Czy warto w tym aucie wymienić turbosprężarkę na pochodzącą z najmocniejszej wersji 1.8 T - z Audi TT? Czy sama wymiana turbiny wystarczy, czy trzeba coś jeszcze zrobić, żeby auto lepiej jeździło? Marek MiłkoWymiana turbiny na większą to dosyć radykalny sposób podwyższenia mocy silnika. Warto to robić jedynie w przypadku naprawdę daleko idącego tuningu. Jeżeli chcemy podnieść moc bez kłopotów, to tańszym i prostszym rozwiązaniem jest chiptuning - silnik 1.8 ma pewne rezerwy i zwiększenie mocy w rozsądnych granicach nie powinno mu zaszkodzić. Wymiana turbiny na większą łączy się m.in. z koniecznością wymiany jej mocowania, a także ze zmianą parametrów sterowania wtryskiem. Konieczny może się okazać np. montaż bardziej wydajnych wtryskiwaczy.Czy to możliwe, żeby z powodu tankowania kiepskiego oleju napędowego popsuła się turbosprężarka? Rozumiem, że wtryskiwacze czy pompa paliwa, ale turbina? Mam wrażenie, że warsztat chce mnie namówić na niepotrzebną naprawę.Paweł Korzystanie z kiepskiego paliwa to dosyć częsta przyczyna awarii turbosprężarek. Dotyczy to szczególnie modeli z turbiną o zmiennej geometrii tankowanych "wynalazkami", np. olejem opałowym. Zanieczyszczone spaliny z resztkami niedopalonego oleju blokują z czasem tzw. kierownicę strugi spalin. W efekcie turbina przez cały czas daje zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie doładowania. W obu przypadkach odbija się to bardzo wyraźnie na pracy silnika - przy zbyt małym doładowaniu brakuje mu mocy, a z rury wydechowej wydobywają się ciemne spaliny. Przy zbyt dużym ciśnieniu doładowania auto wcale nie jeździ lepiej - komputer sterujący po wykryciu nadmiernego ciśnienia wprowadza silnik w tryb awaryjny -zapala się kontrolka awarii, samochód nie przyspiesza itd.Chcę kupić używaną turbinę - jest 3 razy tańsza od nowej. Podobno została ona wymontowana z silnika o małym przebiegu, z samochodu, który został rozbity. Jak sprawdzić stan turbosprężarki? Na co trzeba zwrócić uwagę?Romek z Kielc Osobiście odradzam zakup używanej turbosprężarki. Gołym okiem, bez doświadczenia i wiedzy fachowej nie da się nigdy w sposób pewny sprawdzić jej kondycji. Oszczędność może więc okazać się pozorna - o jakości części przekonamy się tak naprawdę dopiero po montażu turbiny. Przy zdemontowanej turbosprężarce gołym okiem da się co najwyżej ocenić stan wirników. Pewniejszym rozwiązaniem jest regeneracja turbiny, ewentualnie zakup regenerowanej. Zapłacimy wtedy znacznie mniej niż za część nową, ale za to będzie ona miała gwarancję. Żeby uniknąć rozczarowań, należy kupować tylko turbosprężarki z pewnego źródła.Sprawdź na policjiW jaki sposób można przed zakupem auta sprawdzić na policji, czy nie jest ono kradzione? Czy jest może jakaś policyjna strona internetowa z listą poszukiwanych pojazdów? Maciek z WarszawyNiestety, nie ma ogólnokrajowej, powszechnie dostępnej bazy danych. To czy auto nie jest poszukiwane, da się natomiast sprawdzić na większości posterunków policji, wiąże się to jednak z kilkoma obwarowaniami. Nie można np. przynieść po prostu numerów auta na kartce - potrzebny będzie dowód rejestracyjny oraz dowód osobisty osoby sprawdzającej. Uwaga! W jednostce policji musi stawić się osoba będąca właścicielem auta.Policja nie wystawia po sprawdzeniu auta żadnych zaświadczeń.PSWymienić czy remontować?Z powodu awarii pompy oleju zatarł mi się silnik. Mechanik zaproponował, żeby zamontować silnik ze szrotu, bo to podobno lepsze i tańsze rozwiązanie niż remont. Co radzicie?Ryszard KownackiW większości przypadków używany silnik będzie tańszym rozwiązaniem. Czy lepszym? To zależy od tego, na jaki używany silnik trafimy lub jak zostanie wykonany remont dotychczasowego silnika. Jeżeli remont miałby zostać przeprowadzony w warunkach "garażowych", a nie w specjalistycznym serwisie, to prawdopodobnie dobry silnik używany będzie lepszy. Przy zakupie silnika używanego trzeba zwrócić uwagę na to, żeby był on dokładnie taki sam jak ten, który oryginalnie znajdował się w samochodzie. Uwaga! Liczy się dokładny kod silnika, a nie tylko np. pojemność czy podobieństwo. Źle dobrany silnik nie będzie współpracował z elektroniką!PSLampy z Fiata Punto w Seacie ToledoJestem szczęśliwym posiadaczem Seata Toledo pierwszej generacji. Dużo czytałem w waszym czasopiśmie o "tuningowych" zestawach ksenonowych (o których piszecie, że nie można z nimi jeździć), ale chciałbym poprawić oświetlenie drogi przez moje auto. Wpadłem więc na pomysł, żeby zainstalować w swoim samochodzie soczewki z Punta II.Czy taka przeróbka także jest niezgodna z prawem? Podobne lampy można kupić na Allegro.pl do innych aut.toledoteamiLampy samochodowe są homologowane do konkretnych modeli - nie można ich dowolnie przekładać między różnymi autami. Radzę wymienić reflektory na nowe, niezaśniedziałe, sprawdzić kostki i przewody zasilające oraz zmienić żarówki na markowe, o poprawionych parametrach, np. "+30%".PS95 zamiast 91 oktanówKupiłem w Niemczech Volkswagena Golfa II. W instrukcji znalazłem informację, że powinien on być zasilany paliwem 91-oktanowym. Niestety, na żadnej stacji takiej benzyny nie ma. Czy mogę tankować benzynę 95-oktanową ? Arek Tankowanie benzyny o wyższej liczbie oktanowej niczym nie grozi, możnabez przeszkód używać benzyny Eurosuper. Bez przeregulowania silnika nie wolno używać benzyny o niższej liczbie oktanowej. Paliwo domowej robotySłyszałem coś o urządzeniach pozwalających na produkcję paliwa w domu. Chodzi o coś, co prawdopodobnie nazywa się "Fuelmaker". Na czym polega działanie takiego sprzętu? Jakie paliwo da się z niego uzyskać?MarcinUrządzenie, o którym pisze Czytelnik, to prawdopodobnie Phill firmy FuelMaker. Jest to domowy kompresor pozwalający na sprężanie gazu ziemnego pobieranego z sieci miejskiej do ciśnienia wymaganego przy tankowaniu samochodowych instalacji CNG (na gaz ziemny). Niestety, w Polsce urządzenie to nie jest sprzedawane. Można za to kupić niewielkie zestawy do przerabiania oleju rzepakowego na biopaliwo (ester metylowy oleju rzepakowego). To najtańszy sposób pozyskania paliwa mogącego zastąpić olej napędowy. Radość z taniego, nieakcyzowanego paliwa może być krótka, a mianowicie trwać tylko do wizyty Inspektorów Kontroli Skarbowej, bowiem stosowanie samodzielnie wyprodukowanego paliwa w autach używanych na drogach publicznych jest niestety w Polsce nielegalne.Pompa a zasilanie gazemMam Astrę II rok prod. 2000, ze zwykłą instalacją gazową Lovato. Czy po przełączeniu na gaz pompa paliwa nadal pracuje? Czy jeżdżąc na gazie konieczne jest wożenie benzyny w baku w takiej ilości, aby pompa paliwa była w niej całkowicie zanurzona? Jeżeli tak, to jaka to jest ilość? Mati (mail)To czy w czasie zasilania gazem pompa paliwa działa czy nie, zależy od inwencji mechanika, który montował instalację. Naszym zdaniem bezpieczniej jest, jeśli pompa pracuje przez cały czas. Jeżeli jest ona wyłączana, to wprawdzie zużywa się wolniej, ale za to cierpią wtryskiwacze pozbawione chłodzenia przez przepływające paliwo. Żeby nie szkodzić pompie, bak auta powinien być napełniony co najmniej do połowy.
Gorąca linia
Kilka pytań o turbinęMam Volkswagena Passata z silnikiem 1.8 T o mocy 150 KM.