Dobierając felgi do samochodu, należy pamiętać o tym, żeby zachować pierwotny obwódkół. Im większa obręcz, tym niższy profil musi mieć opona. Z szerokością też nie można przesadzać – w przeciwnym wypadku gumy będą ocierały o nadkole.
Pamiętajmy, że szersze, niskoprofilowe koła nie zawsze poprawiają właściwości jezdne auta, gdyż stawiają większy opór (auto ma gorsze osiągi) i są bardziej podatne na aquaplaning (na mokrej nawierzchni trzeba jechać wolniej). Im szersze opony, tym większa wrażliwość na koleiny. Uwaga! Złe dobranie odsadzenia zmienia geometrię zawieszenia i przyspiesza zużycie łożysk.
Warsztaty zajmujące się naprawami felg aluminiowych podejmują się „połatania” niemal każdej, nawet bardzo zniszczonej obręczy. Efekty takich prac są – na pierwszy rzut oka – często nawet zupełnie dobre, bo ślady napraw skrywa warstwa szpachli i nowego lakieru.
Jednak nie ma co liczyć na to, że po takich zabiegach obręcz odzyska swoją pierwotną wytrzymałość! Stanowczo odradzamy korzystanie z felg, które były spawane lub prostowane na gorąco. Natomiast nie ma żadnych przeciwwskazań dokosmetycznego odświeżania obręczy, usuwania rys czy ponownego lakierowania.
Ekspert „Auto Świata” ostrzega - Piraci nie śpią. Niemal natychmiast po tym, jak któryś z renomowanych producentów felg zaprezentuje nowe produkty, w sprzedaży pojawiają sięteż znacznie tańsze, a wyglądające prawie tak samo podróbki. Wiele z nich pochodzi nawet z tych samych dalekowschodnich fabryk, co oryginały.
Nie znaczy to jednak, że felgi można kupować, kierując się wyłącznie ich atrakcyjnym wyglądem. Znacznie ważniejsze jest to, czego w chwili zakupu nie da się sprawdzić, czylijakość stopu, z którego odlano felgę oraz sposób utwardzenia metalu. Żeby obręcz nabrała odpowiednich właściwości, musi być poddana niezwykle czasochłonnej i pochłaniającej mnóstwo energii obróbce cieplnej.
Stąd właśnie bierze się (przynajmniej częściowo) olbrzymia różnica w cenach między felgami markowymi a ich podróbkami.
Galeria zdjęć
OZ Quaranta Firma OZ z okazji 40-lecia działalności zaprezentowała model Quaranta. Jest on oferowany w rozmiarach pasujących do większości aut osobowych (od 16 do 19 cali). Dwie wersje kolorystyczne: czarna oraz srebrna. Obręcz 16-calowa kosztuje ok. 830 zł, 17-calowa 999 zł, a za największy model o tym wzorze trzeba zapłacić 1649 zł.
OZ X Line Envy Jednoczęściowa, dziesięcioszprychowa, dwukolorowa obręcz firmy OZ. Dostępna w rozmiarach od 15 do 18 cali. Cena wersji 7,5 x 17 – około 720 zł.
Oxigin 14 Oxrock Rzucająca się w oczy felga z wykończeniem typu „orange polish” (dostępna również w kolorach czarnym i srebrnym). Cena obręczy w rozmiarze 8,5 x 19 to ok. 1190 zł.
OZ Superleggera Model przeznaczony do aut sportowych, dostępny w wielu wersjach kolorystycznych. Cena jednej felgi w rozmiarze 8,5 x 18 to 4620 zł!
Rial Murago Najnowszy model firmy Rial dostępny jest w kolorach matowego srebra oraz grafitowym. Szeroka oferta rozmiarów dopasowanych do większości aut osobowych (od 6,6 x 15 do 9 x 19).
RH BM Multispoke Nowy model obręczy produkowanej przez firmę RH Alurad oferowany jest w trzech wersjach kolorystycznych: srebrnej, czarnej oraz antracytowej. Dostępny w dużych rozmiarach (od 8 x 17 do 10 x 22). Za komplet czterech felg 10 x 22 trzeba zapłacić ok. 7500 zł.
RH BE Twin Z połyskiem: szlachetnie wyglądająca felga pokryta warstwą chromu. Pięć podwójnych ażurowych ramion. Komplet tych obręczy w najmniejszym dostępnym rozmiarze (8 x 17) kosztuje ok. 2600 zł.
ATS Praezision Obręcz o dosyć spektakularnym wyglądzie, oferowana w rozmiarach od 7,5 x 17 do 9 x 20. Cena kompletu w rozmiarze 7,5 x 17: ok. 3000 zł.
Abt DR Ekskluzywna obręcz przeznaczona do aktualnych modeli koncernu Volkswagena. Dostępna wyłącznie w kolorze antracytowym. Rozmiary: od 18 do 22 cali. Oferowana m.in. w sklepie internetowym firmy ABT, cena od 490 euro.
CMS C18 Obręcze w kolorze czarnym lub srebrnym, których wygląd można ożywić za pomocą dostępnych folii samoprzylepnych w kolorze „Racing Orange”. Folie mają wytrzymać nawet do 4 lat.
Borbet CW2 20-szprychowa obręcz o ażurowym, klasycznym wyglądzie. Oferowana w rozmiarach od 7 x 17 do 9,5 x 19. Felga w największym rozmiarze kosztuje 1150 zł.
Dotz Rafting Obręcz wykonana ze wzmocnionych materiałów, przeznaczona do aut terenowych oraz SUV-ów. Występuje w rozmiarach 8 x 16 oraz 8 x 17.
Dobierając felgi do samochodu, należy pamiętać o tym, żeby zachować pierwotny obwód kół. Im większa obręcz, tym niższy profil musi mieć opona. Z szerokością też nie można przesadzać – w przeciwnym wypadku gumy będą ocierały o nadkole. Pamiętajmy, że szersze, niskoprofilowe koła nie zawsze poprawiają właściwości jezdne auta, gdyż stawiają większy opór (auto ma gorsze osiągi) i są bardziej podatne na aquaplaning (na mokrej nawierzchni trzeba jechać wolniej). Im szersze opony, tym większa wrażliwość na koleiny. Uwaga! Złe dobranie odsadzenia zmienia geometrię zawieszenia i przyspiesza zużycie łożysk.
Warto zwrócić uwagę nie tylko na rozmiar opony, dopasowany do obręczy, lecz także na datę produkcji (tu 45 tydzień 2003 roku)
Rysy, niewielkie obtłuczenia – uszkodzenia tego typu da się usunąć bez zmniejszenia wytrzymałości obręczy
Wgniecenia i pęknięcia – takie defekty dyskwalifikują felgę, nawet jeśli w warsztacie twierdzą, że jest inaczej
Drobne ubytki lakieru można uzupełnić samodzielnie. Poważniejsze naprawy to zadanie dla fachowców