w karambolu?- Prace nad takim systemem trwają od kilku lat, są prototypy,a Mercedes jużwprowadził system Distronic. Urządzenie reagujące na przeszkodę lub inny pojazd przed naszym autem mogłoby zapobiec wielu groźnym wypadkom. Jaka reakcja jest potrzebna? Taka jak kierowcy: zwolnienie lub zahamowanie pojazdu. Jak to się dzieje teraz, kiedy wszystko zależy od kierowcy? Załóżmy, że podróżuje z prędkością 100 km/h i nagle widzi przeszkodę. Przy tej prędkości w ciągu sekundy auto pokonuje 27,7 metra. Od momentu zauważenia przekody do naciśnięcia hamulca mija co najmniej jedna sekunda, u niektórych kierowców czas reakcji jest wydłużony nawet do 2 sekund. W tym czasie auto pokona ponad 50 metrów. Bez hamowania i zwalniania! Dopiero wtedy kierowca naciska pedał hamulca. Do pełnego zatrzymania potrzeba jeszcze 40--45 metrów. Czyli w sumie od zauważenia przeszkody do zatrzymania się auto przejedzie prawie 100 metrów. Jeśli przeszkoda w momencie jej zauważenia będzie bliżej - dojdzie do wypadku. - Co mógłby zmienić układ pozwalający utrzymaćbezpieczną odległość?- Przede wszysykim taki układ nie dopuści do nadmiernego zbliżenia się naszego auta do pojazdu przed nami. Czujniki odległości umieszczone z przodu auta wysyłają sygnał i po odbiciu od przeszkody odbierają go. Komputer przelicza te sygnały, uwzględnia różnice prędkości między naszym pojazdem i autami przed nami. W razie potrzeby, gdy dystans niebezpiecznie zmniejszy się, zwalnia prędkość auta lub rozpoczyna hamowanie. To wszystko dzieje sięautomatycznie. Tak więc zachowanie bezpiecznej odległości nie zależy od kierowcy, jego stanu zmęczenia, predyspozycji, czasu reakcji itp.- Czy takie systemy mogą działać zarówno w czasie jazdy w mieści, jak i na autostradzie?- Tak, ale muszą inaczej reagować. W mieście odległości między pojazdami będą mniejsze, prędkości są również mniejsze. Chodzi więc o to, aby system nie włączał się niepotrzebnie. Na autostradzie czujniki muszą reagować na większe odległości i z większym wyprzedzeniem. Ale to sprawa elektroniki i sterowania systemem.W rozwiązaniach, które już są testowane, zakres prędkości, przy których działają czujniki wynosi od 40 do 160 km/h. Maksymalna odległość, przy której system "widzi" pojazdy lub przeszkody na drodze to 100-120 metrów. Sądzę, że za kilka lat system automatycznego utrzymywania odległości stanie się popularną opcją wyposażeniową.
Czujnik odległości
- Panie doktorze, samochody wyposażane są w coraz większą liczbę dodatków zwiększających bezpieczeństwo. Czy jest wśród nich urządzenie pozwalające zachować bezpieczną odległość i uniknąć zderzenia, np.