Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Nissan Primera

Nissan Primera

Ikona samochodu

Nissan Primera to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 1990 roku (P10) jako następca niezbyt popularnego w Europie modelu Bluebird. Primera bardzo szybko zdobyła popularność, a w USA znana była jako lepiej wyposażony Infiniti G20.

Nissan Primera początkowo występował tylko jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy lift back, jednak szybko w ofercie pojawiło się także 5-drzwiowe kombi, które, co ciekawe, różniło się nieco pod względem mechanicznym od sedana i liftbacka (m.in. zawieszeniem). Primera otrzymała modne jak na tamte czasy, nieco zaokrąglone lecz zdecydowane linie, co było dodatkowym atutem. Jedynie kombi prezentowało się nieco zbyt nudno.

Do napędu służyły benzynowe silniki o pojemności 1.6 oraz 2 litrów, które generowały kolejno 90/102 lub 115 i 125 KM. Topową odmianą była Primera GTI wyposażona w 150-konny silnik 2.0. Jedynym dieslem oferowanym w Primerze był 2-litrowy silnik o mocy 75 KM, który w ostatnim roku produkcji otrzymał turbosprężarkę i generował 90 KM. Napęd przenoszony był na przednie lub wszystkie (!) koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej automatycznej.

W 1995 roku zadebiutowała II odsłona Nissana Primery (P11). Auto w porównaniu z poprzednikiem otrzymało świeższe i modniejsze linie, które jednocześnie nadawały karoserii smukłości. W ofercie pozostawiono 4-drzwiowego sedana, 5-drzwiowego liftbacka oraz kombi. Podobnie jak poprzednik, druga odsłona Primery odznaczała się dużą przestronnością wnętrza oraz pojemnymi bagażnikami. W 1999 roku przeprowadzono face lifting (modele po liftingu oznaczane były jako P11-144). Zmianie uległy m.in. zderzaki, reflektory oraz pas tylny.

Pod maską znalazły się benzynowe jednostki o pojemności 1.6 (90, 100, 106 KM), 1.8 (114 KM) oraz 2.0 (131, 140, 150(GT) KM), a także 2-litrowy turbodiesel, który rozwijał pierw 90, a od liftingu – 105 KM. Moc kierowana była na przednią oś, a wybór skrzyni biegów pozostał taki sam jak w poprzedniku.

W 2001 roku pojawiła się III i zarazem ostatnia generacja Nissana Primery (P12). W tej odsłonie mogliśmy zobaczyć absolutny odlot w wykonaniu projektantów Nissana. Dotychczas zachowawcze i przemyślane linie zostały zastąpione futurystycznymi i agresywnymi kształtami. Charakterystyczne są także nisko opadający przód, sporej wielkości reflektory oraz tylne światła a także w wersji lift back, wrażenie wklęsłej szyby i klapy bagażnika. Wybór wersji nadwoziowych pozostał taki sam jak w poprzednikach.

Wnętrze również przeszło totalną metamorfozę. Zegary zostały przeniesione  na środek deski rozdzielczej, pod nią znajdował się ekran multimediów, pod którym z kolei na niemal poziomej półce przypominającej klawiaturę umieszczono przyciski sterowania radiem, klimatyzacją etc. Tak odważny krok nie do końca sprzyjał Nissanowi. Mimo iż zmiany znalazły swoich zwolenników, to metamorfoza ta została na ogół odebrana raczej negatywnie.

Do wyboru były 4-cylindrowe silniki benzynowe 1.6 109 KM, 1.8 116 KM, 2.0 140 KM oraz 2.5 170 KM oraz wysokoprężne 1.9 dCi 120 KM, 2.0 dCi 90 KM, 2.2 DDTi 126 KM oraz 2.2 dCi 138 KM (jednostki dCi zostały zapożyczone od Renault). Na niektórych rynkach można było także spotkać 204-konną odmianę 2-litrowego benzyniaka. Moc kierowana była na przednie lub, bardzo rzadko, na wszystkie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź bezstopniowej przekładni CVT.

W 2007 roku zakończono produkcję Nissana Primery, a jego następca nie został przewidziany.

Nissan Primera - generacje

Ikona samochodu

Nissan Primera I (1990 - 1995)

Ikona samochodu

Nissan Primera II (1995 - 2002)

Ikona samochodu

Nissan Primera III (2002 - 2008)

Nissan Primera - powiązane artykuły

Uchodzą za bezawaryjne, a psują się, że aż strach. Od tych "japończyków" lepiej trzymaj się z daleka!

Uchodzą za bezawaryjne, a psują się, że aż strach. Od tych "japończyków" lepiej trzymaj się z daleka!

Obiegowa opinia o samochodach japońskich marek jest bardzo dobra – są długowieczne i bezawaryjne. To dlatego wolniej tracą na wartości, a my jesteśmy w stanie więcej wydać na nie niż na auta marek z innych krajów. Są jednak modele producentów z Japonii, na które trzeba szczególnie uważać – oto samochody, od których lepiej trzymać się z daleka.

Z europejskiej mapy aut znikają całe motoryzacyjne gatunki: tych słynnych modeli już nie produkują

Z europejskiej mapy aut znikają całe motoryzacyjne gatunki: tych słynnych modeli już nie produkują

Żyjemy w czasach, w których z gam kluczowych firm znikają nie tyle pojedyncze modele, ile całe motoryzacyjne gatunki: Ford, VW, Opel, Honda i Nissan nie oferują już w Europie sedanów, a Volvo hatchbacka. Citroen i Opel nie produkują minivanów opartych na osobówkach, a Alfa Romeo – coupe i spiderów. Poznaj największych nieobecnych!

Wiekowe auta za 5-10 tys. zł, którymi warto się jeszcze zainteresować

Wiekowe auta za 5-10 tys. zł, którymi warto się jeszcze zainteresować

Ktoś powie, że płacenie za dwudziestoletnie stare auto o kilka tys. zł więcej niż średnia cena rynkowa nie ma sensu, bo za podobne pieniądze można kupić młodszy samochód z nowszą konstrukcją. Nie do końca tak jest! Sprawdźcie, co można kupić w cenie od 5 do 10 tys. zł

Duże kombi za dychę

Duże kombi za dychę

Tym razem szukamy dużego kombi klasy średniej za 10 tys. zł. Za punkt wyjścia obraliśmy wielkość bagażnika przy komplecie pasażerów na pokładzie. Zobaczcie, które silniki są godne polecenia i na co zwrócić uwagę.

Gdy liczą się wiek i cena! Przegląd aut klasy średniej za 15 tys. zł

Gdy liczą się wiek i cena! Przegląd aut klasy średniej za 15 tys. zł

Tym razem szukamy aut klasy średniej z najlepszym stosunkiem ceny do wieku. Budżet? 15 tys. zł. Nasze propozycje nie zawsze mają dobrą opinię, ale egzemplarz z odpowiednim silnikiem wcale nie musi być ryzykowny.

15 najlepszych samochodów za 10 tys. zł

15 najlepszych samochodów za 10 tys. zł

Kwota 10 tys. zł to dużo i mało na zakup używanego samochodu, ale przy odrobinie szczęścia znajdziecie pojazd w niezłym stanie. Wybraliśmy dla was 15 propozycji z różnych klas, którymi warto się zainteresować.

Top 5: limuzyny za dwie pensje

Top 5: limuzyny za dwie pensje

Zakup samochodu klasy średniej za kilka tysięcy złotych jest dość mocno ryzykowny. W tym przypadku musimy wybierać wśród mocno wyeksploatowanych aut. Nasza piątka pokazuje jednak, że jest to jak najbardziej możliwe.

Tani sedan z dobrym dieslem

Tani sedan z dobrym dieslem

Oferta tanich rodzinnych aut z dieslem jest ogromna, za to znalezienie egzemplarza w dobrym stanie okazuje się problematyczne. Jakimi modelami się interesować i które diesle warto wziąć pod uwagę? Oto nasze propozycje.

Porównanie: Nissan Primera P12 vs. Mazda 6 I - pojedynek samurajów

Porównanie: Nissan Primera P12 vs. Mazda 6 I - pojedynek samurajów

Limuzyny Nissana i Mazdy sprzedawane w latach dziewięćdziesiątych były cenione przez kierowców za trwałość. Co można powiedzieć o bardziej współczesnych modelach? W ich przypadku pojawiają się pewne wątpliwości. W końcu przy tworzeniu Primery P12 pomagali Francuzi, a Szóstka wykorzystuje płytę podłogową Forda. Jest się czego bać? Sprawdźmy!

Szukamy auta za 5000 zł

Szukamy auta za 5000 zł

Czy za 5000 zł można kupić sprawne auto, które posłużyłoby bez większych awarii jeszcze kilka lat? Przejrzeliśmy ogłoszenia w poszukiwaniu ładnych egzemplarzy i parę z nich pojechaliśmy obejrzeć. Jakie są wnioski?

Japońska limuzyna za 15-20 tys. zł - którą wybrać?

Japońska limuzyna za 15-20 tys. zł - którą wybrać?

Te same narodowość i klasa, za to różne charaktery, wygląd i walory użytkowe. A jak wypadają trwałość oraz koszty serwisu i eksploatacji? Tym razem porównujemy cztery popularne japońskie limuzyny klasy średniej

Używane auta klasy średniej z benzyniakami

Używane auta klasy średniej z benzyniakami

Szukamy auta klasy średniej, które nie będzie dużo kosztować i zapewni akceptowalne wydatki na naprawy. Ponieważ liczymy na niższe przebiegi, wybieramy słabe wersje benzynowe, rezygnujemy też z nadwozia kombi.

Używany Nissan Primera 1.8 - Jeśli kupić, to młodszy rocznik

Używany Nissan Primera 1.8 - Jeśli kupić, to młodszy rocznik

Na rynku dominuje Primera 1.9 dCi, ale to ryzykowna wersja. Sprawdzimy, czy można zaufać popularnemu benzyniakowi 1.8

Nissan Primera III - bez aplauzu

Nissan Primera III - bez aplauzu

Nissan to producent, któremu udało się tworzyć wiele genialnych modeli, które po dziś dzień wspominane są z rozrzewnieniem. Nissan Primera P12 (trzeciej generacji) nie jest natomiast autem ani fenomenalnym, ani szczególnie złym.

Naprawimy Ci auto - Nissan Primera wymagający usprawnienia układu jezdnego

Naprawimy Ci auto - Nissan Primera wymagający usprawnienia układu jezdnego

Masz problem z samochodem, a Twój portfel jest pusty? Wypełnij internetową ankietę, a być może będziemy mogli Ci pomóc! Wraz z naszym partnerem - serwisem Motointegrator.pl - naprawiliśmy już kilka samochodów czytelników "Auto Świata".

Nissan Primera - japońska strzała

Nissan Primera - japońska strzała

Ostatnia generacja Primery ma trzy praktyczne wersje nadwozia i kilka interesujących silników. Jest to pojazd wygodny i dobrze wyposażony, niestety, jakość jego wykonania nieco odbiega od tego, do czego przyzwyczaił nas Nissan w starszych generacjach auta.

Nissan Primera - Japońsko doskonała

Nissan Primera - Japońsko doskonała

Obecnie firmy potrafią opracować całkowicie nowy model nawet w 1,5 roku. To oczywiście zasługa superkomputerów, ale też wymóg ograniczania kosztów, pogoni za modą itp. Efekt? To klienci stają się kierowcami testowymi, a nawet markowym modelom najwyższych klas co rusz zdarzają się akcje serwisowe.

Nissan Primera Wagon 1.8 16V - Przednie zmiany

Nissan Primera Wagon 1.8 16V - Przednie zmiany

Największą nowością w Primerze kombi jest silnik o poj. 1,8 l i mocy 114KM. Tu Nissan wypełnił dość ważną lukę, gdyż w poprzednim modeluoferował tylko dwie jednostki napędowe: 1.6 i 2.0. Tymczasem okazujesię, że samochody tej klasy właśnie z silnikami o poj. 1.8 są w Europienajchętniej kupowane

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech