Planowana droga ekspresowa S3 początkowo istniała w rządowych programach budowy sieci autostrad jako autostrada A-3. Zmiana koncepcji, tłumaczona relatywnie niskim natężeniem ruchu a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady spowodowała, że będziemy musieli zadowolić się tylko jedną autostradą północ-południe, jaką jest projektowana A1 Gdańsk-Gorzyczki o długości 582 km.

Pocieszające są jednak, to że droga ekspresowa, która początkowo w planach kończyła się na miejscowości Krzywa przy autostradzie A-4, zostanie przedłużona do przejścia granicznego w Lubawce - tak zadecydował na początku ubiegłego tygodnia pełnomocnik rządu do spraw budowy autostrad. Poprawki dotyczące powyższych zmian zostaną wprowadzone do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013.

Krajowa S3 przebiegać będzie od portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej części kraju, poprzez aglomeracje miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) aż po południową granicę z Czechami. Optymizm budzi fakt, że trasa prowadząca przez główne strefy ekonomiczne, powinna dodatkowo przyciągnąć zagranicznych inwestorów a tym samym przyczynić się do jeszcze większego zaktywizowania gospodarczego.

Budowa drogi ekspresowej w znacznym stopniu usprawni komunikację, przejmując ruch tranzytowy a co za tym idzie poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Obecnie natężenie ruchu wynosi 8-10 tys. pojazdów na dobę, w przyszłości natężenie powinno kształtować się na poziomie 30 tys. pojazdów na dobę  ( według Komitetu Sterującego do spraw Funduszu Spójności przy Ministrze Infrastruktury 11-08-2004 r.).

Wstępne prognozy zakładają, że budowa dolnośląskiego odcinka wiodącego do południowej granicy rozpocznie się już w przyszłym roku. Natomiast odcinek od Szczecina do A-4 zainicjowany zostanie nie wcześniej niż za dwa lata. Wstępnie zakłada się, że prace zakończone będą w 2011 roku.

Jednocześnie w dniach 17-18 marca bieżącego roku, odbyła się konferencja Ministrów Transportu Państw Grupy Wyszechradzkiej, podczas którego strona polska i czeska podpisały umowę o połączeniu polskiej drogi ekspresowej S3 z czeską drogą R11 na granicy obu państw.