Dzieje się tak z powodu większej oporności elektrycznej niż w przypadku mieszanki powietrza z benzyną. Z tego względu do przeskoku iskry konieczne jest wyższe niż zwykle napięcie, co z kolei bardziej obciąża świece, przewody zapłonowe i cewkę (cewki). Aby skompensować większe zapotrzebowanie na napięcie, wystarczy zmniejszyć odstęp elektrod w przypadku małych odstępów np. z 0,8 na 0,7 mm, czyli o 0,1 mm, natomiast przy większych odstępach np. z 1,1 na 1,3 mm, czyli o 0,2 mm. Mieszanka powietrza z LPG spala się wolniej, co wiąże się z dużo wyższymi temperaturami w komorze spalania. Ponieważ znacznie obniża to trwałość świecy zapłonowej, lepiej spisują się tu świece uszlachetnione stopami itru lub platyny. Szczelnie przylegająca warstwa tlenku itru sprawia, że świeca jest wyjątkowo odporna na erozję i przeciążenia termiczne, wytrzymuje ponadto większe przebiegi niż zwykłe świece z elektrodami chromowo-niklowymi. Dla bardziej wymagających godne polecenia są świece platynowe. Platynę nakłada sięw procesie zgrzewania laserowego zarówno na elektrodę masową, jak i na elektrodę środkową. Świece takie osiągają przebiegi nawet kilkakrotnie większe niż zwykłe świece. Najnowocześniejsze świece, z elementami platyny bądź itru, w ciągu całego okresu użytkowania generują ponad 20 mln iskier. Iskra zapalna pojawia się przy prędkości obrotowej silnika, wynoszącej 4 tys. obrotów, przeciętnie 30 razy w ciągu sekundy. Każdy zapłon stanowi ogromne obciążenie dla świecy. W komorze spalania silnika temperatura potrafi w ciągu ułamków sekundy wzrosnąć ze 100 do 1000°C. Na skutek spalania paliwa świeca musi wytrzymywać ciśnienia rzędu 100 barów. Ponadto musi być odporna na agresywne działanie mieszaniny, na którą składają się opary benzyny, gazy spalinowe oraz pozostałości benzyny i oleju. Mimo pracy w tak ekstremalnych warunkach świeca musi każdorazowo doprowadzić do zapłonu mieszanki paliwowej, dlatego świece zapłonowe muszą być zgodnie z zaleceniami producentów regularnie wymieniane. Spóźnienie może grozić poważnymi konsekwencjami. Brak iskry nie tylko zwiększa zużycie paliwa, obciążając tym samym środowisko, ale może - o ile pojawia się wystarczająco często - doprowadzić do uszkodzenia katalizatora, a nawet samego silnika. Świece zapłonowe powinny być wymieniane po przejechaniu 30-60 tys. km, ale dzięki nowoczesnym technologiom okres ten można wydłużyć nawet do 100 tys. km. Żywotność świec standardowych jest dziś o ok. 20-30 razy wyższa niż w przypadku świec stosowanych na początku XX wieku.Olejowe czy gazowe?Muszę wymienić tylne amortyzatory. Oryginalne były gazowe. Ze względu na cenę chciałbym zamontować zwykłe amortyzatory olejowe. Z przodu na razie mają zostać amortyzatory gazowe. Czy jest to dopuszczalne? Czy nie będę miał z tego powodu problemów na przeglądzie?pawelti (mail) Nie ma przepisów zabraniających takiej przeróbki, więc nie trzeba się obawiać kłopotów na przeglądzie. Powiniensię Pan jednak liczyć z problemami na drodze!Amortyzatory gazowe mają inną charakterystykę tłumienia niż amortyzatoryolejowe.Zmieniając tylko tylne, może Pan spowodować, że auto będzie prowadziło się gorzej, w niektórych sytuacjach stanie się trudne do opanowania.PSCzy "oczko" się myli?Mam w samochodzie akumulator bezobsługowy z tzw. oczkiem. Sprzedawca, od którego go kupiłem, tłumaczył mi, że jeżeli lampka świeci na zielono, to akumulator jest sprawny. Tymczasem mimo iż lampka świeci, mój akumulator ma coraz większe problemy z rozruchem samochodu. Czy "oczko" może się mylić? Czytelnik z Warszawy"Oczko" nie sygnalizuje wszystkich usterek akumulatora - jest to po prostu areometr mierzący gęstość elektrolitu w jednej z cel akumulatora. Jeżeli uszkodzona jest cela sąsiednia, "oczko" tego nie wykaże. Zanim jednak zdecyduje się Pan na wymianę akumulatora, radzę sprawdzić, czy problemy z rozruchem występują z jego winy. Warto skontrolować stan klem. Jeżeli są zaśniedziałe lub luźne, to nawet sprawny akumulator nie zdoła uruchomić silnika. Uszkodzony może być również rozrusznik - np. zatarte tulejki powodują podobne objawy. PSCB-Radio w samochodzieOd kilku znajomych słyszałem, że dla własnego bezpieczeństwa i wygody warto wozić w samochodzie CB-Radio. Czy potrzebne są do tego jakieś uprawnienia, pozwolenie lub inne dokumenty? Czy z korzystaniem z CB wiążą się jakieś stałe opłaty?klder22 (mail)Od pewnego czasu korzystnie z CB-Radia nie wymaga posiadania żadnych szczególnych uprawnień ani zezwoleń. Urządzenie musi jednak spełniać określone warunki techniczne, tzn. działać w paśmie 27 Mhz i mieć moc nadajnika nieprzekraczającą 4W. Legalnie można używać wyłącznie sprzętu mającego świadectwo homologacji (numer homologacji na obudowie) lub tzw. deklarację zgodności. Korzystanie z CB jest darmowe.PSKontrola przed zakupem Chce kupić używany samochód. Ponieważ auto to znalazłem na giełdzie i nie znam sprzedawcy, chciałbym je sprawdzić w warsztacie. Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę?Piotr zeSzczecinaPrzede wszystkim należy sprawdzić legalność auta - numer nadwozia powinien zgadzać się z danymi z dokumentów. Należy też wykluczyć jakiekolwiek manipulacje przy polach numerowych. Autoryzowany warsztat danej marki może też sprawdzić, czy np. wyposażenie i wersja samochodu zgadzają się z numerem nadwozia. Następnie należy skontrolować stan nadwozia i ewentualną przeszłość wypadkową auta - karoseria to najdroższy element samochodu. Jeżeli te oględziny nie wykażą wad dyskwalifikujących samochód, można przejść do sprawdzenia podzespołów mechanicznych. Warto to powierzyć mechanikowi mającemu doświadczenie z danym modelem, będzie on najlepiej wiedział, jakich usterek szukać.PSCo to za kategoria?Na nowych prawach jazdy znajduje się kilka kategorii, których dotychczas nie było. Szczególnie interesuje mnie kategoria C1 uprawniająca do prowadzenia aut o masie do 7,5 t. Czy egzamin na prawo jazdy tej kategorii różni się od tego, jaki trzeba zdać na kategorię C?Marek z Kielc W praktyce nie ma chętnych na zdawanie egzaminu na kategorię C1. Powód jest prosty - wymagania są takie same jak w przypadku kategorii C, koszt egzaminu różni się o 25 zł, a kategoria C daje większe uprawnienia. W wielu ośrodkach egzaminacyjnych do tej pory nie odbył się żaden egzamin na prawo jazdy tej kategorii. Kategoria C1 pojawiła się w polskich dokumentach w związku z ich unifikacją z dokumentami obowiązującymi w krajach UE. Większość posiadaczy kategorii C1 uzyskało ją za granicą. PSMały zasięg na CNGSzukam ekonomicznego środka transportu do mojej firmy. Zainteresowałem się samochodami zasilanymi gazem ziemnym, bo teraz to chyba najtańsze paliwo. Przeszkadza mi tylko mały zasięg na jednym baku (ok. 200-300 km). Czy da się go jakoś powiększyć?Robert GazdaW przypadku aut na gaz ziemny problemem jest zmagazynowanie paliwa. Zbiornik o pojemnośći 50 l, ważący ponad 50 kg wystarczy do ilości gazu odpowiadającej 10 l benzyny. Zasięg da się zwiększyć, montując więcej zbiorników, co zajmuje dużo miejsca i zwiększa masę pojazdu.PS"Awaryjne" to za mało?Popsuł mi się ostatnio samochód. Do zdarzenia doszło w mieście, na prostej drodze, w miejscu, w którym nie da się zjechać na pobocze. Zapaliłem światła awaryjne. Przejeżdżający patrol policji kazał mi dodatkowo wystawić trójkąt odblaskowy. Zawsze mi się wydawało, że w mieście nie ma takiego obowiązku. Czyżbym się mylił?Paweł MściwiecRównież w terenie zabudowanym, w sytuacji, kiedy samochód został unieruchomiony w miejscu, w którym jest to zabronione, kierujący powinien sygnalizować postój poprzez włączenie świateł awaryjnych (lub pozycyjnych, jeżeli nie ma świateł awaryjnych) oraz ustawienie za samochodem lub na nim trójkąta odblaskowego. Poza terenem zabudowanym trójkąt umieszcza się w odległości 30-50 m, na autostradach i drogach ekspresowych w odległości 100 m. Jeżeli samochód stoi np. tuż za łukiem drogi, trójkąt należy umieścić wcześniej. PS
Gorąca linia
Świece do auta na gazCzy silnik zasilany gazem wymaga innych świec zapłonowych? Jak często należy wymieniać świece?Czy to prawda, że po zamontowaniu w samochodzie instalacji gazowej trzeba stosować specjalne świece zapłonowe o innych parametrach? Jaka jest trwałość świec zapłonowych eksploatowanych w normalnym silniku benzynowym i czym grozi spóźnienie się z terminem ich zalecanej wymiany?M. KarpińskiMieszanka powietrza z LPG czy CNG stwarza gorsze warunki do przeskoku iskry.