Logo

Chłodzenie auta

Najwięcej emituje silnik, gdzie energia cieplna zamieniana jest na mechaniczną, oraz układ hamulcowy, gdzie energia mechaniczna ulega zamianie na cieplną. To ciepło trzeba jak najszybciej odprowadzić. Jeśli idzie o silnik, to na desce rozdzielczej są wskaźniki ciśnienia oleju oraz temperatury cieczy chłodzącej. Kierowca powinien obserwować, czy wskazówka któregoś z nich nie wchodzi na czerwone pole. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, powinien jak najszybciej zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i odczekać 1-2 godziny. Dopiero po takim przestudzeniu silnika można próbować jechać dalej.- Podwyższona temperatura silnika musi mieć jakieś przyczyny.- Oczywiście. Może być ich kilka. Np. zatkana brudem i zaschniętymi owadami chłodnica będzie gorzej odprowadzała ciepło. Należy więc co jakiś czas umyć ją silnym strumieniem wody i delikatnie oczyścić. Duży wpływ na prawidłowe chłodzenie silnika ma sprawny termostat. Otwiera on i zamyka tzw. duży obieg chłodzenia. Jeśli działa nieprawidłowo, może dojść do przegrzania silnika.W starszych autach zdarzają się nieszczelne korki chłodnicy. Ponieważ układ chłodzenia działa pod ciśnieniem, płyn jest wówczas wyrzucany przez nieszczelności. Ale w tym momencie ostrzeżenie: korka nie można sprawdzać ani odkręcać przy rozgrzanym silniku. Gorący płyn chłodniczy wypryśnie wtedy i spowoduje oparzenia.Należy także sprawdzać poziom płymu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli go tam ubywa, oznacza to, że mamy w układzie nieszczelność. Może to być przeciekająca chłodnica albo zniszczone bądź poluzowane przewody.Przed wyjazdem na dłuższą urlopową trasę w ciepłe rejony należy też sprawdzić wentylator chłodnicy. Wystarczy, żeby odłączył się od niego kabelek, a silnik zacznie się przegrzewać.- Czy trzeba coś sprawdzić w układzie hamulcowym?- Koniecznie. Jest to duże źródło ciepła. Jeśli będziemy podróżowali w górach i często używali hamulców, nagrzeją się one do kilkuset stopni Celsjusza. Skuteczność hamowania znacznie wtedy spada. Jeśli płym hamulcowy jest stary i zawodniony (wystarczy zawartość 3 proc. wody), tworzą się wtedy korki parowe i hamulce przestają działać. Dlatego przed dłuższą podróżą warto wymienić płyn na nowy, którego temperatura wrzenia wnosi ok. 220 stopni.W czasie jazdy w górach w upalne dni starajmy się w miarę możliwości hamować silnikiem.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu