Opona jest identyczna z wyglądu i ma taki sam indeksnośności. Czy można założyć taką "inną" oponę? Jeżeli tak, to na które koło Pan radzi? Nie kontaktowałem się jeszcze ze sklepem, bo nie wiem, czy upierać się przy wymianie opony czy nie? Nie wiem też, czy zamianabyła celowa (np. z powodu braku takiej opony) czy przypadkowa? MarcinOdradzam montaż takiego układu ogumienia. Choć optycznie opony mogą być identyczne, są to jednak inne produkty, które mogą charakteryzować się odmienną przyczepnością, a nawet mieć różne wymiary geometryczne, mimo iż są oznaczone jako ten sam rozmiar. Cechy te mogą być powodem złego prowadzenia się pojazdu (np. ściągania na jedną stronę) lub wywoływaç poślizg z powodu występowania różnych wartości siły tarcia dla poszczególnych kół. Jedynym akceptowalnym układem, innym niż cztery jednakowe koła, jest zamontowanie różnych opon parami, w taki sposób, żeby na jednej osi znajdowały się dwie takie same opony. Dodatkowym argumentem, który powinen Pana zniechęcić do zamontowania różnych opon, jest konflikt z Prawem o ruchu drogowym, co może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, nieprzedłużeniem badań technicznych lub nawet odmową wypłaty ubezpieczenia w przypadku kolizji drogowej. Robert PuchałaMotoricusPo przejechaniu 5 tys. km doszło do wyząbkowania opon. Diler twierdzi, że to zużycie eksploatacyjne. Co robić?qvarnis( mail)Dopiero po obejrzeniu opony przez fachowca możliwe jest ustalenie faktycznej przyczyny zużycia ogumienia. Co do samego tzw. ząbkowania opon, czyli nierównomiernego, stopniowanego zużycia opon - będącego powodem zakłóceń eksploatacji oraz nadmiernej emisji hałasu - to występuje ono najczęściej w autach z tzw. aktywnym zawieszeniem. Przyczyną takiego zużycia jest nierównomierny rozkład nacisków pomiędzy oponą a nawierzchnią powodujący nierównomierny styk bloków bieżnika podczas ich kontaktu z podłożem, co w konsekwencji prowadzi do nierównomiernego ścierania. Nierównomierny rozkład nacisków może wynikaćm.in. z różnicy własności tłumiących zawieszenia i opon (mimo że żaden z tych elementów nie jest wadliwy), niedostosowania ciśnienia do przenoszonych obciążeń, niesprawności zawieszenia pojazdu. Na zwiększenie tendencji do zużycia opon w postaci ząbkowania mają też wpływ zbyt duża zbieżność, bardzo szybka jazda na łukach i charakter rzeźby bieżnika. Aby zapobiec ząbkowaniu, należy w przypadku opon niekierunkowych zmienić ich kierunek toczenia poprzez przełożenie kół po przekątnej, a w przypadku opon kierunkowych zamienić koła osiami, zaś jeżeli wystąpiło jednostronne wyząbkowanie, odwrócić koła na obręczach i zamienić je między sobą (prawe na lewe). Janusz GórkaGoodyear PolskaZaglądanie pod maskęNa przeglądzie mechanik stwierdził, że silnik został uszkodzony z powodu jazdy z za małą ilością oleju. Warsztat odmawia wykonania naprawy na gwarancji, bo twierdzi, że to moja wina. Nie po to jeżdżę na przeglądy, żeby samemu zaglądać pod maskę. Co robić?Rafał MarciniakPrzede wszystkim przeczytać instrukcję obsługi, bo gwarancja obowiązuje pod warunkiem przestrzegania zaleceń producenta auta. W większości przypadków poziom oleju powinien być sprawdzany nie co przegląd, ale raz na 1000 km. Niedopełnienie tego obowiązku grozi zniszczeniem silnika!Ratować topielca?Kupiłem samochód, który prawdopodobnie wcześniej był zalany. Przez kilka tygodni wszystko działało, teraz jednak silnik przestał pracować. Mechanik twierdzi, że winę za to ponosi zamoknięty komputer. W jaki sposób można go osuszyć?MiroMożna spróbować osuszyć go przy pomocy sprężonego powietrza lub preparatów wypierających wodę. Jeżeli jednak komputer przez dłuższy czas narażony był na działanie wilgoci, to samo jego osuszenie nie przyniesie efektów. Woda powoduje trwałe uszkodzenie elementów sterownika. Jeżeli kupione przez Pana auto rzeczywiście było kiedyś zalane, to prawdopodobnie przed sprzedażą komputer został osuszony. Pozwoliło to uruchomić auto, ale nie powstrzymało postępującej korozji. W takiej sytuacji pomoże tylko wymiana sterownika. Trzeba się jednak zastanowić, czy warto inwestować w ten konkretny egzemplarz - auta po zalaniu sprawiają mnóstwo problemów.PSWosk prosto z myjni?Podobno najlepszym sposobem na zabezpieczenie auta przed korozją jest regularne mycie i woskowanie nadwozia. Czy wystarczy wosk natryskiwany w myjniach automatycznych?M. MajewskiCzęste mycie i stosowanie woskowych preparatów zabezpieczających rzeczywiście poprawia odporność nadwozia na szkodliwe czynniki zewnętrzne, takie jak np. sól. Nie jest to może najlepszy, ale na pewno najprostszy sposób na podniesienie trwałości nadwozia. W przypadku korzystania z myjni automatycznych trzeba się jednak liczyć z tym, że są one zazwyczaj mało delikatne dla auta i niezbyt dokładne. Również wosk natryskiwany przez myjnię automatyczną ma gorsze właściwości od wosków twardych i emulsji nakładanych ręcznie lub mechanicznie po umyciu samochodu. Mimo tych wad z całą pewnością lepiejskorzystać z myjni automatycznej, niż nie myć i nie woskować auta wcale.PSStukający przekaźnikMam następujący problem z moim autem. Ostatnio coraz częściej samochód bez powodu gaśnie. W takich momentach, po otwarciu maski słychać, jak w skrzynce bezpieczników w komorze silnika coś rytmicznie stuka, silnik przerywa i przestaje pracować. Wszystkie bezpieczniki są sprawne. Co może być przyczyną usterki?KalinaPoza zestawem bezpieczników w skrzynce znajdują się również przekaźniki. Przyto-czone objawy mogą świadczyć np. o nieprawidłowej pracy przekaźnika, który odcina zasilanie jednego z ważnych obwodów (np. pompy paliwa, układu zapłonowego, sterownika). Może to oczywiście wynikać z wady samego przekaźnika, jednak częściej winne są w takiej sytuacji niefabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe. Radzę zacząć od wizyty u alarmiarza.Nieoryginalny wahaczCzy zamiast zużytego oryginalnego wahacza aluminiowego można zamontować zamiennik wykonany ze stali, jeżeli po drugiej stronie nadal będzie zamontowana część stosowana fabrycznie?OscarElementy zawieszenia ze stopów lekkich pozwalają na obniżenie tzw. mas nieresorowanych, co umożliwia uzyskanie lepszej charakterystyki prowadzenia. Jeśli wahacz nieoryginalny ma inny od podzespołu oryginalnego ciężar i pozostałe parametry, wpłynie to na zachowanie auta, szczególnie w sytuacjach ekstremalnych. Jeżeli już musi Pan psuć zamierzoną charakterystykę zawieszenia, to warto wymienić oba wahacze. Auto będzie prowadziło się wprawdzie nieco gorzej, ale pozostanie przewidywalne.PS
Gorąca linia
Problem z oponamiZamówiłem opony zimowe. Dzisiaj je odebrałem i mam problem - 3 są takie, jak zamówiłem, za to jedna ma inny indeks prędkości V.