Awarie unieruchamiające samochód poprzedzone są zazwyczaj dziwnymi zachowaniami pojazdu. Rzecz w tym, by umieć je zauważyć i wyciągnąć wnioski. Nie wszystkie oznaki zbliżających się kłopotów wymagają natychmiastowej reakcji i wizyty w warsztacie.
Często jednak szybka diagnoza i wymiana zużytego elementu mogą bardzo ograniczyć powstałe szkody. Uniknąć można w ten sposób wysokich kosztów naprawy. Poza tym szybka reakcja zapobiegnie rozkraczeniu się auta w najmniej spodziewanym i najbardziej nieodpowiednim momencie, np. podczas wakacyjnego wyjazdu.
W skrajnych przypadkach zlekceważenie dziwnych hałasów dochodzących spod maski może nawet zagrażać bezpieczeństwu podróżujących niesprawnym autem. Pęknięcie krzywej tarczy hamulcowej podczas jazdy lub zapalenie się auta w wyniku zwarcia w instalacji elektrycznej zwykle kończy się tragicznie.
Z kolei wypalenie się palnika ksenonowego może skutecznie zniweczyć plany weekendowe. Tego elementu nie wymienimy samodzielnie na pierwszej lepszej stacji paliwowej – konieczna będzie niestety wizyta w serwisie.
Warto więc poświęcać autu trochę uwagi, tym bardziej że jeśli na podstawie symptomów wiemy już, co niedobrego się z nim dzieje, większe są szanse na to, że mechanik w warsztacie samochodowym nie potraktuje nas jak laików, których łatwo można naciągnąć na wymianę zbędnych w danym przypadku podzespołów.
Umiejętność odczytywania dziwnego zachowania pojazdu i dobiegających z niego hałasów pomoże nam też we wstępnej weryfikacji stanu używanego auta, które zamierzamy kupić, i ustaleniu napraw, jakich wymaga onow najbliższym czasie. Sprzedający często chcą się pozbyć samochodu, gdy wiedzą, że koszty naprawy przekraczają wartość rynkową pojazdu.
Galeria zdjęć
Przybywanie oleju - Zwiększanie się poziomu oleju jest równie niebezpieczne dla silnika, jak jego szybki ubytek! Proces oczyszczania filtra cząstek stałych wymaga dostarczenia przez układ paliwowy większej ilości paliwa i zwiększenia temperatury w wydechu. Jeśli zostanie on zakłócony, nadmiar paliwa pozostanie w komorach spalania i rozrzedzi olej.
Hałas przy uruchamianiu i gaszeniu silnika - Stuki dochodzące z okolic skrzyni biegów przy uruchamianiu oraz podczas pracy silnika, które znikają po wciśnięciu sprzęgła. Metaliczne dzwonienie pojawiające się przy gaszeniu motoru. Opisane objawy to pierwsze symptomy awarii koła dwumasowego w nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych. Oznaczają one, że w najbliższym czasie konieczna będzie kosztowna wymiana tego elementu. Do niedawna ceny części liczono w tysiącach złotych. Obecnie zamienniki można kupić już za ok. 1500 zł, a oryginał w ASO kosztuje ok. 5000 zł. Koszty można znacznie ograniczyć, jeśli odda się uszkodzoną część do firmy zajmującej się regeneracją kół dwumasowych. Warto sprawdzić przy okazji stan sprzęgła!
Gwizdy z silnika - Charakterystyczne dźwięki przypominające gwizd pojawiają się podczas przyspieszania i słabną przy odpuszczaniu pedału gazu. Zjawisko występuje głównie w autach z silnikami wyposażonymi w turbosprężarkę. AWARIA turbosprężark - Przed jej wymianą należy zdiagnozować przyczynę usterki, bo często okazuje się, że nowa turbina może zostać szybko zniszczona. Regeneracja kosztuje od 1600 do 2400 zł. Ceny nowych elementów są kilkakrotnie wyższe. Wczesna wymiana może zmniejszyć koszty regeneracji! Pasek wielorowkowy - o dgłosy podobne jak przy uszkodzeniu turbosprężarki wydaje zużyty pasek wielorowkowy. Zazwyczaj hałas wzmaga się przy skręcaniu lub po uruchomieniu klimatyzacji. Usterka nie jest groźna.
Drżenie koła kierownicy - Drgania wyczuwalne na kole kierownicy to dość często spotykany symptom. Mogą pojawiać się przy wyższych prędkościach jazdy lub podczas hamowania. Objawy te mogą być spowodowane przez kilka przyczyn. Krzywa tarcza - Jeśli wibracje pojawiają się podczas hamowania, winna jest krzywa tarcza hamulcowa. Często element ten wypacza się po wjechaniu w kałużę. Usterka nie wymaga natychmiastowej naprawy, ale uszkodzone tarcze należy wymienić (wraz z klockami) przy najbliższej okazji. Błoto na feldze - Jeśli wibracje pojawiają się i nasilają przy wyższych prędkościach po jeździe w błotnistym terenie, to najprawdopodobniej przyczyna drgań tkwi w zabłoconych felgach. Wystarczy wtedy dokładnie umyć koła. Luzy w układzie kierowniczym - Wibracje mogą pojawiać się także w wyniku zużycia końcówek drążków kierowniczych lub luzów powstałych na maglownicy. Usterka nie wymaga natychmiastowej naprawy.
Buczenie i piski w kole - Odgłosy, takie jak wycie, buczenie i piski, wydawane przez koło podczas toczenia się auta zwykle są trudne do zidentyfikowania. Jeśli nie wiemy, z którego koła dochodzą, należy podnieść auto i zakręcić każdym kołem. Zużyte łożysko piasty koła - Ceny łożysk są zróżnicowane i wahają się od 30 do nawet kilkuset złotych. Wymiana jest prosta, ale często wymaga specjalistycznych narzędzi – robocizna kosztuje od 50 do 200 zł. Blokujące się zaciski hamulcowe - Piszczenie znikające przy hamowaniu i nadmierne nagrzewanie się felgi to objawy zablokowanego zacisku hamulcowego. W większości wypadków wystarczy wymiana gumek i nasmarowanie tłoczka (koszt naprawy ok. 100 zł). Radzimy szerokim łukiem omijać warsztaty sugerujące od razu wymianę całego elementu.
Przygasanie świateł, kłopoty z rozruchem - Przygasanie świateł, zapalająca się co pewien czas kontrolka ładowania (na zdjęciu) oraz powtarzające się trudności z uruchomieniem auta wskazują na rozładowanie baterii i oznaczają problemy z układem ładowania. alternator Najczęściej zawodzą zużyte szczotki alternatora, regulator napięcia lub dioda. Ceny alternatorów nie są niskie (od 150 do 1500 zł), najbardziej opłacalna jest więc zwykle naprawa lub zakup części regenerowanej. Nie zwlekajmy z tym, bo szybko może dojść do unieruchomienia auta. Zwarcie w instalacji elektrycznej - Awaria jest niebezpieczna – zwarcie grozi zniszczeniem np. drogiego komputera lub radioodtwarzacza. W skrajnych przypadkach może dojść do samozapłonu auta. Radzimy jak najszybciej udać się do elektryka samochodowego!
Niedogrzanie lub przegrzewanie się silnika - Kłopoty z układem chłodzenia zazwyczaj pojawiają się w ekstremalnych temperaturach. W zimie mamy więc problemy z niedogrzaniem silnika, a z kolei latem motor się przegrzewa. Usterka termostatu - Konieczna wymiana termostatu. Awarię należy szybko usunąć! Ceny części: od 30 do 200 zł. Niedrożna chłodnica - Można próbować udrożnić chłodnicę, ale często niezbędna jest jej wymiana. Zapowietrzony układ chłodzenia - W starszych autach może pomóc otwarcie korka chłodnicy przy pracującym silniku i odczekanie do chwili, kiedy w płynie przestaną pojawiać się pęcherzyki powietrza. W nowszych autach z układem wysokociśnieniowym jest to zabronione.
Słabiej świecące reflektory - Coraz gorzej świecące reflektory samochodowe. Zmiana barwy świecenia lamp ksenonowych z jasnobiałej na różowawą lub jasnofioletową. Palnik ksenonowy - Wymiana wypalonego palnika ksenonowego wymaga wizyty w warsztacie. Zbliżającą się awarię można wykryć zawczasu, bo wypalenie się palników poprzedzone jest zmianą barwy światła. Koszty w serwisie nieautoryzowanym wynoszą ok. 400 zł za komplet (z wymianą). Zmatowiałe lustra - Konieczna wymiana lub regeneracja odbłyśników (cena od ok. 150 zł/szt.). Uwaga – często przyczyną są kiepskiej jakości żarówki z nadmierną emisją UV!
Niebieski dym z rury wydechowej, ubywanie oleju - Niebieska chmura spalin pojawia się m.in. w momencie uruchomienia zimnego silnika. Wówczas bardzo szybko zmniejsza się poziom oleju, a często towarzyszy temu także spadek mocy silnika. Uszczelniacze zaworów - Części są tanie (ok. 20-30 zł za uszczelniacz), o wiele droższa będzie robocizna – w większości wypadków konieczne jest zdjęcie głowicy. Pierścienie tłokowe - Pracochłonna naprawa – często wymienić trzeba też szpilki, uszczelkę pod głowicą, popychacze oraz planować głowicę i szlifować cylindry, co winduje koszty do kilku tysięcy złotych. Turbosprężarka - Niebieski dym może oznaczać rozszczelnienie turbiny. Regeneracja: od 1600 do 2400 zł.
Falowanie wolnych obrotów - Często spotykany problem polega na tzw. falowaniu obrotów lub gaśnięciu silnika na biegu jałowym. Pierwszy podejrzany element to silnik krokowy, jednak przyczyn niestabilnej pracy motoru może być o wiele więcej. Silnik krokowy - Silnik krokowy zazwyczaj można naprawić. Nowy element kosztuje od 150 do 300 zł. Przepływomierz - Dodatkowym objawem awarii przepływomierza jest dławienie się silnika podczas przyspieszania. Sonda lambda - Do opisanych objawów dołącza świecenie kontrolki silnika. Cena części – od 100 do 300 zł. Tzw. obce powietrze - Do wystąpienia opisanych objawów wystarczy drobna nieszczelność układu dolotowego. Usterka jest często trudna do zlokalizowania!