Te niechlubne wyniki wynikają nie tylko z wiadomego stanu naszych dróg oraz niepotrzebnej brawury i ułańskiej fantazji niektórych kierowców. Znaczącą część stanowi tutaj również wątpliwy stan techniczny naszych samochodów.

Wiele analiz wskazuje na to, że polskie społeczeństwo przynajmniej pozornie się bogaci. Objawia się to między innymi coraz większą liczbą samochodów jeżdżących po drogach. W tej chwili liczba pojazdów zarówno osobowych, jak i dostawczych wynosi przeszło 14 milionów i ciągle rośnie. W skali roku oszacowano, że nasz "narodowy park samochodowy" powiększa się o sześć procent. Dodajmy do tego średni wiek naszych aut, wynoszący 13 lat, i stan licznika statystycznego samochodu na poziomie przekraczającym 150 tysięcy kilometrów. Jeśli połączyć to z typowym podejściem do kwestii, wydawałoby się tak prozaicznych jak regularny przegląd, czy wymiana i kontrola podzespołów, to otrzymamy faktyczne ryzyko zaistnienia niebezpiecznej sytuacji spowodowanej niedostatecznym stanem technicznym. Krótko mówiąc, jest ono bardzo duże.

Odpowiedzią na to ma być właśnie Akademia Bezpiecznego Samochodu. Pod hasłem "Nie czekaj na awarię. Dla bezpieczeństwa zrób przegląd" rozpoczęła się kampania edukacyjna dla kierowców. Głównym pomysłodawcą tej akcji jest Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, a także renomowani producenci części zamiennych. Zadaniem całego przedsięwzięcia jest uświadomienie uczestnikom ruchu drogowego związku między stanem technicznym samochodu a bezpieczeństwem. Jak podkreśla prezes SDCM Alfred Franke, tylko jedna czwarta kierowców w Polsce odwiedza regularnie warsztat samochodowy. Niemal cała reszta pojawia się tam dopiero w momencie, gdy z autem jest coś nie tak. Poprzez uświadamianie ryzyka, Stowarzyszenie zamierza zmotywować polskich użytkowników dróg do wykształcenia naturalnej potrzeby profilaktycznego sprawdzania stanu technicznego pojazdów.

Akademia Bezpiecznego Samochodu, która trafiła 11 czerwca do Wrocławia to nie tylko pojedyncza konferencja oraz happening. Opiera się ona na całorocznych działaniach ogólnopolskich, z naciskiem na okres wiosny i jesieni. Honorowy patronat nad kampanią objęła Federacja Konsumentów, a patronat  merytoryczny _ Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.