Czy wiesz, jak wyglądał twój samochód, zanim go kupiłeś? Czasem lepiej nie wiedzieć! Handlarze za pomocą prostych i powszechnie dostępnych środków potrafią wizualnie odmłodzić bardzo zaniedbany samochód tak skutecznie, że ślady wieloletnich zaniedbań dla przeciętnego nabywcy stają się niezauważalne.
Oczywiście, wypolerowanie auta i przywrócenie mu atrakcyjnego wyglądu to nie przestępstwo, co jakiś czas warto to zrobić, nawet jeśli nie myślimy o sprzedaży pojazdu. Zadbanym samochodem jeździ się o wiele przyjemniej.
Przywracanie karoserii ładnego wyglądu, choć nie cofa ogólnego zużycia, podwyższa wartość samochodu nawet o 20-30 proc. Tymczasem minimalne środki chemiczne potrzebne do takiej metamorfozy to koszt zaledwie ok. 100 zł. Podstawowe narzędzie – polerka obrotowa z regulacją prędkości obrotowej – to wydatek ok. 150 zł.
Jeśli chodzi o chemię, to musimy zaopatrzyć się w pastę polerską. Uwaga: w sklepach jest wiele tanich past do lakieru oferowanych w małych tubkach, opisanych jako „pasta lekkościerna”, które nadają się wyłącznie do użytku ręcznego. Są zbyt ostre do polerowania lakieru za pomocą polerki mechanicznej – łatwo można za ich pomocą „przebić się” do podkładu – wówczs usterkę naprawić może już tylko lakiernik.
Najlepiej kupić więc specjalną, nawet amatorską pastę do polerowania mechanicznego. Do ostatecznego wygładzenia powierzchni można wykorzystać tzw. mleczko polerskie, którym polerujemy na wysokich obrotach i z minimalnym naciskiem. Wcześniej – podstawowe polerowanie przy użyciu pasty polerskiej – wykonujemy na wolnych obrotach, dociskając tarczę polerską mocniej do lakieru.
Profesjonaliści używają past o różnej gradacji – zaczynając od preparatu ścinającego lakier szybko, ale pozostawiającego powierzchnię o dużej chropowatości, stopniowo zmieniając pastę na taką, która ścina mniej materiału, ale lepiej go wygładza. Gładki lakier o wiele wolniej się brudzi niż chropowaty, łatwiej go też umyć.
Uwaga: głębokie polerowanie współczesne cienkie lakiery znoszą raz, najwyżej dwa razy – potem już zwyczajnie nie ma materiału, który można by bezpiecznie usunąć. Przed polerowaniem warto za pomocą miernika ocenić grubość lakieru na naszym aucie. Delikatne, powierzchniowe wygładzanie malowanych elementów karoserii można jednak wykonać wielokrotnie.
Decydując się na samodzielne wypolerowanie samochodu, pamiętajmy, że jeśli nie mamy dużej wprawy, lepiej jest używać delikatnych środków ściernych i działać z mniejszą skutecznością i powoli, ale bezpiecznie. Nawet w komisach samochodowych można czasem spotkać auta, które mają na lakierze charakterystyczne „hologramy” – ślady po mocnym polerowaniu lub polerowaniu mechanicznym przy użyciu pasty polerskiej, która się do tego nie nadaje.
Trzeba też mieć świadomość, że nie każdy element da się wypolerować mechanicznie – zawsze znajdą się na karoserii miejsca gorzej dostępne, które trzeba oczyścić i wypolerować ręcznie. To zajmuje mnóstwo czasu i pochłania wiele energii. Równie pracochłonne jest oczyszczenie karoserii ze śladów pasty, która dostaje się w szpary i zakamarki, psując końcowy efekt. Jeśli chodzi o polerowanie całego nadwozia bez użycia maszyny polerskiej, to można to robić bardzo wiele razy i jest to całkowicie bezpieczne. Niestety, efekt takich działań nie będzie znaczący – polerowanie ręczne jest bardzo mało wydajne.
Poza lakierem w samochodzie można polerować również: plastikowe klosze reflektorów i lamp, a także elementy szklane, w tym szybę czołową. Szkło jest jednak bardzo twarde i niechętnie poddaje się polerowaniu, łatwo je natomiast uszkodzić.
Polerowanie szyb to czynność, którą należy powierzyć fachowcom i tylko w sytuacji, gdy z jakichś względów nie opłaca się wymiana szyby na nową. Przyczyną są wysokie koszty takiej usługi: szybę w całości pokrytą mikrozarysowaniami poleruje się nawet kilka godzin, a za każdą godzinę pracy fachowca trzeba zapłacić co najmniej kilkadziesiąt zł. Uwaga: niewprawna ręka może wyżłobić w szkle zagłębienia, które zniszczą optykę szyby, a ponadto spowodują, że w czasie deszczu wycieraczka nie będzie równo zbierać wody z całej jej powierzchni.