Czy auta mogą być pamiętliwe? Oczywiście! Ich podzespoły nie wybaczą nam żadnego błędu. Nawet drobne niedociągnięcia albo złe nawyki kierującego, prędzej czy później doprowadzą do bardzo poważnych awarii.
Jeśli uważacie, że przesadzamy, to przyjrzyjcie się poniższej liście "technicznych grzechów"! I co? Ile z nich obciąża również wasze motoryzacyjne sumienie?
Czy nigdy nie zdarzyło się wam stać przez długie minuty na czerwonym świetle z włączonym biegiem i wciśniętym sprzęgłem? Najczęściej uniknięcie takich błędów nie jest ani trudne, ani pracochłonne. Wystarczy świadomość popełnianych do tej pory pomyłek i postanowienie poprawy! Warto pracować nad sobą, bo dobrze traktowane auto odwdzięczy się bezawaryjnością i większą trwałością podzespołów.
Zagrożenie: czasem spadek ciśnienia w ogumieniu następuje bardzo powoli. Niedostatecznie napompowana opona nagrzewa się w czasie jazdy i przedwcześnie zużywa. Może nawet spaść z felgi!
Auto Świat radzi: raz na 2 tygodnie należy sprawdzać ciśnienie w kołach. Lepiej mieć o 0,2 bara za dużo niż za mało!
Zagrożenie: w razie wypadku airbag zadziała jak katapulta, masakrując twarz pasażera jego własnymi kolanami lub wypychając go z fotela. Także przy niewielkiej prędkości skutki mogą być tragiczne.
Auto Świat radzi: nawet będąc pasażerem, należy siedzieć prawidłowo. Nie tylko dla wygody, ale i dla bezpieczeństwa!
Zagrożenie: jeśli z powodu jazdy wyłącznie na krótkich trasach silnik nigdy nie osiąga właściwej temperatury, to w oleju zbiera się woda. Jego parametry smarne drastycznie spadają. Nie tylko to sprawia, że silnik zużywa się w zastraszającym tempie.
Auto Świat radzi: jeśli już musimy jeździć tylko na krótkich trasach, to należy przynajmniej skrócić (nawet o połowę) okresy między wymianami oleju.
Zagrożenie: tłusty, rozmazywany byle czym osad na szybie ogranicza widoczność. Szczególnie jadąc pod światło, kierowca nie widzi wtedy niemal nic. To grozi wypadkiem!
Auto Świat radzi: raz na jakiś czas należy dokładnie umyć szybę (i to z obu stron), stosując skutecznie działające środki czyszczące.
Zagrożenie: niski stan oleju, zwłaszcza przy ostrej jeździe, może doprowadzić do zatarcia silnika, który jest chłodzony także przez olej. Im oleju mniej, tym szybsze zużycie elementów.
Auto Świat radzi: przynajmniej raz na 2 tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzić poziom oleju. Minimum to za mało!
Zagrożenie: zimny silnik potrzebuje nieco czasu do wytworzenia właściwego ciśnienia oleju. Wysokie obroty przy zimnym, niedostatecznie smarowanym silniku grożą jego zniszczeniem.
Auto Świat radzi: przed nagrzaniem silnika należy delikatnie obchodzić się z gazem. Dopiero po rozgrzaniu można pojechać szybciej.
Zagrożenie: nawet minimalny nacisk na pedał sprawia, że sprzęgło pracuje z lekkim poślizgiem. Okładziny grzeją się niepotrzebnie i zużywają w przyspieszonym tempie.
Auto Świat radzi: w większości modeli obok pedału sprzęgła znajduje się specjalny podnóżek. Warto jak najczęściej z niego korzystać.
Zagrożenie: w większości aut z automatycznymi skrzyniami biegów układ smarowania przekładni działa tylko przy pracującym silniku. Dłuższe holowanie grozi zniszczeniem skrzyni.
Auto Świat radzi: przed holowaniem auta z automatyczną skrzynią biegów należy sprawdzić zalecenia zawarte w instrukcji obsługi!
Zagrożenie: wycieraczki zamiast skrobaczki? To kiepski pomysł, bo kontaktu z szorstkim i twardym lodem nie zniosą nawet najlepsze gumki. Wycieraczki będą do wymiany!
Auto Świat radzi: bezpieczne dla szyb i wycieraczek są odmrażacze w aerozolu. Skrobaczki używamy tylko do usunięcia resztek lodu.
Zagrożenie: z wyciągniętymi na wprost ramionami nie da się szybko zareagować w niebezpiecznych sytuacjach. Siedzenie zbyt blisko kierownicy grozi obrażeniami w razie zadziałania airbagu.
Auto Świat radzi: oparcie fotela należy ustawić w pozycji zbliżonej do pionu. Ramiona muszą dotykać oparcia, a nogi i ręce być lekko ugięte.
Zagrożenie: w autach ze wspomaganiem kierownicy można ją bez większych problemów obracać w czasie postoju. Co nie znaczy, że powinno się tak robić! To sposób na popsucie zawieszenia i układu kierowniczego.
Auto Świat radzi: wystarczy, by auto toczyło się nawet powolutku, a obciążenie elementów układu jezdnego będzie znacznie mniejsze.
Zagrożenie: nieostrożne pokonywanie krawężników grozi uszkodzeniem konstrukcji opony. Usterka może dać o sobie znać w ten sposób, że ogumienie pęknie podczas jazdy!
Auto Świat radzi: omijamy krawężniki! A jeśli już trzeba na nie wjeżdżać, to powolutku i możliwie prostopadle.
Zagrożenie: zsynchronizowane skrzynie biegów potrzebują czasu na płynną zmianę przełożeń. Jeśli zmiana jest zbyt szybka, synchronizatory i koła zębate są przeciążane.
Auto Świat radzi: dźwignię zmiany biegów obsługujemy delikatnie, a bieg wsteczny włączamy po zatrzymaniu auta.
Mając, choć odrobinę wiedzy technicznej i doświadczenia, można uniknąć większości eksploatacyjnych grzechów i zaniedbań. Ale z ręką na sercu – kto z nas pamięta choćby o tym, żeby przy okazji tankowania sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i stan oleju w silniku? Ilu kierowców dba o to, by nie wymagać zbyt wiele od zimnego silnika? Naprawdę nieliczni! Nowe samochody wydają się niemal bezobsługowe i "idiotoodporne". Ale w rzeczywistości wcale takie nie są! Czas więc zacząć zwalczać w sobie lenistwo i złe nawyki!