- W Polsce mamy prawie 1700 km autostrad i prawie 2500 km dróg ekspresowych
- Docelowa długość wszystkich autostrad w Polsce to 2100 km, a dróg ekspresowych – 5880 km
- Pas autostrady jest z reguły nieznacznie szerszy niż pas drogi szybkiego ruchu
- Autostrada - szersza i bezkolizyjna
- Przeczytaj też:
- Na autostradzie nie wolno:
- Na autostradzie i drodze ekspresowej nie wolno:
- Autostrada zwykle płatna
- Ile dróg jest i ile kiedyś ma być
- Prędkości dozwolone na autostradach i drogach ekspresowych
- Autostrada i „ekspresówka”: ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?
Autostrada co do zasady ma dwa pasy ruchu lub więcej w każdą stronę i jest to droga dwujezdniowa, tzn. jezdnie do jazdy w przeciwną stronę są od siebie oddzielone. Droga ekspresowa najczęściej także ma dwie jezdnie i dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale nie jest tak wszędzie i nie musi tak być. Są odcinki, na których mamy do dyspozycji tylko jeden pas ruchu, może być to np. droga „2+1”. Ale to niejedyne różnice...
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAutostrada - szersza i bezkolizyjna
Wszystkie obecnie budowane autostrady mają pasy ruchu o szerokości 3,75 metra – to o 25 cm więcej niż w przypadku drogi ekspresowej. Takie też pozostawia się rezerwy na wypadek konieczności poszerzenia autostrady w przyszłości. Starsze autostrady (np. fragmenty Autostrady Wielkopolskiej w okolicach Poznania) są jednak węższe – mogą mieć pasy ruchu o szerokości 3,5 metra (czyli tyle, ile przewiduje się dla „ekspresówek”). Inne różnice: pas awaryjny autostrady ma 3 metry, a drogi ekspresowej – 2,5 metra, pobocze autostrady – 1,25 metra, drogo ekspresowej – 75 cm.
Przeczytaj też:
Na autostradę wjedziemy tylko specjalnym wjazdem na tzw. węźle drogowym, poza miastami wjazdy na autostradę nie powinny występować częściej niż co 15 km (co 5 km na drodze ekspresowej poza obszarem zabudowanym). W okolicach aglomeracji w obu przypadkach „skrzyżowania” mogą występować częściej, przy czym w przypadku autostrady „skrzyżowanie” celowo wzięte jest w cudzysłów – na autostradę wjeżdżamy wjazdem, kierunki ruchu nigdy nie przecinają się. Na „ekspresówce” mogą występować normalne, jednopoziomowe skrzyżowania ze światłami – i to jest podstawowa, najważniejsza z punktu widzenia kierowcy, techniczna różnica pomiędzy tymi dwiema kategoriami dróg.
Na autostradzie nie wolno:
- holować innego samochodu, z wyjątkiem specjalistycznych holowników i tylko do najbliższego zjazdu,
- jechać pojazdem, który nie jest w stanie rozwinąć prędkości 40 km/h.
Na autostradzie i drodze ekspresowej nie wolno:
- zawracać,
- cofać,
- zatrzymywać się – poza wyznaczonymi miejscami,
- jechać rowerem, motorowerem albo czterokołowcem,
- chodzić pieszo.
Autostrada zwykle płatna
To, co sprawia, że niektórzy kierowcy wolą jazdę „ekspresówką” niż autostradą, to opłaty autostradowe. To, po pierwsze, wydatek (przykładowo jednorazowy przejazd Autostradą Wielkopolską z Konina do Świecka kosztuje aż 84 zł, a dużą ciężarówką aż 271 zł! To także strata czasu – na niektórych autostradach (zwykle tych tańszych, np. na trasie nad morze) w okresie letnim tworzą się ekstremalne korki, które zabierają czas zaoszczędzony w drodze. Korki, które dotąd dały o sobie znać, to jednocześnie wybawienie kierowców od opłat tymi odcinkami autostrad, na których nie wybudowano dotąd punktów ich poboru (np. na trasie z Warszawy w stronę Poznania): już wiadomo, że tradycyjny sposób zbierania opłat jest niewydolny, a nie wymyślono jeszcze nowego, dlatego wstępnie wybudowane „szykany” rozebrano. Na tym tle mniej o wiele bardziej przyjemna i wystarczająco szybka.
Ile dróg jest i ile kiedyś ma być
Autostrada | Droga ekspresowa | |
Obecna długość | 1694 km | 2460 km |
Docelowa długość | 2100 km | 5880 km |
W realizacji | 155 km | 908 km |
W przetargu | 15 km | 165 km |
W przygotowaniu | 133 km | 2171 km |
Średni koszt budowy | 34,6-50,6 mln zł/km | 35-41 mln zł/km |
Źródło: GDDKiA |
Prędkości dozwolone na autostradach i drogach ekspresowych
Autostrada | Droga ekspresowa dwujezdniowa | Droga ekspresowa jednojezdniowa | |
Samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy o dmc do 3,5 tony | 140 kmh | 120 km/h | 100 km/h |
Autobus | 100 km/h | 100 km/h | 100 km/h |
Pojazd z przyczepą | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h |
Motocykl przewożący dziecko w wieku do lat 7 | 40 km/h | 40 km/h | 40 km/h |
Autostrada i „ekspresówka”: ile to kosztuje i dlaczego tak drogo?
Wybudowanie kilometra drogi, niezależnie czy to autostrada czy droga ekspresowa, kosztuje... tyle samo – obecnie ok. 41 mln. zł za kilometr. To dlatego, że autostrada wprawdzie jest szersza, ale mniej jest na niej węzłów, a skrzyżowań nie ma wcale. O koszcie budowy poszczególnych odcinków – jak podaje GDDKiA – decyduje liczba i rodzaj obiektów, jakie muszą powstać w związku z drogą. Pod względem zabezpieczeń – przejść dla zwierząt, ogrodzeń itp. oba rodzaje dróg wyglądają podobnie.
- 41 mln zł – średni koszt budowy kilometra drogi ekspresowej (dotyczy dróg aktualnie w budowie)
- 282 mln zł – tyle kosztuje kilometr odcinka drogi ekspresowej S2 z tunelem na Ursynowie w Warszawie
- 160 mln zł – koszt budowy kilometr drogi S1 n trasie Przybędza – Milówka
- 123 mln zł/km – tyle kosztuje „mostowy” odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy
- 102 mln zł – tyle kosztuje kilometr drogi S1 na odcinku Bolków – Kamienna Góra
- 35 mln zł – koszt kilometra drogi ekspresowej z pominięciem wymienionych szczególnie drogich odcinków