Auto Świat Wiadomości Aktualności Koniec Forda Mondeo i Volkswagena Passata sedan. Dlaczego już nie chcemy sedanów?

Koniec Forda Mondeo i Volkswagena Passata sedan. Dlaczego już nie chcemy sedanów?

W ciągu trzech miesięcy zakończono produkcję dwóch legend: Forda Mondeo i Volkswagena Passata Limousine. Co się stało z sedanami popularnych marek? Dlaczego jeden producent po drugim wycofuje z gamy czterodrzwiowe modele klasy średniej i wyższej?

Volkswagen Passat Limousine (generacja B8; 2014-2021)
Volkswagen
Volkswagen Passat Limousine (generacja B8; 2014-2021)
  • Ani Ford Mondeo, ani Volkswagen Passat sedan nie będą mieć w Europie następców
  • Zobacz, jak kolejne popularne marki opuszczały w Europie klasę wyższą i średnią. Kiedy i jakimi modelami żegnały się z tymi segmentami?
  • Wyjaśniamy, co stoi za malejącym zainteresowaniem sedanami i kombi klasy średniej. Czy chodzi tylko o SUV-y?
  • Więcej takich tekstów znajdzie na stronie głównej Onetu

Jeszcze nie tak dawno sedan i kombi były w Europie królami klasy średniej i wyższej, a nieobecność w tych segmentach kluczowych graczy wydawała się nie do pomyślenia. Sytuacja zaczęła się jednak zmieniać...

Jak runęła sprzedaż Forda Mondeo i Opla Vectry/Insignii

Przeszło ćwierć wieku temu, w 1996 r., Opel sprzedał w Europie Zachodniej prawie 364 tys. sztuk modelu Vectra. Tymczasem już w 2018 r. popyt na wszystkie sedany i kombi klasy średniej popularnych marek wyniósł marne 485 tys. sztuk. I to nie w Europie Zachodniej, ale na całym Starym Kontynencie!

Opel Vectra B (1995-2002)
Opel Vectra B (1995-2002)Opel

W 1996 r. sprzedaż Opla Vectry w Europie Zachodniej była prawie osmiokrotnie wyższa niż zainteresowanie Oplem Insignią w całej Europie w 2019 r. (364 tys. kontra 44,4 tys. sztuk). W tym czasie wolumen Forda Mondeo spadł ponad 8 razy (z 317,9 tys. do 40,5 tys. sztuk), Peugeota przeszło 4 razy (171,4 tys. sztuk modelu 406 kontra 40,8 tys. sztuk 508), a Renault – aż 13,5 raza (213,4 tys. Lagun kontra 15,3 tys. Talismanów).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Celowo podajemy dane z 2019 r., ponieważ był to ostatni rok, w którym na popyt nie wpływały tak nadzwyczajne wydarzenia, jak pandemia, problemy z dostawami półprzewodników i wojna. Liczby z 1996 r. dotyczą tylko Europy Zachodniej, bo w tamtych latach nie prowadzono jeszcze zbiorczych statystyk dla całego kontynentu (wszystkie dane: JATO Dynamics za ”Automotive News Europe”).

Zresztą w tradycyjnej klasie średniej – czyli wśród aut z nadwoziami typu sedan, liftback i kombi – zostali już tylko nieliczni, a klasę wyższą mają dziś praktycznie na wyłączność marki premium. Exodus ruszył pod koniec lat 90...

Kto i kiedy wycofał się z klasy średniej i wyższej

Opel Omega B (1994-2003)
Opel Omega B (1994-2003)Opel

Najpierw zaczęło się w klasie wyższej. Oto, które marki popularne, kiedy i jakimi modelami pożegnały się z tym segmentem w Europie:

  • 1996 r.: Mitsubishi (koniec produkcji Sigmy)
  • 1998 r.: Ford (Scorpio)
  • 2002 r.: Mazda (Xedos 9)
  • 2003 r.: Opel (Omega)
  • 2004 r.: Nissan (Maxima)
  • 2010 r.: Honda (Legend)
  • 2010 r.: Peugeot (607)
  • 2012 r.: Citroen (C6)
  • 2015 r.: Renault (Latitude)
  • 2017 r.: Hyundai (Genesis)

Jeśli przyjąć, że Kia Stinger, Toyota Camry i Volkswagen Arteon tak naprawdę są modelami z pogranicza klasy średniej i wyższej, to obecnie w Europie z marek popularnych tylko Toyota oferuje sedana klasy wyższej. Jest nim Mirai.

Toyota Mirai (od 2020 r.)
Toyota Mirai (od 2020 r.)Toyota

A oto kalendarium wycofywania się marek popularnych z klasy średniej w Europie:

  • 2004 r.: Mitsubishi (koniec produkcji Galanta VIII, czyli serii EA0)
  • 2007 r.: Nissan (Primera)
  • 2010 r.: Fiat (Croma)
  • 2013 r.: Seat (Exeo)
  • 2015 r.: Honda (Accord)
  • 2019 r.: Hyundai (i40)
  • 2020 r.: Kia (Optima)
  • 2022 r.: Ford (Mondeo)

I znowu pionierem było Mitsubishi, które zaczęło exodus także w klasie średniej.

W grudniu 2021 r. zakończyła się produkcja europejskiej wersji Volkswagena Passata sedan (kombi jest nadal oferowane). Następna generacja tego auta będzie dostępna wyłącznie jako Variant (i zapewne Alltrack).

Na Mondeo i Passacie sprawa wcale się nie kończy. Obecny Citroen C5 X to już crossover, crossoverem ma być także następca Opla Insignii. Z kolei Renault na razie nie planuje następcy modelu Talisman. Trudno powiedzieć czy bezpośredniego sukcesora doczeka się Mazda6. Z tego segmentu nie rezygnuje za to Skoda. Kolejny Superb ma się pojawić w 2023 r.

Z drugiej strony sedany klasy średniej i wyższej nadal cieszą się sporą popularnością na dwóch gigantycznych rynkach, czyli w Chinach i USA. Przedstawiona niedawno kompletnie nowa generacja Forda Mondeo będzie oferowana właśnie w Państwie Środka, zaś Volkswagen Passat sedan nadal figuruje w chińskim i północnoamerykańskim cenniku.

W USA można kupić ponadto aktualne generacje Hondy Accord i Nissana Maximy, a w Chinach dostępne jest drugie wcielenie Citroena C6. Z kolei Genesis został osobną marką premium.

Dlaczego nie chcemy już sedanów?

Powody są dwa: SUV-y i marki premium.

Wielu klientów sedanów i kombi marek popularnych po prostu zaczęło kupować SUV-y (głównie kompaktowe, a także klasy średniej) i samochody prestiżowe (sedany, kombi oraz SUV-y, zarówno klasy średniej, jak i kompaktowe). Mnóstwo osób zwyczajnie wolało się przesiąść do modelu o segment niższego, byle tylko był to SUV lub auto premium, zwłaszcza że przez ostatnie 20 lat kompaktowa oferta marek premium znacznie się rozszerzyła.

Ford Mondeo (2014-2022)
Ford Mondeo (2014-2022)Ford

Ten proces doskonale oddają europejskie statystyki sprzedaży w okresie 2010-2018. W tym czasie popyt na sedany i kombi klasy średniej popularnych marek (np. Ford Mondeo) spadł 1,6 raza, za to zainteresowanie kompaktami premium (np. Audi A3) wzrosło 1,3 raza, sprzedaż kompaktowych SUV-ów marek popularnych (np. Volkswagen Tiguan) zwiększyła się aż 3,5 raza, a wolumen kompaktowych SUV-ów premium (np. Audi Q3) i popularnych SUV-ów klasy średniej (np. Skoda Kodiaq) odpowiednio 2 i blisko 8,5 raza.

To właśnie SUV-ami marki popularne starają się ratować swoje statystyki sprzedaży w klasie średniej. A takich modeli jest coraz więcej. Dziś w tym segmencie można kupić:

  • Forda Mustanga Mach-E
  • Hyundaia Santa Fe
  • Kię Sorento
  • Kię EV6
  • Mazdę CX-60
  • Nissana Ariya
  • Peugeota 5008
  • Renault Koleosa
  • Seata Tarraco
  • Skodę Kodiaq
  • Skodę Enyaq iV
  • Subaru Forestera
  • Toyotę Highlander
  • Volkswagena Tiguana Allspace

Jeszcze w tym roku pojawi się nowa generacja Nissana X-Traila.

Z kolei w klasie wyższej popularne marki są obecne tylko dzięki trzem SUV-om (Ford Explorer, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg), jednemu sedanowi (Toyota Mirai) i jednemu coupe (Nissan GT-R).

Czy moda na sedany ”nie-premium” wróci? Biorąc pod uwagę, że przebąkuje się o tym już od ponad 15 lat i jakoś nic z tego nie wychodzi, to szanse są niewielkie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków