Czy benzyna złej jakości może uszkodzić wtryskiwacze w nowoczesnych silnikach?- Istnieje takie niebezpieczeństwo. Szczególnie wtedy, gdy w benzynie jest zbyt duża zawartość siarki. Powstają wówczas związki siarkowe, wydzielają się w benzynie ciężkie frakcje, laki, żywice, smoły. Zanieczyszczają one wtryskiwacze. Przypomnę, że wtryskiwacze to bardzo precyzyjne urządzenia wykonane z dokładnością do setnych części milimetra, wystarczy więc odrobina zanieczyszczeń, aby doszło do zakłócenia ich pracy. Jeśli wtryskiwacz jest zanieczyszczony, nieprawidłowo rozpyla paliwo, w efekcie czego osiada ono na grzybkach zaworów. Z czasem powstaje na grzybkach osad - nagar. - Jaki wpływ na pracę silnika ma taki nagar na zaworach? - Powoduje zmniejszenie szczelności zaworu, powierzchnia grzybka nie przylega bowiem ściśle do gniazda zaworu. Przy złej benzynie mogą także powstawać przedmuchy do komory korbowej i miski olejowej. Gazy oddziałują wówczas na olej, który ma smarować silnik, pogarszają jego jakość (olej rozcieńcza się, spada jego lepkość). W efekcie przy gorszym smarowaniu następuje szybsze zużycie silnika.- Z tego wniosek, że kierowcy powinni zwracać dużą uwagę na jakość benzyny. Tylko skąd mają wiedzieć, co tankują? - Tu jest problem, bowiem na stacji paliw mamy tylko informację o liczbie oktanowej. Inne ważne parametry paliwa nie są podawane. Na dodatek często zdarza się (potwierdziły to niedawne kontrole Inspekcji Handlowej), że jakość benzyny jest gorsza niż powinna, a liczba oktanowa zaniżana.Co można w tej sytuacji zrobić? Należy założyć, że dobra benzyna jest na dobrych, markowych stacjach zaopatrywanych przez duże rafinerie. Tam kontrola jakości jest dokładna i częsta. Należy jednocześnie unikać przypadkowych, niesprawdzonych stacji, które oferują paliwo po cenach podejrzanie niskich. Nie miejmy złudzeń, nikt kto handluje benzyną czy olejem napędowym, nie dokłada do tego interesu, tylko chce mieć duże zyski. Niektórzy nieuczciwi sprzedawcy zbyt duże, osiągane kosztem klientów. Dlatego fałszują paliwa.- Czy kierowca pozna, że zatankował paliwo złej jakości?- Pierwszym objawem będzie pogorszenie osiągów silnika. Auto staje się "wołowate", gorzej przyspiesza, silnik jest mniej dynamiczny i elastyczny. Mogą pojawić się również pewne odgłosy: dzwonienie, głośniejsze stuki, generalnie silnik na paliwie złej jakości pracuje głośniej. Jeśli coś takiego wystąpi, należy zwolnić, nie "kręcić" silnika do wysokich obrotów, nie przyspieszać gwałtownie i jeśli to możliwe dolać paliwa wysokiej jakości.
Fałszywe paliwo!
- Panie doktorze, tydzień temu mówiliśmy o jakości benzyny i o jej wpływie na pracę i żywotność silnika. Dziś kontynuujemy ten temat.