Co jednak zrobić, gdy po postoju na mrozie nic przez nie nie widać? Pół biedy, jeżeli szron albo śnieg osadziły się na zewnątrz. Wtedy rzeczywiście można najpierw odskrobać szyby, a potem wsiąść do auta, uruchomić silnik i ruszyć w drogę. Gorzej, gdy mamy szron na szybach od środka. Co wtedy robić? Przede wszystkim nie rozpoczynać jazdy! To żelazna zasada, którą należy stosować bezwzględnie, niestety wbrew nawoływaniom ekologów. Tak, auto z pracującym na postoju nierozgrzanym silnikiem emituje znacznie więcej szkodliwych składników, niż gdybyśmy nim od razu ruszyli. Ale jazda z nieprzejrzystymi szybami to wielkie ryzyko - możemy łatwo wjechać w tył innego auta albo potrącić pieszego.Nie ruszaj, zanim szyby nie będą przejrzyste! Nie wszystkie szyby da się odskrobać. Na przykład tylnej, ogrzewanej, nie wolno skrobać od środka, bo można uszkodzić przewody grzejne. Skrobanie przedniej szyby oznacza wodę na desce rozdzielczej, bo szron po odskrobaniu tam właśnie spadnie. Jeżeli będziemy wyposażeni w skrobaczkę, gumkę do ściągania wody z szyby i szmatkę, to damy sobie ze wszystkim radę i oczyścimy od środka wszystkie szyby poza tylną. Potem możemy włączyć silnik, ogrzewanie tylnej szyby i czekać, aż będzie przejrzysta na tyle, żeby nie ograniczać widoczności. Często zdarza się, że po oczyszczeniu szyb od wewnątrz okna szybko zachodzą skroploną parą wodną albo szronem osadzającym się od oddechu kierowcy i pasażerów. Wtedy nie ma rady: trzeba uruchomić silnik i poczekać, aż rozgrzeje się on na tyle, aby osuszyć szyby. Niektóre auta mają elektrycznie ogrzewaną przednią szybę, co znacznie ułatwia sprawę, niemniej jednak również wymaga to uruchomienia silnika, bowiem ogrzewane przednia i tylna szyba zużywają sporo prądu i korzystanie z nich bez pracującego silnika byłoby nierozsądne.Poniżej piszemy, jak efektywnie używać układu wentylacji i klimatyzacji, aby odszranianie przed jazdą zabierało jak najmniej czasu.Nieoczyszczone szyby to ryzyko- ograniczenie pola widzenia do przodu może sprawić, że nie zauważymy sygnalizatora z czerwonym światłem albo pieszego wchodzącego na jezdnię;- zaparowane szyby boczne zasłaniają lusterka wsteczne;- nieoczyszczona tylna szyba to gwarancja kłopotów podczas parkowania; - nieoczyszczone tylne boczne szyby powiększają martwe pole widzenia po bokach auta;- stanowimy zagrożenie dla innych, a to grozi mandatem;1. Zamknięty obieg powietrzaUżywamy go tylko wtedy, gdy chcemy odparować szyby, włączając klimatyzację, a na zewnątrz jest bardzo zimno (podczas mrozu niektóre klimatyzacje mogą nie działać). Zamknięcie dopływu powietrza na dłużej powoduje parowanie szyb!2. KlimatyzacjaKlimatyzację możemy włączyć w celu odparowania szyb. Nie należy tego robić, jeśli na szybach stojącego na mrozie auta jest szron - wtedy pomoże jedynie gorące powietrze z ogrzewania albo włączenie elektrycznego ogrzewania szyby.3. Ogrzewanie tylnej szybyAby go użyć, trzeba uruchomić silnik, inaczej rozładujemy akumulator. Podczas jazdy nie trzeba się przejmować zużyciem prądu, a twierdzenia o odczuwalnie podwyższonym spalaniu można spokojnie włożyć między bajki.4. Nawiewy centralneJeżeli chcemy odparować szyby boczne, warto zamknąć nawiewy środkowe i ustawić pokrętło rozdziału nawiewu na szybę oraz na twarze pasażerów z przodu. Możemy wtedy wykorzystać nawiewy boczne do skierowania dodatkowego strumienia powietrza na boczne szyby.5. Pokrętło rozdziału nawiewuUstawiamy je w pozycji nawiewu na szybę przednią. Gdy ta zaczyna się odmrażać, możemy przestawić pokrętło na pozycję szyba/twarze pasażerów przednich (jeżeli jest taka możliwość) i zamknąć nawiewy centralne, a boczne skierować na szyby drzwi. Nogi będziemy rozgrzewać później.6. Ustawianie siły nadmuchuNa początku odmrażania szyb nastawiamy maksymalny nawiew. Później dostosowujemy go do własnych upodobań. Ale uwaga! Gdy chcemy, żeby w aucie nie było za ciepło, zmniejszamy ogrzewanie pokrętłem nr 7, ale nie wyłączamy wiatraka nawiewu! Aby w wilgotny dzień szyby nie parowały, trzeba zapewnić odpowiedni przepływ powietrza. A to oznacza, że pozycja "1" na pokrętle dmuchawy będzie zbyt niska.7. OgrzewanieNiezależnie od tego, czy szyby są zaparowane, czy oblodzone, nastawiamy maksymalne ogrzewanie. Warto wiedzieć, że może ono zacząć działać znacznie wcześniej, zanim wskazówka pokazująca temperaturę silnika ruszy z położenia minimalnego. Niektóre auta mają dodatkowe elektryczne spirale grzejne, dzięki którym ciepły nawiew uzyskamy nawet przy zimnym silniku.
Grzać czy skrobać?
W instrukcjach dołączanych do samochodów bywa napisane, żeby po uruchomieniu silnika natychmiast rozpocząć jazdę, nawet gdy jest zimno. Takie postępowanie sprawdza się, kiedy mamy czyste szyby.