Dlaczego? Bo stan amortyzatorów ma bardzo duży wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Przy niesprawnych amortyzatorach prowadzenie auta jest niebezpieczne, wydłuża się droga hamowania, poza tym szybciej ulegają zużyciu elementy zawieszenia auta. - Czy kierowca sam może rozpoznać, że amortyzatory są już zużyte? - Nie jest to łatwe, ale doświadczony kierowca powinien to zauważyć. Problem w tym, że amortyzatory zużywają się powoli, więc można się przyzwyczaić do ich coraz gorszego stanu. Ale jeśli auto "buja się" na wybojach i nierównościach, nurkuje przy hamowaniu, to jest oznaka, że z amortyzatorami dzieje się coś złego. Można też dość łatwo sprawdzić, czy wszystko jest OK. Wystarczy nacisnąć błotnik od góry i gwałtownie puścić. Jeśliruch zostanie wytłumiony po jednym czy dwóch "bujnięciach", amortyzatory są dobre. Jeśli buja się kilka razy - amortyzatory trzeba wymienić.Ta metoda jest jednak niedokładna. Najlepiej więc sprawdzić stan amortyzatorów w warsztacie na specjalnym urządzeniu. Jest to metoda prosta, tania i nie wymagająca rozbierania zawieszenia. W tym celu najeżdża się kołem na podstawę, która wprawiana jest w drgania (ok. 25 cykli na sekundę). Drga również koło i z nim amortyzator. Gdy drgania ustają, mierzy się szybkość ich wytłumienia. Komputer to przelicza i podaje wynik w postaci wykresu lub danych procentowych. Jeśli wykres mieści się w zielonym polu - wszystko jest OK, jeśli wykracza na pole czerwone, amortyzator należy wymienić. Przy wyniku podawanym liczbowo urządzenie drukuje informację, czy amortyzator jest sprawny.Przed badaniem należy auto przygotować. Np. ciśnienie w oponach musi być dokładnie takie, jak zaleca producent. Auto nie może być obciążone (np. z załadowanym bagażnikiem).Należy też podkreślić, że amortyzatory na jednej osi samochodu nie mogą mieć znacząco różnej sprawności. Stąd wniosek, że powinno się je wymieniać parami. Nie zawsze warsztaty przestrzegają tej reguły, szczególnie gdy wymiana odbywa się w okresie gwarancyjnym, na koszt producenta.- Czy amortyzatory można naprawiać? - Dawniej, gdy były problemy z częściami zamiennymi wiele warsztatów zajmowało się naprawą. Teraz nie ma takiej potrzeby, lepiej wymienić amortyzatory na nowe. - Jeśli zdecydujemy się na wymianę, to jakie wybrać: zwykłe, utwardzone, gazowe? - Dokładnie takiej, jakie zaleca producent. Gazowe lepiej spisują się w trudnych warunkach, gaz zapobiega spienieniu się oleju w amortyzatorze.
Amortyzatory
- Panie doktorze, namawia Pan do częstego sprawdzania stanu amortyzatorów. Dlaczego należy to robić?- Namawiam do sprawdzania co 15-20 tysięcy kilometrów.