Tak. Chodzi o to, aby styk opony z jezdnią był jak najlepszy. Od tego zależy nie tylko, jak auto trzyma się drogi, ale także prawidłowe działanie takich układów jak ABS, ASR, ESP. Oczywiście potrzebny jest jeszcze sprawny amortyzator.
Najważniejsza jest zbieżność kół przednich. Jej wartość mierzymy w milimetrach lub w kątach. W każdym samochodzie istnieje możliwość regulacji zbieżności. Ten paramater powinien być co jakiś czas sprawdzany podczas przeglądów.
Ważne parametry tokąt pochylenia koła oraz kąt pochylenia sworznia zwrotnicy.Decydują one o ustawieniu koła w czasie jazdy oraz o tym, czy skręt samochodu jest łatwy czy trudny.
Czy można je regulować?
W starszych modelach aut można, a w nowszych kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy najczęściej nie reguluje się. Z tego powodu bardzo ważna jest dokładna naprawa karoserii po wypadku. Jeślinaprawa była niedokładna, nic już nie można w geometrii poprawić i auto będzie zachowywało się w czasie jazdy niestabilnie, koła nieuzyskają optymalnego styku z jezdnią.
Trzeba o tym pamiętać, gdy kupuje się używany samochód. Najlepiej wówczas sprawdzić geometrię na płycie podwoziowej. Jeśli odchyłki są zbyt duże, lepiej zrezygnować z kupna auta, niż potem mieć z nim same kłopoty. Aby taką niedoróbkę naprawić, trzeba bowiem rozbroić całą karoserię i "naciągnąć" ją w specjalnym urządzaniu, a to jest bardzo kosztowne.
Nadwozia samonośne są bardzo wygodne, ale niestety mało odporne na odkształcenia. Kiedyś, gdy auta miałykaroserie osadzone na ramach, konstrukcja była stabilniejsza- musiało dojść do poważnego wypadku, aby nastąpiły odkształcenia.
W nowoczesnych autach powinno się "na wszelki wypadek" sprawdzić geometrię nie tylko po każdej stłuczce, ale także po eksploatacji samochodu w niekorzystnych warunkach, np. na bardzo złych, dziurawych drogach.Oczywiście, nie należy z tym przesadzać, ale każda oznaka rozregulowania geometrii auta powinna skłonić kierowcę do odwiedzenia warsztatu.
Zewnętrzną oznaką źle ustawionej zbieżności kółjest szybkie i nierównomierne zużycie opon. Kierowca będzie odczuwał ściąganie auta w prawo lub w lewo.Samochód z rozregulowaną geometrią w czasie jazdy i podczas hamowania zachowuje się niestabilnie. Jazda nim jest niebezpieczna, należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu.