- W nowoczesnych samochodach pojawiło się dużo dodatkowych funkcji i systemów, dlatego kontrolek też jest dużo więcej
- Nie zawsze zapalenie żółtej lub czerwonej kontrolki świadczy o poważnej awarii
- Żadnej z kontrolek nie warto jednak ignorować
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Nowoczesne samochody mają masę ekranów, potrafią umilić podróż, a nawet opowiedzieć żart, jednak jedno się nie zmieniło od początków motoryzacji — auta mają zegary i kontrolki. O ile informacje o prędkości, czy stanie paliwa łatwo sprawdzić, tak niektóre kontrolki mogą wprawić w zakłopotanie. Wiele aut już tłumaczy, co się dzieje, gdy zaświecą się poszczególne kontrolki, jednak warto wiedzieć, czy oznaczają poważną awarię, a może jedynie sygnalizują włączoną funkcję.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPamiętać jednak należy, że wiele z kontrolek nie jest w żaden sposób znormalizowanych, zatem niektóre z funkcji i awarii mogą mieć inny symbol niż pokazany poniżej. Jeśli zastanawiasz się, o czym informuje samochód, a nie ma tej kontrolki tutaj, najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu, tam powinna być objaśniona każda z nich.
Galeria zdjęć
To najważniejsza kontrolka w samochodzie spalinowym. Sygnalizuje ona niskie ciśnienie oleju w silniku. Najlepiej w takiej sytuacji zatrzymać się i sprawdzić, czy olej znajduje się w motorze, i czy jego poziom jest odpowiedni. Jeśli kontrolka się świeci, mimo że w silniku jest olej, lepiej nie kontynuować jazdy i oddać auto do warsztatu.
Zapalenie się tej kontrolki nie musi oznaczać poważnej awarii. Uwaga: samochód może pracować w trybie awaryjnym i nie rozwijać pełnej mocy. Co powinienem zrobić? Zachować spokój i pojechać do mechanika dysponującego komputerem diagnostycznym. Przyczyn usterki może być wiele: od błędu któregoś z czujników (np. spalania stukowego) przez problem z zaworem EGR, po poważną awarię układu wtryskowego (czasem ten ostatni ma "swoją" kontrolkę!).
Ta kontrolka oznacza, że silnik się przegrzał wskutek przeciążenia lub (częściej) usterki układu chłodzenia. Co powinienem zrobić? Doraźnie – nastawić ogrzewanie na najwyższy bieg i maksymalną temperaturę. Jeśli lampka nie zgaśnie, trzeba się zatrzymać i wyłączyć silnik. Długo- trwała jazda z przegrzanym motorem grozi poważnymi konsekwencjami, np. przepaleniem uszczelki pod głowicą (wysokie koszty naprawy). Uwaga! Podobna kontrolka w kolorze niebieskim oznacza, że silnik jeszcze się nie zagrzał do swojej temperatury roboczej.
Albo zaciągnięty jest "ręczny", albo w układzie hamulcowym brakuje płynu. W starszych autach może to być "ogólna" lampka ostrzegawcza. Co należy zrobić? Zwolnić "ręczny". Jeśli kontrolka mimo to nie zgaśnie, bardzo prawdopodobny jest ubytek płynu hamulcowego, a to bardzo niebezpieczna sytuacja!
Taką ikonkę spotkacie głównie w nowoczesnych autach, wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy. Co powinienem zrobić? Rusz z miejsca. Większość elektrycznych „ręcznych” samoczynnie się wyłącza.
ABS oraz układy ASR/ESP (opcja) Zaświecenie się tej kontrolki oznacza problem z działaniem ABS-u i (z reguły) systemów stabilizujących. Co powinienem zrobić? Jeśli lampka nie zniknie po chwili „sama z siebie” (np. błąd czujnika), trzeba będzie udać się do serwisu.
Lampka kontrolna zapala się, gdy bateria się nie ładuje. Należy sprawdzić, czy nie doszło do usterki alternatora (pęknięcie obudowy, problem z paskiem).
Gdy zapali się ta kontrolka, poduszki powietrzne mogą działać niepoprawnie. Co powinienem zrobić? Uważaj, bo w razie kolizji airbagi nie odpalą. Może się też zdarzyć tak, że poduszka otworzy się w trakcie jazdy! Na początek warto obejrzeć połączenia i kostki elektryczne pod fotelami – często potrafią się rozłączyć. Jeśli to nie pomoże, czeka cię wizyta w serwisie.
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów nie oznacza nic dobrego. Może to być przegrzanie skrzyni biegów lub jej awaria. Jak najszybciej należy pojechać do mechanika.
Informuje ona o rozpoczętym procesie regeneracji filtra lub o tym, że jest on już całkowicie zapełniony. Jej stałe świecenie się może oznaczać poważną i drogą usterkę.
Usterka układu wspomagania. Może mieć kolor czerwony i żółty. Kiedy się zaświeci, często wspomaganie kierownicy przestaje działać.
Hamulce się kończą! W skrócie to oznacza taka kontrolka. Jeśli się zaświeci, to znaczy, że klocki hamulcowe są już zużyte. Nie trzeba od razu jechać do mechanika, ale dobrze jest się z nim umówić na wymianę.
Kontrolka mówi o tym, że ilość płynu chłodniczego jest poniżej minimum. Należy dolać płynu i sprawdzić przyczynę jego "uciekania" z układu chłodzenia.
Jej pojawienie oznacza spadek ciśnienia w jednym z kół w aucie. Warto wtedy podjechać na stację benzynową i sprawdzić, czy nie ucieka nam powietrze z opony. Często jest to oznaka uszkodzonego czujnika.
Znajduje ona zastosowanie jedynie w samochodach z silnikiem diesla. Kontrolka informuje o grzaniu świec żarowych. Jej świecenie po każdym przekręceniu kluczyka, to normalna rzecz. Silnik najlepiej odpalać, kiedy zgaśnie, wtedy mamy pewność, że świece są zagrzane do odpowiedniej temperatury. Jej miganie może oznaczać awarię układu odpowiedzialnego za grzanie świec.
Świeci (lub miga), gdy któryś z pasów nie jest zapięty. Co powinienem zrobić? Zaskoczenia nie będzie – zapiąć pas
Nowoczesne auta są czasem wyposażone w system monitorujący odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli komputer stwierdzi, że odległość jest zbyt mała i (lub) szybko maleje, podniesie alarm (często ikonce towarzyszy brzęczyk). Co powinienem zrobić? Zmniejszyć prędkość i zwiększyć odstęp od poprzedzającego pojazdu. Podobne kontrolki można też spotkać na lusterkach, jeśli samochód jest wyposażony w system wykrywania pojazdów w martwym polu.
Kontrolka zapala się w dwóch sytuacjach: gdy ESP interweniuje (mruganie) lub gdy jest częściowo bądź całkowicie wyłączone (świecenie ciągłe). Co powinienem zrobić? Dostosować prędkość do warunków i własnych umiejętności, ewentualnie – ponownie aktywować ESP.
Lampka informuje o tym, że w baku zaczyna brakować paliwa. Co powinienem zrobić? Zapewne was to nie zaskoczy – zatankować. Uwaga: z reguły po zaświeceniu się kontrolki spokojnie pokonacie jeszcze co najmniej 50-100 km. A co oznacza mała strzałka przy dystrybutorze? To strona, po której znajduje się wlew paliwa.
Zapalenie się tej kontrolki oznacza konieczność dolania płynu do spryskiwacza szyb.
Ta kontrolka sygnalizuje otwarte drzwi pojazdu. Należy się upewnić, które drzwi nie zostały domknięte.
Światła pozycyjne zwane też postojowymi. Uwaga: w starszych autach lampka może oznaczać światła mijania. Co powinienem zrobić? Zgodnie z nazwą – używać tego oświetlenia tylko na postoju.
Jeśli dodatkowo wyświetla się litera "A", oznacza to, że włączona jest funkcja automatyczna świateł drogowych (z reguły to opcja). Co powinienem zrobić? Nic. Kontrolka pokazuje, że zamiast lamp do jazdy dziennej włączone są światła mijania
Informacja o tym, że przednie światła przeciwmgielne są włączone. To kontrolka jedynie informacyjna, po wyłączeniu świateł zgaśnie.
Podobnie jak poprzednio, jedyną różnicą jest to, że chodzi o światło tylne. Pamiętajmy, żeby używać tych świateł tylko przy ograniczeniu przejrzystości powietrza poniżej 50 metrów!
Kontrolka informuje o momencie zmiany biegu. Jej pojawienie nie oznacza, że natychmiast trzeba zmienić bieg na wyższy, to jedynie sugestia.