Wprowadzono wprawdzie wspomaganie, zastosowano tarcze zamiast bębnów - skuteczność układu hamulcowego dzięki temu znacznie wzrosła, ale sama zasada działania nie zmieniała się. Musiała istnieć pompa wytwarzająca ciśnienie w układzie hydraulicznym, potrzebne były przewody, cylinderki, tłoczki. Trzeba też było pamiętać o właściwym płynie hamulcowym i jego wymianie co 2 lata. We współczesnych autach układ hamulcowy ma decydujące znaczenie dla prawidłowego działania zespołów bezpieczeństwa czynnego: ABS-u, ASR-u, ESP. Chodzi też o to, aby hamulce działały z jak najmniejszym opóźnieniem. W układzie hydraulicznym po wciśnięciu pedału wytwarzane jest ciśnienie i dopiero ono uruchamia klocki lub szczęki. Trwa to wprawdzie ułamki sekund, ale przy dużych prędkościach może znacznie opóźnić proces hamowania.- Czy elektyczne hamulce pozbawione są wymienionych wcześniej wad?- Tak. To wynika z ich budowy i zasady działania. Przy każdym kole jest urządzenie elektryczne sterujące klockami. Nie ma, jak w tradycyjnych rozwiązaniach, przewodów hamulcowych, a siła docisku klocków do tarcz nie zależy od siły nacisku na pedał hamulca. Kierowca, naciskając na pedał, wysyła tylko sygnał do elektrycznych sterowników, które za każdym razem działają szybko i z optymalną siłą.To rozwiązanie pozwala także wyeliminować hamulec ręczny - zatrzymanie pojazdu powoduje bowiem automatyczne zadziałanie hamulców i ich "odpuszczenie" w momencie uruchomienia auta lub włączenia pierwszego biegu.- Czy w miejscu, gdzie dotychczas był zacisk, zmieści się i zacisk, i jego sterownik?- Bez problemów. Nie są to duże urządzenia, a poza tym nowoczesne samochody mają koła o coraz większej średnicy. Do niedawna auta nawet klasy średniej wyposażano w felgi 13-, 14-calowe, a teraz samochody kompaktowe mają felgi 15-, a nawet 16-calowe, a limuzyny 17- czy 18-calowe.- Sterowanie hamulcami będzie elektryczne. Co się stanie w przypadku uszkodzenia przewodu doprowadzającego prąd do siłownika?- Mniej więcej to samo co teraz w przypadku uszkodzenia przewodu z płynem hamulcowym. Sądzę, że konieczne będzie i zabezpieczenie przewodu, i podział układu, np. osobno na przód, osobno na tył.- Czy do elektrycznych hamulców potrzebna będzie instalacja 42-woltowa?- Byłaby najlepsza, ale na początku wykorzystywane będzie napięcie 12 woltów.
Elektryczne hamulce
- Panie Doktorze, coraz częściej słychać o elektrycznych hamulcach, które mogłyby być zastosowane w samochodach osobowych. Na czym polega to rozwiązanie?- Przez długie lata w układach hamulcowych nie zachodziły rewolucyjne zmiany.