Jak to się odbywa?- Każde, nawet najlepszej jakości paliwo zawiera zanieczyszczenia. Mogą one pochodzić z produkcji, powstawać na etapie magazynowania oraz w czasie dystrybucji. Czystość paliwa jest szczególnie ważna w nowoczesnych silnikach, gdzie cały osprzęt, np. wtryskiwacze są wykonane bardzo precyzyjnie i najdrobniejsze nawet zanieczyszczenie może spowodować pogorszenie pracy silnika lub wręcz jego awarię.- Jak dochodzi do powstawania zanieczyszczeń w paliwie? - Mogą to być np. różne produkty korozji zachodzącej w zbiornikach. Poza tym w paliwie może pojawić się woda. I wcale nie musi być tam dolana. Po prostu para wodna skrapla się na ściankach zbiorników na skutek różnicy temperatur. Zanieczyszczeniami są także różnego rodzaju żywice wytrącające się z paliwa i osadzające na dnie zbiorników w postaci szlamu. Zbiera się on także w baku samochodu. Stąd wniosek, żeby nie zużywać benzyny do ostatniej kropli, ponieważ wtedy zanieczyszczenia mogą przedostać się do układu paliwowego. - Jak zabezpiecza się silnik przed zanieczyszczonym paliwem? - Należy je dokładnie przefiltrować. W aucie odbywa się to w dwóch miejscach. Pierwsze to filtr w pompie paliwowej. Przypomnę, że umieszczona jest ona w zbiorniku paliwa. Ten filtr jest stały, nie wymienia się go. Drugie miejsce gdzie następuje oczyszczanie paliwa to filtr papierowy umieszczony między pompą a wtryskiwaczami (lub w starszych autach między pompą a gaźnikiem). W odróżnieniu od pierwszego, ten drugi filtr należy systematycznie wymieniać. Większość kierowców, szczególnie mających starsze auta, zapomina o tym. Wymienia się filtr oleju, filtr powietrza, a o paliwowym zapominamy. Z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji to duży błąd. Oszczędzanie na filtrze paliwa mści się później w postaci problemów z gaźnikiem, wtryskiwaczami, może nawet dojść do przyspieszonego zużycia elementów silnika. - Co jest łatwiej oczyścić: benzynę czy olej napędowy?- Benzynę, ponieważ ma ona mniejszą lepkość niż olej i zanieczyszczenia szybciej wytrącają się z niej, opadając na dno. Olej napędowy, mówiąc potocznie, jest tłusty, zanieczyszczenia w nim zawarte tworzą zawiesinę. Z tych powodów filtry do benzyny i oleju różnią się budową i dokładnością wychwytywania drobin. Benzynowe muszą wyłapać zanieczyszczenia większe niż 8/100 mm, a olejowe 5/100 mm.
Filtry paliwa
- Panie doktorze, wielokrotnie mówiliśmy o jakości paliwa, zwracaliśmy uwagę, aby tankować w dobrych stacjach, nie kusić się na tanie paliwo niewiadomego pochodzenia. Ale oprócz jakości ważne jest też oczyszczenie paliwa przed jego spaleniem.