Auta są budowane głównie ze stali, ale też z materiałów z odzysku. Ekologiczne dodatki, o których tak chętnie mówią producenci, wciąż mają niewielki udział – łatwiej je znaleźć w materiałach marketingowych, niż w samochodzie.
Nadal podstawowym materiałem wykorzystywanym do produkcji aut jest stal
Statystycznie stal stanowi 36 proc. przeciętnego auta
Do produkcji aut elektrycznych, a szczególnie do budowy niezbędnych do nich akumulatorów potrzeba wielu tzw. metali ziem rzadkich, których dostępność jest ograniczona
Recycyling ma przyszłość – jest często tańszy od wydobycia surowców
Gdyby wierzyć w zapewnienia działów marketingu firm z branży motoryzacyjnej, można by odnieść wrażenie, że nowe auta niemal w całości są budowane z przetworzonych odpadów i surowców pochodzenia naturalnego.
Mamy więc np. tapicerki wykonane ze starych butelek (Audi), maty i dywaniki z przetworzonych sieci rybackich (Volvo), deski rozdzielcze i boczki z korka lub z drzewa eukaliptusowego (BMW, Mazda). Do produkcji opon wykorzystywane są olej sojowy i olejek pomarańczowy, czy też lateks z mniszka lekarskiego. Oczywiście, wszystko to prawda, jednak... nadal podstawowym materiałem używanym do produkcji samochodów jest stal (ok. 36 proc. statystycznego auta).
Trudnodostępne surowce do aut elektrycznych i hybrydowych
W przypadku pojazdów elektrycznych i hybrydowych do produkcji akumulatorów potrzeba też znacznych ilości materiałów takich jak: lit, kobalt, mangan, nikiel, grafit. Ze względu na ograniczoną dostępność wielu z nich oraz to, że są one wydobywane często w niespokojnych rejonach świata – a nie tylko z troski o środowisko i ochronę zasobów – producenci stawiają na recykling.
Odzyskiwanie surowców zawartych w zużytych podzespołach aut to coraz poważniejszy biznes. Oczywiście, recykling dotyczy nie tylko surowców niezbędnych do wyrobu akumulatorów, np. firma Volvo deklaruje, że do 2025 roku 25 proc. tworzyw wykorzystywanych do produkcji samochodów tej marki będzie pochodziło z odzysku. Potencjał jest duży, bo w każdym aucie można znaleźć co najmniej ok. 20 różnych tworzyw sztucznych, z których większość rzeczywiście stosunkowo łatwo nadaje się do ponownego wykorzystania.
Galeria zdjęć
1/7 Z czego produkowane są auta?
1/7
Auto Bild
Stal to nadal najważniejszy budulec, z którego powstają samochody.
2/7 Z czego produkowane są auta?
2/7
Auto Bild
Obudowy akumulatorów i m.in. zderzaki wykonywane są najczęściej z polipropylenu.
3/7 Z czego produkowane są auta?
3/7
Auto Bild
Materiały tapicerskie wykonywane są z tkanin zawierających bawełnę.
4/7 Z czego produkowane są auta?
4/7
Auto Bild
Skóra naturalna to popularny materiał do wykończenia wnętrz samochodów, ale trzeba się liczyć z tym, że tylko w autach z wyższej półki mamy do czynienia z materiałami wysokiej jakości – w tańszych autach elementy wykonywane są ze skóry mielonej łączonej z materiałami imitującymi skórę.
5/7 Z czego produkowane są auta?
5/7
Auto Bild
Klosze lamp wykonywane są z poliwęglanu, szyby nadal są ze szkła.
6/7 Z czego produkowane są auta?
6/7
Auto Bild
Dywaniki produkowane są zwykle z gumy lub z materiału zawierającego poliester.
7/7 Mapa pochodzenia surowców używanych w motoryzacji
7/7
Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.