Wielokrotnie słyszałem jednak zalecenie, żeby uruchamiać zimny silnik zawsze na benzynie. Czy ma to jakiekolwiek uzasadnienie?Piotr BureckiGaz do prawidłowego rozprężenia i dobrego spalania potrzebuje ciepła, które pobiera z układu chłodzenia za pośrednictwem reduktora. Reduktor może normalnie pracować dopiero w temperaturze powyżej 30;C. Podczas uruchamiania zimnego silnika na gazie może dojść do zniszczenia delikatnej mem-brany reduktora. Rozprężający się gaz sprawia, że zostaje ona gwałtownie schłodzona, staje się sztywna, krucha i może popękać. W następstwie takiego uszkodzenia zostaje zakłócona praca całej instalacji gazowej, nie da się ustawić prawidłowych parametrów pracy silnika, składu mieszanki itd. Istnieją wprawdzie techniczne możliwości przystosowania układu do pracy wyłącznie na paliwie gazowym, jednak ze względu na niezbędne do tego nakłady, tego typu przeróbek nie stosuje się. Trzeba byłoby np. zamontować elektryczne podgrzewacze w układzie chłodzenia. Szczególnie w przypadku aut z wtryskiem benzyny całkowita rezygnacja z zasilania benzyną może okazać się bardzo szkodliwa. W takich pojazdach niewskazane jest nawet odcinanie pompy paliwa - benzyna cyrkulująca w zamkniętych wtryskiwaczach jest niezbędna do ich chłodzenia. W razie braku benzyny w układzie wtryskiwacze mogą ulec zniszczeniu na skutek zapieczenia.Więcej światła, mniej mocy?Na rynku jest coraz więcej żarówek, które mimo standardowej mocy podobno dają nawet o połowę więcej światła. Czy nie jest to sprzeczne z prawami fizyki? Czy warto ewentualnie takie żarówki zamontować?Kodii (mail)Żarówki dające więcej światła w porównaniu z żarówkami zwykłymi mają nieco cieńsze i inaczej ukształtowane żarniki, co sprawia, że pod wpływem takiego samego prądu świecą troszkę jaśniej od standardowych. W przypadku takich żarówek ważne są jednak precyzyjne wykonanie i wysoka jakość. Niemarkowe żarówki mają ekstremalnie krótką żywotność oraz mogą być bardzo uciążliwe dla innych uczestników ruchu. Dobre żarówki tego typu zapewniają lepszą widoczność.PSJaką felgę wybrać?Jakie parametry trzeba brać pod uwagę przy wyborze felg do samochodu?Michał BłaszczykPrzede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta samochodu dotyczącymi dopuszczalnych rozmiarów felg. Podstawowe parametry każdej felgi to: jej szerokość i średnica (podawane w calach, np. 6,50x15), odsadzenie (ET) nazywane również offsetem (odległość płaszczyzny symetrii koła od powierzchni mocowania, podawane w milimetrach, np. 40), rozstaw i ilość śrub oraz wielkość otworu centralnego. Wszystkie potrzebne wymiary mogą więc w praktyce wyglądać następująco: 6,50x15 ET40 4x108x58. W przypadku większości modeli producenci dopuszczają stosowanie kilku różnych rodzajów felg.Rejestracja po terminiePrzegapiłem 30-dniowy termin przerejestrowania auta. Czy mogę się spodziewać kary w wydziale komunikacji? Czytelnik z WarszawyJeżeli ma Pan wymagane dokumenty, z przerejestrowaniem auta po terminie nie będzie problemów. Wydział komunikacji nie nałoży żadnej kary, można się jednak spodziewać kłopotów ze strony ubezpieczycieli, policji oraz urzędu skarbowego.PSLepsze opony na tylną ośChciałbym się dowiedzieć, czy mniej zużyte opony zimowe należy założyć na tylną czy na przednią oś samochodu?morcin740Zdania są podzielone. Lepsze opony założone na przednią oś powinny zapewnić krótszą drogę hamowania i mniejszą podatność na aquaplaning. Mimo to eksperci z renomowanych firm oponiarskich na podstawie testów stwierdzili, że bezpieczniej jest montować lepsze opony z tyłu pojazdu niezależnie od tego, która oś auta jest napędzana. Zaleta tej konfiguracji to łatwiejsze do opanowania przez kierowcę zachowanie samochodu w czasie pokonywania zakrętów (znacznie prościej da się kontrolować koła przednie niż tylne).PS
Gorąca linia
Uruchamiać na benzynieMój samochód (Polonez 1.5 z prostą instalacją gazową) nawet przy dosyć niskich temperaturach bez problemu zapala na gazie.