• W 2016 r. VW oferowało w Europie aż cztery sedany, dziś – ani jednego. Za to od 2017 r. gama tej firmy wzbogaciła się o pięć SUV-ów
  • To właśnie z powodu ogromnej popularności SUV-ów kluczowi producenci odchodzą od sedanów, kombi i minivanów, a nawet… hatchbacków
  • Ford nie oferuje w Europie sedana pierwszy raz od 75 lat!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Chyba nie tak powinno się obchodzić 60-lecie. W 2021 r. minęło 60 lat od chwili debiutu pierwszego sedana w historii VW, czyli modelu 1500. W tym samym 2021 r. wyprodukowano też ostatniego sedana tej firmy przeznaczonego dla Europy – Passata Limousine. Bezprecedensowe zmiany, które właśnie przechodzi motoryzacja, nie sprowadzają się jedynie do elektromobilności. Jesteśmy bowiem świadkami końca całych samochodowych gatunków. W Europie sedany, minivany, coupe i kabriolety popularnych marek mają się na tyle słabo, że wiele kluczowych graczy po prostu z nich rezygnuje.

Firmy nie włączają przy tym fanfar, gdy kończą produkcję jakiegoś modelu i pozostawiają go bez następcy. Dlatego można przeżyć spore zaskoczenie, kiedy nagle uświadomimy sobie, że producent odszedł z segmentu, którego trzymał się przez całe dziesięciolecia. Spójrzmy zatem na największych nieobecnych, bo VW Passat Limousine to tylko wierzchołek góry lodowej.