Opisy umieszczane na opakowaniach olejów zawsze brzmią niezwykle zachęcająco. Nawet najtańsze produkty: „są szczególnie zalecane do nowoczesnych silników”, „zapewniająoptymalne osiągi” i „pełną ochronę w każdych warunkach”, a w dodatku „spełniają wymagania producentów samochodów”. Czyżby kupowanie droższych olejów było tylko zwykłą rozrzutnością?
Otóż nie! Choć większość opisów na etykietach to marketingowy bełkot, to w niektórych przypadkach rzeczywiście warto kupić lepszy olej, dostosowany do potrzeb konkretnej jednostki napędowej oraz sposobu jej eksploatacji. Dotyczy to przede wszystkim nowoczesnych, wysilonych diesli wyposażonych w filtry cząstek stałych, ale są też i inne silniki, do których warto wlać olej przeznaczony specjalnie do nich.
Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy olej odpowiedni np. do silników zasilanych gazem będzie dobry do każdego auta z instalacją LPG. Kupując produkt tego rodzaju, trzeba upewnić się, że spełnia on wymagania jakościowe producenta samochodu!
Do silników na gaz - Specjaliści od aut zasilanych LPG są zgodni – silnik z prawidłowo działającą instalacją gazową nie potrzebuje specjalnego oleju. Wystarczy mu standardowy produkt, taki sam jak w przypadku zasilania benzyną. Oleje reklamowane jako przeznaczone specjalnie do silników na gaz zawierają większą ilość dodatków neutralizujących kwaśne pozostałości po spalaniu paliwa gazowego niskiej jakości.Na pewno więc nie zaszkodzą!
Do silników z DPF-em - Każdy silnik spala choćby minimalne ilości smarującego go oleju. W przypadku jednostek wyposażonych w filtry cząstek stałych olbrzymie znaczenie ma to, żeby olej spalał się, pozostawiając jak najmniej popiołów, które mogłyby zatkać układ oczyszczania spalin. Silniki wysokoprężne z filtrami DPF lub FAP wymagają tzw. olejów niskopopiołowych (tzw. low SAPS), najczęściej spełniających wymagania normy ACEA C1.
Do aut sportowych - Choć producenci olejów zachwalają oleje niskooporowe jako poprawiające osiągi, to w silnikachużywanych w naprawdę trudnych warunkach, np. w rajdach czy wyścigach, stosuje się zwykle oleje o wyższej lepkości, np. 10W-60 lub 20W-50. Co prawda powodują one nieznaczny spadek mocy silnika (bo wyższe są opory) i wzrost zużycia paliwa, ale za to tworzą znacznie stabilniejszy film olejowy przy wysokich obrotach silnika.
Do pompowtryskiwaczy - Produkowane przez koncern Volkswagena silniki dieslowskie z pompowtryskiwaczami mają specyficzne wymagania wobec olejów. Przy zakupie środka smarnego trzeba zawsze kierować się przede wszystkim aprobatami technicznymi producenta (VW 505.01 lub 506.01). Zastosowanie innego oleju, który nie spełnia tych wymogów, grozi kosztowną w skutkach awarią silnika, nawet jeśli będzie to produkt najwyższej jakości.
Do starszych aut - W przypadku starszych silników o dużych przebiegach mechanicy zalecają z reguły używanie najtańszych olejów mineralnych, co bardzo często przyczynia się do przyspieszonego zużycia jednostki.Dużo lepszym rozwiązaniem jest stosowanie specjalnych olejów do aut o wysokich przebiegach – przy zachowaniu właściwych parametrów smarnych zawierają one m.in. dodatki przywracające elastyczność uszczelnień silnika.