W skrócie

Łącznie pięć wersji nadwoziowych i grubo ponad 4 mln sprzedanych egzemplarzy 206 - to więcej niż w przypadku popularnego poprzednika, modelu 205. Dla klientów szukających taniego auta miejskiego to oczywiście dobra wiadomość, bo oznacza, że na rynku wtórnym znajdziemy interesujący egzemplarz.

Model 206 zadebiutował w 1998 r. jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Dwa lata później producent rozszerzył ofertę o wersję CC, czyli kabriolet ze stalowym, elektrycznie składanym dachem. W 2002 r. Peugeot doczekał się także odmiany SW, czyli kombi. W zeszłym roku oferta wzbogacona została o produkowanego w Iranie sedana, który w Europie nie był sprzedawany i nie spotkamy go na rynku wtórnym.

Nadwozie

Ciekawe podejście

Styl prezentowany przez Peugeota skutecznie oparł się upływowi czasu. Świadczy o tym duża popularność na rynku i brak poważniejszych face-liftingów. Charakterystyczne, obłe kształty nadwozia zjednały mu grono klientów i wyznaczyły drogę, którą Peugeot podążył w nowszych modelach. W sukcesie pomogły rajdowe zwycięstwa 206 WRC i markowy puchar dla polskich kierowców rajdowych. Urody nie można odmówić także wersji CC i kombi, które nie wyglądają na pospiesznie przerobione hatchbacki, ale na dobrze zaprojektowane pojazdy.

Wnętrze

Niezłe z małym kufrem

Nie można mieć zastrzeżeń do kabiny Peugeota. Plastiki deski rozdzielczej są ciemne, jednak ich jakość, jak na klasę pojazdu, jest dobra (nie zdarzają się trzaski i pęknięcia). Niektóre elementy wymagają przyzwyczajenia (np. umieszczone w dziwnym miejscu przyciski elektrycznych szyb). Fotele są wygodne, w lepszych wersjach wykończono je odporną na wycieranie tapicerką z weluru. Niestety przednie nie trzymają na zakrętach (poza wersjami usportowionymi) i mają denerwującą, skokową regulację położenia oparć.

Wystarczająco dużo przestrzeni znajdziemy tylko w przedniej części nadwozia, z tyłu jest pod tym względem gorzej - mało miejsca na nogi oraz nad głowami. Słabą stroną 206 w wersji hatchback jest niewielki bagażnik (245/1130 l). Odrobinę lepiej wypada kombi i coupé cabrio, o ile w tym ostatnim rozłożymy dach.

Komfort

Raczej dla spokojnych

W pełni niezależne zawieszenie Peugeota, wzorowane na modelu 306, to udany kompromis między własnościami jezdnymi i komfortem. Niestety źle znosi stan polskich dróg, co przy dość utrudnionym serwisowaniu może przysporzyć właścicielowi wysokich wydatków. Amatorom sportowych wrażeń polecamy wersje usportowione (S16 i RC), których zawieszenie jest twardsze i świetnie pasuje do mocnej, 2-litrowej jednostki napędowej.

Zastrzeżeń nie budzi jazda w mieście - 206 ma relatywnie niską średnicę zawrazawracania (10,5 m) i dobrze się nim manewruje. Do pełni szczęścia brakuje lepszej widoczności do tyłu i większych, bocznych lusterek. Podczas szybszej jazdy przeszkadza nieprecyzyjna skrzynia przekładniowa. Hamulce mają wystarczającą skuteczność (w swoim czasie wyznaczały kanony wśród małych pojazdów).

Wyposażenie seryjne większości zakupionych w Polsce Peugeotów nie ma wspomagania kierownicy, poduszek powietrznych i ABS-u. Warte zainteresowania są wersje XR i XS, których specyfikacja zawiera ABS, wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne, elektrykę, a w przypadku XS także manualną klimatyzację.

Silniki i spalanie

Przede wszystkim słabeusze

Podstawowa benzynowa jednostka napędowa auta ma pojemność 1,1 litra i moc od 55 do 60 KM. Dynamika i elastyczność tego napędu pozostawia wiele do życzenia. Pocieszeniem jest tylko relatywnie niskie zużycie paliwa, które oscyluje w granicach 7 l/100 km.

Dość popularny na polskim rynku jest także silnik 1.4 o czterech zaworach na cylinder. Motor ten dysponuje mocą 75 KM, która wystarczy do bezproblemowego przemieszczania się po mieście i na krótsze trasy, a jej plusem jest niskie spalanie ok. 8 l/100 km. Od 2004 roku dostępne są także motory 1.4 o mocy 88 KM wyposażone w 16-zaworową głowicę (minimalnie większe zużycie paliwa i lepsze parametry jezdne). Peugeota znajdziemy również z silnikiem 1.6 8V o mocy 88 KM i 16-zaworową jednostką o tej samej pojemności, dysponującą 109 KM.

Rzadko na rynku wtórnym pojawiają się topowe, sportowe odmiany auta: S16 i RC wyposażone w jednostkę 2.0 (o mocach odpowiednio: 136 i 177 KM).

Wśród silników wysokoprężnych dostępny jest 90-konny turbodiesel 2.0 HDI, który pali minimalnie mniej ropy, zapewniając przy tym niemal sportowe doznania. Oczywiście Peugeoty z tym motorem wyceniane są wyżej od podstawowych wersji benzynowych, są jednak warte zainteresowania. Tę ofertę z kolei wzbogacono o małego diesla 1.4 HDI z bezpośrednim wtryskiem i mocą 68 KM oraz 1.6 HDI o mocy 110 KM, z filtrem cząstek stałych.

Ceny Peugotów 206 z początku okresu produkcji zaczynają się już od około 9 tysięcy złotych.

Typowe usterki

Problemy z przednim i tylnym zawieszeniem. Usterki elektroniki silnika w starszych egzemplarzach (m.in. komputera sterującego). Słaba jakość skrzyń biegów. Korozja układu wydechowego. Nieszczelność uszczelek tylnej szyby. Tendencja przedniej szyby do pękania. Niska trwałość hamulców.