Wprowadzenie tych układów wiąże się z coraz bardziej surowymi normami dotyczącymi toksyczności spalin. Jeśliw układzie zasilania jednostki napędowej czy w samej jednostce dojdzie do jakiejś awarii i toksyczność spalin zwiększy się, wtedy układ autodiagnostyki reaguje, zapalając lampkę na desce rozdzielczej, może też włączyć tak zwany tryb serwisowy, a w skrajnym przypadku unieruchomić silnik. System EOBD jest obowiązkowy od 2001 roku dla wszystkich po raz pierwszy rejestrowanych samochodów wyposażonych w silniki benzynowe. - Czy system EOBD monitoruje tylko skład spalin i bada ich toksyczność?-Analizowane są 4 parametry: katalizator i jego sprawność, układ zasilania silnika (czy mieszanka paliwowo-powietrzna ma właściwy skład, czyli 14,75:1), czy nie ma tak zwanego wypadania zapłonów oraz stan sondy lambda. Dodatkowo w silnikach Diesla bada się recyrkulację spalin (jaka część spalin trafia ponownie ze świeżym powietrzem do cylindra). - Czy wprowadzenie systemu EOBD polega na przeróbce silnika czy też raczej na "obudowaniu" go czujnikami?- Nie trzeba przerabiać silnika, wystarczy tylko dodać czujniki, które monitorują te parametry, o których wspomniałem wcześniej.- Jak uaktywnia się system, kiedy kierowca jest informowany, że w jego samochodzie dzieje się coś niedobrego z silnikiem, układem zasilania, sondą lambda itp.- Na desce rozdzielczej zapala się czerwona kontrolka "check engine". Ale to tylko sygnał ostrzegawczy, kierowca nie wie, czego konkretnie on dotyczy. W tym przypadku powinien niezwłocznie zgłosić się do serwisu. Dopiero tam po podłączeniu samochodu do komputera mechanik może dokładnie zdiagnozować, co się dzieje i który układ pojazdu szwankuje. Trzeba też podkreślić, że sygnału "check engine" nie można zignorować, nawet jeśli auto pozornie zachowuje się normalnie, silnik nie stracił mocy, samochód dobrze przyspiesza itp. Uszkodzenie może się pogłębiać, w efekcie doprowadzając do poważnej awarii silnika lub katalizatora. Warto też wiedzieć, że układ diagnostyki pokładowej ma własną pamięć występujących ostrzeżeń i awarii. Dlatego przy kupnie samochodu używanego dobrze byłoby sprawdzić w serwisie, czy w wybranym aucie wcześniej były sygnalizowane jakieś problemy
Autodiagnostyka
- Panie doktorze, nowe modele aut muszą być wyposażane w układy diagnostyki pokładowej. Co to jest, do czego służy, co kierowcy powinni o tym wiedzieć?- Rzeczywiście jest taki obowiązek, wyposażenie nowych aut w układy diagnostyki pokładowej, zwanej czasami autodiagnostyką (w skrócie EOBD), jest warunkiem uzyskania przez pojazd homologacji i dopuszczenia do ruchu.