Auto Świat Peugeot 206 (1998-2012): wielki mały lew. Test używanego

Peugeot 206 (1998-2012): wielki mały lew. Test używanego

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Francuzi zawsze potrafili konstruować małe auta miejskie. Mimo tego, nawet sam producent 206 nie spodziewał się aż takiego sukcesu. Używany Peugeot to dobra propozycja na miasto, jednak jego utrzymanie wcale nie musi być tanie.

Peugeot 206
Onet
Peugeot 206

Łącznie pięć wersji nadwoziowych i grubo ponad 4 mln sprzedanych egzemplarzy 206 - to więcej niż w przypadku popularnego poprzednika, modelu 205. Dla klientów szukających taniego auta miejskiego to oczywiście dobra wiadomość, bo oznacza, że na rynku wtórnym znajdziemy interesujący egzemplarz.

Model 206 zadebiutował w 1998 r. jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Dwa lata później producent rozszerzył ofertę o wersję CC, czyli kabriolet ze stalowym, elektrycznie składanym dachem. W 2002 r. Peugeot doczekał się także odmiany SW, czyli kombi. W zeszłym roku oferta wzbogacona została o produkowanego w Iranie sedana, który w Europie nie był sprzedawany i nie spotkamy go na rynku wtórnym.

Ciekawe podejście

Styl prezentowany przez Peugeota skutecznie oparł się upływowi czasu. Świadczy o tym duża popularność na rynku i brak poważniejszych face-liftingów. Charakterystyczne, obłe kształty nadwozia zjednały mu grono klientów i wyznaczyły drogę, którą Peugeot podążył w nowszych modelach. W sukcesie pomogły rajdowe zwycięstwa 206 WRC i markowy puchar dla polskich kierowców rajdowych. Urody nie można odmówić także wersji CC i kombi, które nie wyglądają na pospiesznie przerobione hatchbacki, ale na dobrze zaprojektowane pojazdy.

Niezłe z małym kufrem

Nie można mieć zastrzeżeń do kabiny Peugeota. Plastiki deski rozdzielczej są ciemne, jednak ich jakość, jak na klasę pojazdu, jest dobra (nie zdarzają się trzaski i pęknięcia). Niektóre elementy wymagają przyzwyczajenia (np. umieszczone w dziwnym miejscu przyciski elektrycznych szyb). Fotele są wygodne, w lepszych wersjach wykończono je odporną na wycieranie tapicerką z weluru. Niestety przednie nie trzymają na zakrętach (poza wersjami usportowionymi) i mają denerwującą, skokową regulację położenia oparć.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy tylko w przedniej części nadwozia, z tyłu jest pod tym względem gorzej - mało miejsca na nogi oraz nad głowami. Słabą stroną 206 w wersji hatchback jest niewielki bagażnik (245/1130 l). Odrobinę lepiej wypada kombi i coupé cabrio, o ile w tym ostatnim rozłożymy dach.

Raczej dla spokojnych

W pełni niezależne zawieszenie Peugeota, wzorowane na modelu 306, to udany kompromis między własnościami jezdnymi i komfortem. Niestety źle znosi stan polskich dróg, co przy dość utrudnionym serwisowaniu może przysporzyć właścicielowi wysokich wydatków. Amatorom sportowych wrażeń polecamy wersje usportowione (S16 i RC), których zawieszenie jest twardsze i świetnie pasuje do mocnej, 2-litrowej jednostki napędowej.

Zastrzeżeń nie budzi jazda w mieście - 206 ma relatywnie niską średnicę zawrazawracania (10,5 m) i dobrze się nim manewruje. Do pełni szczęścia brakuje lepszej widoczności do tyłu i większych, bocznych lusterek. Podczas szybszej jazdy przeszkadza nieprecyzyjna skrzynia przekładniowa. Hamulce mają wystarczającą skuteczność (w swoim czasie wyznaczały kanony wśród małych pojazdów).

Wyposażenie seryjne większości zakupionych w Polsce Peugeotów nie ma wspomagania kierownicy, poduszek powietrznych i ABS-u. Warte zainteresowania są wersje XR i XS, których specyfikacja zawiera ABS, wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne, elektrykę, a w przypadku XS także manualną klimatyzację.

Przede wszystkim słabeusze

Podstawowa benzynowa jednostka napędowa auta ma pojemność 1,1 litra i moc od 55 do 60 KM. Dynamika i elastyczność tego napędu pozostawia wiele do życzenia. Pocieszeniem jest tylko relatywnie niskie zużycie paliwa, które oscyluje w granicach 7 l/100 km.

Dość popularny na polskim rynku jest także silnik 1.4 o czterech zaworach na cylinder. Motor ten dysponuje mocą 75 KM, która wystarczy do bezproblemowego przemieszczania się po mieście i na krótsze trasy, a jej plusem jest niskie spalanie ok. 8 l/100 km. Od 2004 roku dostępne są także motory 1.4 o mocy 88 KM wyposażone w 16-zaworową głowicę (minimalnie większe zużycie paliwa i lepsze parametry jezdne). Peugeota znajdziemy również z silnikiem 1.6 8V o mocy 88 KM i 16-zaworową jednostką o tej samej pojemności, dysponującą 109 KM.

Rzadko na rynku wtórnym pojawiają się topowe, sportowe odmiany auta: S16 i RC wyposażone w jednostkę 2.0 (o mocach odpowiednio: 136 i 177 KM).

Wśród silników wysokoprężnych dostępny jest 90-konny turbodiesel 2.0 HDI, który pali minimalnie mniej ropy, zapewniając przy tym niemal sportowe doznania. Oczywiście Peugeoty z tym motorem wyceniane są wyżej od podstawowych wersji benzynowych, są jednak warte zainteresowania. Tę ofertę z kolei wzbogacono o małego diesla 1.4 HDI z bezpośrednim wtryskiem i mocą 68 KM oraz 1.6 HDI o mocy 110 KM, z filtrem cząstek stałych.

Ceny Peugotów 206 z początku okresu produkcji zaczynają się już od około 9 tysięcy złotych.

Problemy z przednim i tylnym zawieszeniem. Usterki elektroniki silnika w starszych egzemplarzach (m.in. komputera sterującego). Słaba jakość skrzyń biegów. Korozja układu wydechowego. Nieszczelność uszczelek tylnej szyby. Tendencja przedniej szyby do pękania. Niska trwałość hamulców.

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz