Jakie są objawy zużytych amortyzatorów?

Stan amortyzatorów warto weryfikować cyklicznie, sprawdzając je średnio raz na rok lub co 20 tys. przejechanych kilometrów. To częstotliwość wskazywana przez większość producentów tych części. Często niestety zapominamy o zaleceniach i przypominamy sobie, jak istotna jest poprawna praca omawianych elementów dopiero wówczas, gdy zauważymy ich nietypową pracę. Objawy zużytych amortyzatorów oczywiście nie powinny być ignorowane, ryzyko niebezpieczeństwa powodują nawet te z pozoru najmniejsze.

Oczywiście zdarza się, iż pomimo corocznej weryfikacji stanu amortyzatorów podczas badania technicznego pojazdu, te nagle ulegają awarii. Bez względu na prawdopodobną przyczynę, po zwróceniu uwagi na sygnały ich uszkodzenia, należy bezwarunkowo udać się do serwisu. Jakie oznaki uszkodzenia powinny wzbudzić naszą czujność? Przede wszystkim brak płynności jazdy, a więc odczuwanie lekkiego drgania.

Uwadze kierowcy nie powinny umknąć także wszelkiego rodzaju dziwne odgłosy wydawane przez pojazd. Te zawsze oznaczają, że wewnątrz auta dzieje się coś niedobrego. W przypadku zużytych lub uszkodzonych amortyzatorów nietypowe dźwięki będziemy słyszeć podczas najeżdżania na nierówności. Nie ignorujmy też wrażenia gorszej przyczepności pojazdu do drogi, jego huśtania (zwłaszcza przy zakrętach) czy nierównomiernego zużycia opon.

Niepokojące są także wszelkie dziwne „zachowania” auta występujące w trakcie hamowania. Nie ignorujmy tego, że samochód nagle potrzebuje więcej miejsca, by zahamować podczas gwałtownego zatrzymania pojazdu albo dryfuje na drodze po naciśnięciu hamulca. Dość typowe objawy zużycia amortyzatorów to również nadmierne drganie kierownicy, przypominające silne wibracje. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych sygnałów zweryfikujmy stan układu amortyzacji auta.

Jak sprawdzić amortyzatory w samochodzie?

Najprostszą metodą na to, jak sprawdzić amortyzatory, jest oczywiście udanie się do specjalistycznego zakładu diagnostycznego. Pracownik serwisu wykona profesjonalną kontrolę metodą Boge albo Eusama. Ta pierwsza polega na analizie drgań kół w funkcji czasu. Rozwiązanie Eusama, zdecydowanie bardziej popularne, analizuje z kolei poziom nacisku koła na płytę specjalnego stanowiska przeznaczonego do badania amortyzatorów.

Pojazd można również przekazać do dokładnych oględzin zawieszenia. Taki przegląd wykonamy w profesjonalnym warsztacie. Podczas uszkodzenia amortyzatorów bardzo często dochodzi do wycieku oleju albo naruszenia ich chromowanej powierzchni, w związku z czym wykrycie nieprawidłowości nie jest skomplikowane. Gołym okiem zauważyłaby je nawet osoba niemająca zbyt dużej wiedzy o mechanice samochodowej.

Co więcej, weryfikację amortyzatorów da się przeprowadzić samodzielnie i jedno z rozwiązań nie wymaga dużych nakładów pracy. Wobec tego: jak sprawdzić amortyzatory w warunkach garażowych? Pierwsza popularna metoda to naciskanie na karoserię nad testowanym elementem. Po jej puszczeniu auto powinno odskoczyć i wrócić do początkowej pozycji. Jeżeli auto rozkołysało się na kołach, można mówić o uszkodzeniu amortyzatorów.

Drugi popularny sposób dotyczy wspomnianych oględzin potencjalnie awaryjnej części. Poradzi sobie z nimi każdy amator, ich celem jest bowiem zweryfikowanie, czy odbój nie został zabrudzony olejem. Aby go wydobyć, musimy zdjąć koło oraz odkręcić łączniki stabilizatora. Następnie wystarczy, że odkręcimy wszystkie śruby, które mocują potrzebny nam element do zwrotnicy (co tylko z pozoru brzmi na łatwe!).

Jak wymienić amortyzatory na nowe?

Ponownie należy zaznaczyć, że wszelkie prace dotyczące amortyzatorów najłatwiej i najbezpieczniej zlecić specjaliście. Jeżeli czujemy jednak smykałkę do majsterkowania przy swoim pojeździe, możemy podjąć się tego zadania samodzielnie. W tym celu zaczynamy od demontażu uszkodzonego elementu. Miejmy na uwadze, że śruby mogą stawiać spory opór przy próbie ich odkręcenia, co ma związek z ich ciągłym wystawieniem na wpływ śniegu, soli drogowej czy błota. Warto więc kupić odrdzewiacz.

Po demontażu uszkodzonych amortyzatorów pozostaje przykręcenie w jego miejscu nowego oraz założenie pozostałych części. Co istotne, wszelkie czynności prowadzone w okolicy zawieszenia będą miały spory wpływ na sprawne działanie auta podczas jazdy. Dlatego, jeśli nie mamy pewności, że wykonamy je prawidłowo, zwróćmy się o pomoc do profesjonalisty, by nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.