Badanie stanu płynu hamulcowego w ramach akcji Jedź Bezpiecznie jest całkowicie darmowe i trwa zaledwie trzy minuty. To chwila, a może mieć olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych użytkowników drogi.
Pamiętaj o zabezpieczeniu
Wsiadasz za kółko? Zanim ruszysz, sprawdzasz lusterka, światła, pasy. Włączasz ulubioną muzykę i już jesteś gotowy do drogi. Stop! Nie wciskaj pedału gazu, jeśli nie masz pewności, że i tym razem… zatrzymasz się na czas.
Na drodze nie jesteś sam i w każdej chwili musisz być przygotowany na błyskawiczną reakcję. Przed kolizją lub tragicznym wypadkiem uchroni Cię Twój niezrównany refleks, ale także sprawny układ hamulcowy.
Skróć drogę hamowania i zatrzymaj się na czas
Jadąc z prędkością 100 km/h, pokonujesz 27 m/s. Według badań ITS sprawne hamulce, z wysokojakościowym płynem hamulcowym w układzie, osiągają pełen potencjał działania po ok. 0,2 s, w związku z czym hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 m PO wciśnięciu hamulca. Ale jeśli od dawna nie zaglądałeś do układu hamulcowego lub wlałeś do niego kiepskiej jakości płyn, niespełniający parametrów normatywnych, droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35 m od chwili, gdy wcisnąłeś pedał hamulca! A to oznacza większe ryzyko wypadku.
Nie dopuść do zagrożenia na drodze! Dbając o sprawność układu hamulcowego oraz regularną wymianę płynu hamulcowego na ten najwyższej klasy (np. ORGANIKA DOT-4 LV), każdy kilometr przejedziesz z przyjemnością i świadomością, że hamulce Cię nie zawiodą. Dzięki temu gwarantujesz bezpieczeństwo pojazdowi, a przede wszystkim sobie, pasażerom oraz innym użytkownikom drogi.
Do czego służy płyn hamulcowy i dlaczego jest tak ważny?
Zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Dobry jakościowo płyn:
- pozwala zahamować w każdych warunkach, nawet podczas ekstremalnych sytuacji,
- maksymalnie skraca czas reakcji hamowania pojazdu po naciśnięciu hamulca,
- chroni układ hamulcowy przed korozją oraz wyciekami z gumowych przewodów i uszczelnień,
- posiada optymalne właściwości higroskopijne, dzięki którym absorbuje wodę (woda niewchłonięta zimą może zamarznąć w przewodach, co skutkuje utratą możliwości hamowania. Natomiast obecna w płynie w zbyt dużej ilości obniża jego temperaturę wrzenia i może doprowadzić do tzw. korka parowego),
- charakteryzuje się niską prężnością par i zachowuje niski poziom odparowalności, przez co płyn zużywa się kilkukrotnie wolniej (ograniczona konieczność częstej wymiany) i zachowuje najlepsze właściwości również podczas częstego hamowania,
- poprawia siłę hamowania i nie prowadzi do jej zaników,
- płyn o niskiej lepkości współpracuje z systemami ABS, ESP i asr oraz innymi elektronicznymi systemami wspomagania i kontroli trakcji,
- przedłuża żywotność układu hamulcowego,
- wydłuża czas eksploatacji pojazdu, wpływając na jego ogólny, dobry stan techniczny.
W skrócie: im lepszy płyn, tym wyższe bezpieczeństwo jazdy i szybsze hamowanie.
Co grozi, gdy nie wymienia się płynu hamulcowego lub stosuje się płyn tańszy i gorszy jakościowo?
Niewymieniony, wyeksploatowany lub źle dobrany płyn hamulcowy nie tylko znacznie wydłuża drogę hamowania, lecz także może spowodować, że hamulce wcale nie zadziałają. A awaria układu hamulcowego może spotkać kierowcę w najmniej oczekiwanym momencie.
Istotna jest właściwość płynu hamulcowego, nadająca mu optymalną lepkość oraz odporność temperaturową. Zbyt niska temperatura wrzenia słabej jakości płynu hamulcowego jest szczególnie dotkliwa w skutkach w sytuacji dużego obciążenia cieplnego układu hamulcowego (częste, ostre hamowanie, zjazd ze wzniesień lub jazda po krętej drodze z koniecznością częstego naciskania pedału hamulca, hamowanie awaryjne podczas jazdy obciążonym pojazdem). Jeśli płyn odznacza się niską temperaturą wrzenia, kierowca odczuwa zanik siły hamowania – pedał hamulca nie wykazuje oporu i nie reaguje na naciskanie lub reaguje z dużym opóźnieniem. Dzieje się tak, ponieważ w wyniku tarcia felgi oraz tarcza hamulcowa ulegają podgrzaniu do znacznej temperatury (150 – 300°C). Ciepło z tarczy przenosi się na klocki hamulcowe, stamtąd na tłoczki, a następnie na płyn. Jeśli wytworzona temperatura jest wyższa od temperatury wrzenia płynu, dochodzi do zjawiska zwanego potocznie zapowietrzeniem układu hamulcowego (w rzeczywistości powstaje w nim gaz), które w praktyce oznacza po prostu utratę możliwości hamowania.
Żaden kierowca nie chce znaleźć się w sytuacji zagrożenia na drodze, dlatego tak ważna jest dbałość o właściwy dobór płynu hamulcowego i jego regularną wymianę. Dzięki doskonałym parametrom wysokiej klasy płyn hamulcowy, taki jak ORGANIKA DOT-4 LV, zapewnia maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy – nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych szybko przedostaje się do siłowników układu hamulcowego, sprawiając, że auto zawsze zahamuje w porę, a droga hamowania będzie zauważalnie krótsza.
Badania świadomości kierowców i statystyki (niestety) nie kłamią
- 70% samochodów poruszających się po drogach ma nadmiernie zużyty płyn hamulcowy
- 27% pojazdów kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany płynu w układzie hamulcowym
- 22% kierowców nigdy nie zlecało wymiany płynu hamulcowego
- 81% warsztatów nie proponuje swoim klientom wymiany płynu hamulcowego
- 72% kierowców nie wie, jaką rolę pełni płyn hamulcowy w układzie hamowania
- 27,3% wypadków drogowych spowodowanych niesprawnością wynika z niesprawności układu hamowania
- 46% kierowców płyn hamulcowy wymienia bardzo rzadko, a aż 23% nie wymienia go wcale, bo nie ma świadomości, że trzeba to robić.
A Ty – do jakich kierowców należysz? Poczuj się pewnie na drodze i postaw na sprawdzone rozwiązania z ORGANIKA – uznanym polskim producentem płynów hamulcowych.
Niska cena czy wysoka jakość? – nie musisz wybierać!
Ponad połowa kierowców wcale nie posiada płynu hamulcowego na wymianę, a ci, którzy decydują się na jego zakup, wybierają płyn jak najtańszy, co niestety często przekłada się na jego słabą jakość. Na 10 zapytanych kierowców aż 6 z nich przyznaje, że wybiera płyn hamulcowy, kierując się jego niską ceną. To oczywisty błąd. Pozorna oszczędność kilku złotych może kosztować o wiele więcej – drogą naprawę układu hamulcowego, a nawet zdrowie i życie kierowcy czy osób, które znalazły się na drodze w nieodpowiednim miejscu i czasie.
Dobrej jakości płyn hamulcowy to wydatek rzędu zaledwie ok. 12 zł za 0,5 l. Płyn można wymienić samodzielnie lub zlecić to zadanie mechanikowi czy ASO, gdzie koszt wymiany to tylko ok. 20 – 30 zł. Za niecałe 50 zł zyskasz pewność i bezpieczeństwo, które na drodze procentują podwójnie – w postaci lepszego stanu pojazdu oraz ochrony użytkowników drogi.
Co 2 lata lub po przejechaniu 40 tys. km
Wymiana płynu hamulcowego kosztuje niewiele, a koszt ten ponosi się rzadko, dlatego tym bardziej nie warto narażać się na niebezpieczeństwo.
Wymianę płynu zaleca się:
- co 2 – 3 lata,
- każdorazowo po przejechaniu 40.000 km.
Przyjemność z jazdy i najwyższa sprawność układu hamulcowego
Wybierz najlepszy płyn hamulcowy ORGANIKA DOT-4 LV:
- rekomendowany przez renomowanych producentów samochodów Ford, Renault, VW, Audi, Seat, Škoda, Mercedes, Porsche, Jaguar, Peugeot i innych
- przeznaczony do układów hamowania z systemem ABS, ESP i ASR i innymi elektronicznymi systemami wspomagania i kontroli trakcji
- posiada Certyfikat ITS, potwierdzający zgodność parametrów z PN
- zgodny z międzynarodowymi normami jakościowymi FMVSS 116 (DOT-4), ISO 4925, SAE J1703, PN-C-40005
- otrzymał najwyższą notę 6 gwiazdek w rankingu płynów hamulcowych dostępnych na polskim rynku
- wysoka temperatura wrzenia powyżej 250°C
- temperatura wrzenia płynu zawodnionego min. 160°C
- ekstremalnie niska lepkość max 700 2/s
- błyskawicznie przenosi się do siłowników układu hamowania
- zapewnia sprawność układu hamulcowego i skraca drogę hamownia
- doskonały o każdej porze roku