Jej udział w tegorocznej sprzedaży wynosi 81,1 proc., nieco mniej niż rok wcześniej (85,8 proc.). Liderem w grupie podstawowej jest segment aut klasy niższej średniej, które zostały kupione w I kwartale roku przez 27 887 klientów, co stanowi 35,3 proc. krajowego rynku (o 2,1 proc. więcej niż przed rokiem). Marzec był pierwszym miesiącem bieżącego roku, kiedy sprzedaż segmentu przekroczyła pułap 10 tysięcy sztuk.

Kolejny pod względem popularności jest segment aut małych. Sprzedaż w I kwartale wyniosła 22 039 sztuk, o 20,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Taki spadek sprzedaży skumulowanej osłabił pozycję segmentu, a jego udział w rynku wynosi 27,9 proc., o 3,6 proc. mniej niż przed rokiem.

Na trzecim miejscu znalazł się segment aut klasy średniej, których sprzedano niespełna 9 tysięcy sztuk. Ponad 15-proc. spadek na przestrzeni roku również osłabił pozycję segmentu, aczkolwiek nieznacznie - o 0,7 proc., do 11,3 proc.

Najbardziej dotkliwy spadek sprzedaży w grupie podstawowej odnotowały samochody mini (4,3 tys. sztuk, -40,1 proc.), natomiast wzrost sprzedaży osiągnęły auta klasy wyższej (o 11,3 proc.) i luksusowe (o 29,0 proc.).

Druga na polskim rynku grupa to samochody terenowo-rekreacyjne. Ich popularność systematycznie rośnie - w I kwartale na zakup aut tej grupy zdecydowało się 7 711 nabywców, o 26,7 proc. więcej niż rok wcześniej, co pozwoliło na zwiększenie udziału w rynku krajowym z 6,9 do 9,8 proc. Wszystkie segmenty stanowiące tę grupę osiągnęły wzrost sumarycznej sprzedaży, przy czym największe tempo wzrostu wykazują samochody małe (+51,0 proc.); niewiele mniejsze - klasy niższej średniej (+33,0 proc.) i wyższej (+32,6 proc.).

Niemal 20-procentowy wzrost tegorocznej sprzedaży odnotowały vany. Wynik na koniec I kwartału w wysokości 4 635 sprzedanych aut zapewnia grupie 5,9 proc. rynku, o 1,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Najważniejszym segmentem są w grupie mini vany (66,3 proc. udziału, ponad 3 tys. sprzedanych aut), a największe tempo wzrostu sprzedaży odnotowały micro vany (o 49,1 proc., ponad 1 tys. sztuk).

Grupa kombi vanów stanowi 2,7 proc. polskiego rynku (2 153 sprzedane auta, wzrost o 3,4 proc. w ciągu roku), a najmniejszą grupę aut stanowią samochody sportowo-rekreacyjne, sprzedane w liczbie 457 sztuk. Taki wynik oznacza 1,1 proc. spadku w stosunku do ubiegłego roku.