- O hałasie wywoływanym przez samochody mówi się dopiero od mniej więcej 30 lat.Powstały też regulaminy określające maksymalny poziom hałasu, jaki może wywoływać auto, aby uzyskało homologację. Regulamin 51 określa maksymalny poziom hałasu na zewnątrz auta na 74 decybele. - Jak to się mierzy?- Wyznaczony jest odcinek o długości 100 metrów, który należy przejechać na drugim, a następnie na trzecim biegu, za każdym razem z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu.Silnik pracuje więc na najwyższych obrotach. Na środku odcinka ustawia się mikrofon, który rejestruje odgłosy. Średnia z obu przejazdów nie może być wyższa niż 74 decybele. To jest badanie w dość nietypowych warunkach, ponieważ mierzy się wówczas hałas przy najwyższych obrotach silnika. Pomiar w warunkach drogowych, np. przez policję, jest inny: auto stoi, mikrofon znajduje się 50 cm od rury wydechowej, pedał gazu maksymalnie wciśnięty.- Cały czas mówimy o pomiarze hałasu na zewnątrz auta. Czy mierzy się także jego poziom w kabinie?- Mierzy się, ale nie jest to konieczne, aby uzyskać homologację. Poziom hałasu w kabinie podawany jest w danych testowych, często w danych producenta, który chce podkreślić dobre wyciszenie auta i jego wysoki komfort. Hałas wewnątrz auta nie powinien przekraczać 80 decybeli. Oczywiście im samochód wyższej klasy, tym musi być lepiej wyciszony. - Jakie są, poza silnikiem, źródła hałasu w aucie?- Na przykład układ wydechowy. Tłumik może wyciszyć odgłosy pracy silnika tylko do pewnej wartości. Dlatego też konstruktorzy cały czas próbują w samym silniku zastosować takie rozwiązania, które zmniejszą hałas i wibracje. Np. w dieslach znacznie cichszą pracę udało się uzyskać dzięki wprowadzeniu wtrysku wstępnego oraz użebrowań niektórych elementów silnika. Dobre rezultaty daje także odizolowanie silnika od karoserii. Hałas w aucie związany jest także z jego ruchem - słyszymy przecież odgłosy toczenia się kół, odgłosy wiatru, pracę elementów amortyzujących.- Co możemy zrobić, gdy stwierdzimy, że w naszym aucie jest bardzo głośno?- Należy przeanalizować, skąd pochodzi źródło nadmiernego hałasu, czy jest to silnik czy tłumik, czy inny element pojazdu. Najłatwiejsza sprawa to wymiana tłumika, efekt powinien być odczuwalny natychmiast. Dobrze jest też posłuchać silnika - czy jego odgłosy są typowe, czy też pracuje nadmiernie głośno. Tu może pomóc tylko mechanik. Inne przyczyny hałasu najlepiej ustalić w dobrym warsztacie.
Hałas i bezpieczeństwo
- Panie Doktorze, tydzień temu mówiliśmy o drganiach w aucie. Proponuję, byśmy teraz porozmawiali o hałasie i jego wpływie na bezpieczną jazdę.