Wartości graniczne substancji szkodliwych emitowanych przez pojazdy osiągają poziom niższy od wartości, które można niekiedy zmierzyć w powietrzu niezanieczyszczonym spalinami. Dla nowoczesnych silników benzynowych norma EU4 nie jest już progiem nie do pokonania. W roku 2000 w Niemczech normę tę, lub porównywalny do niej standard D4, spełniało ok. 65 procent wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów z silnikami benzynowymi. Znana z wdrażania wielu innowacyjnych rozwiązań technicznych firma Bosch już rok temu wprowadziła nowy standard zużycia paliwa i emisji CO2 w silniku benzynowym z wtryskiem bezpośrednim DI-Motronic montowanym w Volkswagenie Lupo FSI. W samochodzie tym, dzięki układowi wtrysku bezpośredniego wykorzystującego warstwową technikę doprowadzania paliwa oraz inne rozwiązania techniczne, udało się obniżyć zużycie paliwa o 15 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi układami wtrysku. Kiedy inżynierowie i projektanci poradzą sobie z takimi problemami jak: zapewnienie niezawodnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w każdym trybie spalania, konstrukcja wysokociśnieniowej pompy paliwowej zintegrowanej w głowicy cylindra oraz szybki, sterowany elektronicznie zawór zwrotny spalin, wtedy w silnikach benzynowych w przyszłości będzie można obniżyć normę zużycia paliwa o ok. 20 proc. w porównaniu z silnikami wyposażonymi w dotychczas stosowany układ wtryskowy. Przy wykorzystaniu kolejnych środków - tj. wzrostu mocy silnika dzięki doładowaniu, zarządzania energią cieplną, płynnego sterowania zaworami i strategii Start/Stop - silniki benzynowe będą mogły osiągnąć nawet granicę 130 g C02 na 1 km. Pozwoliłoby to na przekroczenie zobowiązania ACEA na rok 2008, wynoszącego 140 g CO2 na 1 km, i na zbliżenie się do celu planowanego na rok 2012 - 120 g CO2 na 1 km. Te i tak już niskie wartości emisji CO2 mogą ulec dalszemu ograniczeniu. Już dziś dzięki silnikom napędzanym gazem ziemnym można osiągnąć pułap rzędu 90 g na 1 km. Możliwa jest także zerowa emisja dwutlenku węgla przy wykorzystaniu napędzanych wodorem silników benzynowych, które nadal są tańsze w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w ogniwa paliwowe. Przyszłość jest więc wciąż przed silnikami benzynowymi.
Benzynowe silniki przyszłości
Wartości graniczne normy EU4 są tak niskie, że nawet dość krytycznie nastawiony do silników benzynowych niemiecki urząd federalny ds. ochrony środowiska w Berlinie potwierdza, że jej stosowanie w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy czystości powietrza.