countrymanie czuć od razu, że to nowocześniejszy i dojrzalszy samochód. Łagodniej filtruje nierówności drogi, ma sztywniejszą karoserię i jest zdecydowanie porządniej wykończony w środku. Juke dostał dużo tanich tworzyw wymieszanych z wstawkami z alcantary. Miejscami są kiepsko spasowane i stukają. Multimedia także okazują się przestarzałe, niektóre grafiki wydają się niczym wyjęte z lat 90. XX wieku. Mini pod tym względem błyszczy. Jeśli jednak porównać brzmienie, to bardziej podoba nam się dźwięk silnika Nissana. Jest bardziej mechaniczny, sportowy, podczas gdy Mini brzmi syntetycznie, jakby było trochę strudzone.

Jeżeli ktoś szuka tylko dobrej zabawy, to Nissan go nie rozczaruje. Jednak Mini oferuje wszechstronniejszy pakiet. To prawdziwie sportowo-rodzinny crossover na miarę naszych czasów.

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - test spalania

.
.Żródło: Auto Świat

Juke bardzo słabo wypadł w teście spalania. Choć ma motor o mniejszej pojemności niż Countryman (1,6 l), to jest on bardziej wysilony i wymaga 98-oktanowej benzyny. Dwulitrówce konstrukcji BMW w Mini wystarcza 95 oktanów i o 1,7 l/100 km mniej. Podczas sportowej jazdy różnice są jeszcze większe. Silnik Nissana pali wtedy prawie jak V8 – 15,3 l/100 km (Mini: 11,6 l).

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - wyniki pomiarów drogowych

MiniNissan
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s7,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,2 s11,6 s
Elastyczność 60-100 km/h4,1 s (aut.)3,8 s (aut.)
Elastyczność 80-120 km/h5,3 s (aut.)4,8 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1633/487 kg1464/416 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,4/11,4 m11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m37,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,0 m37,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h66 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe8,3 l/100 km10,0 l/100 km
Zasięg610 km500 km

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - dane producentów

MiniNissan
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benzynowy/R4/16t.benzynowy/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośr./łańcuchwtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)19981618
Moc maksymalna (KM/obr./min)192/5000214/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)280/1380250/2400
Prędkość maksymalna (km/h)222200
Skrzynia biegówaut. 8-biegowabezstopniowa CVT
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)450-1390207-506
Pojemność zbiornika paliwa (l)5150
Marka i model opon testowanego autaPirelli PZeroContinental SportContact XL
Rozmiar opon testowanego auta225/50 R 18225/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)146172
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/7501150/734

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - gwarancja, ceny

MiniNissan
Cena podstawowa testowanej wersji145 563 zł117 750 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,4 proc.44,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu165 235 zł124 050 zł

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.MiniNissan
Przestronność z przodu403129
Przestronność z tyłu302416
Pojemność bagażnika252015
Ładowność151210
Widoczność201713
Fotele, pozycja kierowcy302625
Ergonomia obsługi201612
Jakość wykończenia201713
Suma punktów200163133
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.MiniNissan
Przyspieszenie252021
Elastyczność252425
Poziom hałasu151211
Skrzynia biegów15139
Zachowanie na drodze302626
Komfort jazdy302219
Układ kierowniczy151312
Średnica zawracania544
Skuteczność hamulców403533
Suma punktów200169160
KosztyMaks. pkt.MiniNissan
Cena po doposażeniu502035
Utrata wartości151312
Zużycie paliwa301815
Wyposażenie – komfort302422
Wyp. – bezpieczeństwo301111
Ubezpieczenia1078
Gwarancja15810
Przeglądy201313
Suma punktów200114126
Wynik końcowy600446126
Miejsce w teście 1.2.

Mini Countryman Cooper S kontra Nissan Juke Nismo RS - naszym zdaniem

Jazda każdym z tych aut sprawia dużo frajdy. Szkoda, że Nissana nie można mieć z napędem 4x4 i ręczną skrzynią – taka lepiej by pasowała do charakteru tego auta. Mini jest mniej zwariowanym, ale lepiej dopracowanym samochodem, który sprawdzi się nawet w roli rodzinnego wozu. Niestety, będzie to też dość drogi wybór.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków