Nie ma bowiem czegoś takiego jak obiektywna droga hamowania. W testach możemy znaleźć tę wartość, ale mierzy się ją w idealnych warunkach: na suchej nawierzchni, przy niewielkim obciążeniu auta (tylko z kierowcą), na nowych oponach. Tak zmierzona droga hamowania służy raczej do porównania różnych modeli aut. W rzeczywistości droga hamowania jest co najmniej o kilka metrów dłuższa z powodu stanu nawierzchni drogi, zużycia opon, hamulców itp. Warto o tym pamiętać, kiedy czytamy w testach, że nasz model samochodu ma drogę hamowania np. 38 metrów. W normalnych, drogowych sytuacjach nasze auto zatrzyma się na odcinku 40, 42 m, a na mokrej nawierzchni nawet po 50 i więcej metrach.- Jak zatem określa się skuteczność hamowania danego pojazdu?- Jest precyzyjny parametr, tj. opóźnienie hamowania. Mówiąc obrazowo to przyspieszenie ujemne. Żeby auto było dopuszczone do ruchu, musi mieć opóźnienie hamowania nie mniejsze niż 5 m/s2. - Jak się mierzy opóźnienie hamowania?- Są specjalne przyrządy sprzężone z komputerem pomiarowym. Aby badanie było dokładne, a wynik powtarzalny, siła nacisku na pedał hamulca jest stała i wynosi 50 kG.- Ważnym parametrem obrazowania skuteczności zatrzymania auta jest poślizg koła przy hamowaniu. - Poślizg jest konieczny, aby skutecznie zahamować, ale nie może być za duży. Jeśli wynosi 100 procent, wtedy koła są zablokowane. Optymalne hamowanie odbywa się przy około 10-procentowym poślizgu kół. Ale kierowca nie ma możliwości wyczucia owych 10 procent, dlatego opracowano układ ABS, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. A to z kolei pozwala na manewrowanie autem przy wciśniętym pedale hamulca. Możemy jednocześnie hamować i omijać przeszkodę. W aucie bez ABS-u jest to niemożliwe. Ale trzeba zaznaczyć, że ABS nie zmienia parametrów hamowania, w szczególności nie skraca odcinka drogi, na jakim auto zatrzyma się, nie likwiduje też złego stanu nawierzchni, złych opon, zużytych klocków. W niektórych warunkach (na bardzo śliskiej nawierzchni lub przy zużytych amortyzatorach) auto z ABS-em może mieć dłuższą drogę hamowania niż bez tego urządzenia. Trzeba też pamiętać, że w aucie z układem ABS zawsze hamujemy mocno, wciskając pedał do oporu.
Droga hamowania
- Panie Doktorze, dlaczego w instrukcjach obsługi czy w folderach producenci samochodów nie podają informacji, jak długa jest droga hamowania danego modelu?- Rzeczywiście, tego parametru nie podaje się w danych technicznych, co więcej, nie jest potrzebny przy homologacji auta, czyli w czasie badań dopuszczających je do ruchu. Wydaje się to dziwne, ale tylko na pozór.