Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie – czy warto zamontować światła do jazdy dziennej? Wielu kierowców twierdzi, że to czynność pozbawiona sensu. Czy tak jest naprawdę? Aby zrozumieć ideę świateł do jazdy dziennej warto przyjrzeć się konstrukcji reflektora świateł mijania, oraz światła „dziennego”. Ten pierwszy został stworzony do oświetlania drogi przed kierowcą, czyli ma skutecznie rozjaśniać nam noc. Natomiast światła do jazdy dziennej to oświetlenie sygnałowe stworzone z myślą o tym aby auto było widoczne z jak największej odległości.
Zalety - Oczywiście nikogo nie zmuszamy do montażu świateł do jazdy dziennej, ale warto spojrzeć na to zagadnienie z drugiej strony. Brak owego wyposażenia w pojeździe zmusza nas do jazdy przez cały rok na światłach mijania. Jaki jest tego efekt? Częste wymiany żarówek oraz spadająca z każdym miesiącem wydajność fabrycznego oświetlenia. Tak, reflektory samochodu jak każda inna część auta zużywają się. Czy zatem stać nas na częste wymiany, żarówek i pozostałych elementów oświetlenia pojazdu?
Bezpieczeństwo – specjaliści spierają się, czy obowiązek jazdy na światłach przyczynia się do zmniejszenia liczby wypadków, czy wręcz przeciwnie – sprawia, że piesi i rowerzyści narażeni są na większe niebezpieczeństwo. W jednych krajach politycy ochoczo uchwalają kolejne nakazy, w innych po kilkuletnich programach pilotażowych władze wycofują się z takich projektów, argumentując, że przyniosły one efekty przeciwne do oczekiwanych. Obecnie pewne jest tylko to, że w Polsce za jazdę bez świateł zapłacimy mandat, a to już wystarczający powód, żeby pamiętać o ich włączaniu. Ale czy naprawdę trzeba pamiętać? Światła do jazdy dziennej włączają się i gasną automatycznie.
Trochę historii - Jeszcze w 2009 roku montaż świateł do jazdy dziennej był pozbawiony większego sensu, bowiem wraz z nimi powinny jednocześnie się włączać również tylne światła pozycyjne – więc montaż zgodny z obowiązującymi ówcześnie przepisami wymagał skomplikowanych modyfikacji instalacji elektrycznej pojazdu.
Stan obecny – od 2009 roku obowiązują przepisy, które pozwalają zmniejszyć uciążliwości związane z całodobową jazdą na światłach. W ciągu dnia można już, używać wyłącznie przednich, homologowanych świateł do jazdy dziennej.To właśnie dzięki nowym przepisom można bez żadnych modyfikacji montować zestawy świateł produkcji renomowanych zagranicznych producentów, które do niedawna nie spełniały wymogów obowiązujących w Polsce.