W praktyce nie jest już wymagane chodzenie na nudne wykłady. Dzisiaj to kursant decyduje o formie nauczania. Można wybrać samodzielną naukę w domu, uczęszczanie na organizowane przez szkołę zajęcia w formie warsztatów, czy wykładów. Można też również uczyć się przez internet korzystając z ofert e-kursów szeroko dostępnych w sieci.

Teoria tylko w teorii

Częstą praktyką niskiej jakości szkół jazdy było organizowanie zajęć teoretycznych tylko w teorii. Albo nie organizowały zajęć z teorii w ogóle, oszczędzając w ten sposób na kosztach wykładowcy, ratownika i innych opłat albo ograniczając się jedynie do emitowania filmów, gdzie nie było mowy o prawdziwym kontakcie z wykładowcą, dyskusjach itd. Wielu kursantom odpowiadał taki system bo po co uczestniczyć w nudnych zajęciach. Takie podejście odbijało się na zdawalności, a realne sytuacje drogowe często weryfikowały umiejętności albo raczej ich brak. O tym jednak kursanci  orientowali się kiedy było już za późno.

Według Piotra Lenczowskiego z Akademii Auto Świat w Krakowie dobrze przeprowadzone zajęcia teoretyczne to swoistego rodzaju “kręgosłup moralny kierowcy”. To wtedy można ukształtować przyszłego kierowcę, pokazać mu na czym polega odpowiedzialność za siebie i pasażerów.

“Bez teorii nie ma mowy o praktyce. Samo wyuczenie testów też jest niewystarczające i w obecnej formie bardzo trudne. Baza pytań testowych choć została odtajniona to pytań jest w zbiorze ponad 2,5 tysiąca. Większość pytań to sekwencje video, stąd nauczenie się ich na pamięć jest mało prawdopodobne. Dlatego warto zrozumieć generalne zasady zasady obowiązujące w ruchu drogowym i ich praktyczne zastosowanie”

Z kolei Marcin Połeć, metodyk  Akademii  zwraca uwagę na inny aspekt dobrych szkoleń teoretycznych.

“Dobry trener instruktor potrafi zainteresować omawianym zagadnieniem, pokazując praktyczny aspekt przepisów. Zapisy Kodeksu drogowego nie są sztuczną regulacją. Większość z nich weryfikowana jest na co dzień, a ich nieprzestrzeganie przynosi tragiczne żniwo.  Nauczanie teorii to ważny element praktycznego korzystania z dróg”

Czy e-kursy mają szanse powodzenia?

Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji.  Jeżeli ktoś lubi uczyć się z komputera i lubi dużo czytać, a przy tym jest systematyczny,  jest w stanie nauczyć się dużo za pomocą e-learningu. Jednak nie wolno zapominać o zasadach nauczania, najlepiej zapamiętujemy jeśli z nowe i skomplikowane zarazem zagadnienia przekazywane są w atrakcyjny sposób. W sposób wymagający zaangażowania słuchacza. Takie “wciągnięcie” i zainteresowanie słuchacza jest możliwe tylko podczas lekcji prowadzonych przez profesjonalnych instruktorów. Wykorzystując analogię z nauką języków  obcych. Mamy obecnie szeroki wybór pomocy dydaktycznych, kursów multimedialnych, czy aplikacji na smartfony i tablety.  Niemniej jednak  większość osób płynnie posługujących się obcymi językami korzystała na początkowym etapie ze szkół językowych i nauczycieli. Niezależnie czy to odbywało się w kraju czy za granicą. Nauka w szkole “na żywo” z dobrym wykładowcą, który jest doświadczonym kierowcą i nauczycielem jest o wiele wartościowsza niż nauka testów z płytki, czy przez e-learning. Można to  porównać to do nauki języka obcego z profesjonalnym native speakerem.

Po co w ogóle szkolenia na prawo jazdy ?

W wielu krajach szkolenie w ośrodku nie jest obowiązkowe, a mimo to system szkół jazdy funkcjonuje i trzyma się znacznie lepiej niż w Polsce. Kurs nauki jazdy nie powinien przygotowywać do egzaminu. Ma on nauczyć kandydata na kierowcę bezpiecznej i w miarę pewnej jazdy w różnych warunkach drogowych. Ma nauczyć przewidywania, myślenia za innych, wiedzy o zagrożeniach, a przede wszystkim odpowiedzialności.

EGZAMIN NIE JEST CELEM SZKOLENIA, A TYLKO NATURALNYM ZAKOŃCZENIEM PIERWSZEGO ETAPU.  Każdy z nas miał do czynienia z różnymi nauczycielami. Są nudziarze, u których lekcje traktowaliśmy jak tracenie czasu. Są też pasjonaci, którzy trudne lekcje potrafili zamienić w spektakl z którego wychodziliśmy natchnięci nowymi pomysłami i praktycznymi zastosowaniami omawianego materiału. Pamiętajmy, że żaden program, zestaw interaktywnych pomocy nie jest w stanie zastąpić tego pamiętanego do końca życia ulubionego belfra.

Stawką tego wyboru jest Twoje bezpieczeństwo !

Jak wygląda obecnie procedura i formy nauki teorii po zmianach przepisów w 2015 roku:

KURS BEZ TEORII – Procedura:

Co musisz zrobić?

1. Badania lekarskie

2. Nr PKK w swoim Starostwie

3. Następnie uczysz się samodzielnie w domu

a) zazwyczaj w dobrej szkole materiały do nauki otrzymujesz w cenie kursu

b) możesz też korzystać z e-lerningu (opcja dodatkowo płatna)

c) możesz też przychodzić na zajęcia teoretyczne (dobrowolnie)

4. NASTĘPNIE – MUSISZ ZDAĆ EGZAMIN PAŃSTWOWY Z TEORII !

5. Kolejno przynosisz do szkoły dwa dokumenty:

– potwierdzenie zdanego egzaminu z teorii w WORD

– nr PKK

6. Teraz musisz odbyć szkolenie z ratownictwa w szkole jazdy.

7. Następnie musisz zdać egzamin wewnętrzny z ratownictwa w szkole jazdy.

8. Dopiero wtedy rozpoczynamy szkolenie praktyczne (naukę jazdy)

9. Przystępujesz do egzaminu praktycznego

KURS Z WYKŁADAMI w szkole (zalecany przez Akademię Auto Świat) – Procedura:

Co musisz zrobić?

1. Badania lekarskie

2. Nr PKK w swoim Starostwie – (od razu dostarczasz go do szkoły jazdy)

3. Uczysz się teorii w szkole na zajęciach. Teoria obejmuje również zajęcia z udzielania pierwszej pomocy.

4. Niezwłocznie po wykładach rozpoczynamy szkolenie praktyczne (naukę jazdy)

5. Egzamin z teorii i praktyki zdajesz po zakończeniu całego kursu, po zaliczeniu egzaminu wewnętrznego