Czynność możemy przeprowadzić sami jeśli posiadamy dwa komplety kół – letnie i zimowe, gdy zmieniamy tylko opony, oddajmy auto do warsztatu.Często wymianę kół przeprowadzamy szybko zapominając o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i ważnych etapach. Oto krótka lista czynności, o których powinniśmy pamiętać.Co jest nam potrzebne:- klucz do kół, najlepiej kupić w sklepie krzyżowy ze zmienianą nasadką, dokładnie dopasowaną do naszej śruby/nakrętki, idealne są te z plastikową osłoną zabezpieczającą przed porysowaniem aluminiowej felgi,- szmata do przetarcia kół,- kreda do opisania opon,- podnośnik lepiej zakupić solidniejszy niż ten który mamy na wyposażeniu (przyspieszy on wymianę, a do tego jest stabilniejszy) dodatkowo w starszych samochodach pozwoli on podnieść auto za element zawieszenia – unikniemy zniszczenia zardzewiałych progów,- szczotka druciana do oczyszczenia śrub,- kołek do podłożenia pod koło,- smar z miedzią w sprayu,- rękawiczki ochronią nas przed obtarciami rąk.
Etapy:1.Stawiamy samochód na płaskim podłożu.2.Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy bieg oraz podstawiamy kołek pod koło.3."Luzujemy" wszystkie śruby kół.4.Opisujemy koła najlepiej zrobić to w taki sposób: P/P, czyli prawe/przód.5.Odkręcamy i zdejmujemy koło, powierzchnię na której przylega felga spryskujemy smarem z miedzią (zabezpieczy to przed zapieczeniem felgi).6.Śruby oczyszczamy szczotką drucianą i spryskujemy miedzią w sprayu.7.Przykręcamy koło z zimową oponą (zgodnie z oznaczeniem np. P/P).8.Śruby dokręcamy na krzyż, czyli najpierw dwie znajdujące się naprzeciw siebie, a następnie dwie pozostałe (lekko, ale tak by koło dobrze się trzymało).9.Po opuszczeniu samochodu dokręcamy śruby w kolejności „na krzyż”.10.Czynność powtarzamy dla każdego koła.11.Na koniec warto sprawdzić, czy na pewno dokręciliśmy każdą śrubę.12.Sprawdzamy ciśnienie w kołach.Pamiętajmy, nie ustawiajmy samochodu na nagrzanym przez słońce betonie. Podnośnik nieoryginalny podstawiamy pod kątem prostym do progu w miejscu wyznaczonym przez producenta, zabezpieczy to przed zsunięciem się pojazdu z podnośnika. Śruby do felg aluminiowych różnią się od tych do stalowych – kupmy te dedykowane do danego typu felgi.
Jeśli nie mamy wyczucia do dokręcenia kół użyjmy klucza dynamometrycznego. Średnia siła dla większości felg to 110 Nm, ale każdy producent zaleca inną dla danego modelu – warto spytać o nią autoryzowany serwis, lub sprawdzić wartość w instrukcji obsługi.Nawet gdy posiadamy dwa komplety felg, warto przed zmianą oddać je do wyważenia, nieraz odważnik odkleja się lub na skutek zużywania się opony, koło traci właściwe wyważenie. Przy okazji dowiemy się, czy felgi nie są pogięte. Producenci opon i felg, zalecają też wymianę zaworu, którą powinniśmy wykonać, co dwa lata.Zdjęte koła powinniśmy składować we właściwy sposób. Całe koła składujemy jedno na drugim (same opony pionowo), lub na specjalnym wieszaku. Ciśnienie w oponie powinno być obniżone o 20%. Przed pozostawieniem kół myjemy je, a opony spryskujemy preparatem do ich zabezpieczania. Zwiększy to ich żywotność, zabezpieczy prze niszczeniem gumy. Miejsce składowania powinno mieć temperaturę nie niższą niż – 5 stopni Celsjusza i nie wyższą niż 23 stopnie Celsjusza. Blaszany garaż narażony na działanie słońca lub słabo izolowane poddasze to kiepski pomysł.Źródło: Prawidłowa wymiana ogumienia